کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دولت سیزدهم در بازتولید سرمایه اجتماعی خود هم موفق نبوده است

آقای رئیسی گرانی‌ها بیداد می‌کنند،جای وعده وعید راه‌حل پیدا کنید

12 مرداد 1401 ساعت 11:53


گروه جامعه: یک فعال سیاسی  گفت: ما موفقیت آقای رئیسی را موفقیت خود می‌دانیم و هر کمکی هم که از دستمان برآید برای موفقیت دولت مضایقه نمی‌کنیم، زیرا همگی در یک کشتی نشسته‌ایم و باید تلاش کنیم این کشتی به ساحل نجات رسیده و به گل ننشیند.

به گزارش ایلنا،حجت الاسلام محسن رهامی در پاسخ به این سوال که عملکرد یک سالگی دولت سیزدهم طبق وعده‌هایی که آقای رئیسی داده بود چه طور پیش رفته است، گفت: برای ارزیابی کارنامه دولت آقای رئیسی باید به برنامه‌های اعلام شده ایشان در ایام انتخابات توجه کنیم. از مهم‌ترین برنامه‌های او ایجاد ثبات اقتصادی و سیاسی، کاهش نرخ تورم، بالابردن رفاه و آسایش عمومی و بهبود وضعیت معیشتی جامعه خصوصا دهک‌های پایین، از جمله کارگران، فرهنگیان و بازنشستگان بوده و اعلام کردند برای رسیدن به این اهداف ۷۰۰۰ صفحه برنامه با کمک کارشناسان و نخبگان تهیه کرده است. آقای رئیسی وعده داد که از مشورت و توانایی تمامی صاحب‌نظران، خبرگان حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، بدون توجه به گرایش خاص سیاسی آنان، استفاده خواهد کرد.

وی همچنین افزود:‌ آقای رئیسی در مورد معیشت و سفره مردم صریحا سه روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در برنامه تلویزیونی گفت: «اولویت اول من معیشت و سفره مردم خواهد بود، یعنی هزینه‌های مردم افزایش پیدا نکند و درآمدشان هم کاهش نیابد» ولی در عمل چه اندازه این وعده‌ها عملی شد و اصولا آقای رئیسی و دولت وی چه اندازه به برنامه‌های دورهٔ تبلیغات انتخاباتی پایبند بوده‌اند؟

رهامی تصریح کرد: آنچه در عمل اتفاق افتاد، نه تنها هیچ تناسبی با برنامه‌های اعلامی وی نداشته، بلکه برعکس، نوعی نقض عهد صریح و در جهت عکس وعده‌های انتخاباتی بوده است. به عنوان مثال قیمت دلار در ده ماهه اول دولت آقای رییسی از ۲۵۵۷۹ تومان ۳۲۲۹۰ تومان رسید. یعنی حدود ۲۶٪  رشد کرد. قیمت کلیه اقلام ضروری معیشت مردم، مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ، ماکارونی، پنیر، ماست، شکر، قند، چای، مسکن و اجاره بها در همین فاصله، از ۱۰۰٪ تا ۲۰۰٪ افزایش یافته و در مواردی چون روغن نباتی این افزایش قیمت تا ۵۰۰٪ بوده است! براساس اعلام بعضی از کارشناسان اقتصادی، نرخ تورم در کشور ما در خرداد و تیر ماه گذشته، به بالاترین نرخ در ۴۰ سال گذشته رسیده است.

وی افزود: حتی پس از برگشت قیمت دلار در تیر و اوایل مرداد ماه جاری به حدود ۲۸ هزار تومان، هیچ یک از اقلام ضروری معیشت مردم کاهش قیمت نداشته، بلکه همچنان سیر صعودی خود را طی می‌کند. در زمینه ایجاد آرامش و ثبات سیاسی و اجتماعی و فراهم ساختن زمینه همکاری نیروهای کارآمد و نخبگان با دولت و امیدوار ساختن نسل جوان به آینده، کارنامه دولت همانند کارنامه اقتصادی و معضلات معیشتی است و چشم‌انداز روشن و مثبتی در این زمینه به چشم نمی‌خورد.

محسن رهامی در پاسخ به این سوال که دولت تا چه میزان توانست در این یک سال سرمایه اجتماعی بازتولید کند، گفت: به نظر من دولت سیزدهم در مدت یک سال عمر خود در بازتولید سرمایه اجتماعی، چندان موفق نبوده و اگر بنا باشد در همین مرداد یا شهریور انتخابات مجدد ریاست جمهوری برگزار شود، آقای رئیسی همان آرای خرداد ۱۴۰۰ را نخواهد داشت. زیرا در اثر اجرای سیاست‌های اشتباه، غیرکارشناسانه، کمر اقشار متعلق به دهک‌های پایین که به لحاظ کمی، اکثریت مردم را تشکیل می‌دهند واقعا در حال شکستن است و اعتراض اکثریت قریب به اتفاق اقشار جامعه از جمله فرهنگیان، کارگران، کارکنان دولت، بازنشستگان، بازاریان و حتی جانبازان جنگ تحمیلی و همه و همه به آسمان بلند شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چالش‌های دولت سیزدهم در سال‌های باقی مانده چه خواهد بود و راهکار برای حل هرکدام از چالش‌ها چیست، گفت: به نظرم آقای رئیسی و دولت وی باید هرچه زودتر، قبل از آنکه خیلی دیر شود و نارضایتی‌ها به مرحله غیرقابل بازگشت برسد، به برنامه‌ها و وعده‌های انتخاباتی خودبرگردد، یک بار دیگر به سخنرانی‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی خود گوش دهد، ببیند واقعا به چند درصد آنها در یک سال گذشته عمل کرده است؟

وی افزود: آیا معیشت مردم در تنگنا قرار نگرفته؟ آیا تورم به بالاترین نرخ خود در چهار دهه عمر جمهوری اسلامی نرسیده است؟ آقای رئیسی باید در انتخاب همکاران و‌ مشاوران، خصوصا در حوزه‌های اقتصادی، سعه صدر نشان دهد و نه تنها در داخل کشور از توانایی‌ها و مشورت‌های نخبگان اقتصادی استفاده کند، بلکه از دیگر کشورهایی مانند ژاپن، آلمان، مالزی و ... که در حوزه‌های اقتصادی موفق عمل کرده‌اند، برنامه و‌ کارشناس بخواهد. کشورداری، حل معضلات و مشکلات اقتصادی و سیاسی، نیازمند استفاده از تجربه تمامی کشورهای موفق است.

رهامی تصریح کرد: ما موفقیت آقای رئیسی را موفقیت خود می‌دانیم و هر کمکی هم که از دستمان برآید، برای موفقیت دولت مضایقه نمی‌کنیم، زیرا همگی در یک کشتی نشسته‌ایم و باید تلاش کنیم این کشتی به ساحل نجات رسیده و به گل ننشیند. تجربه یک ساله دولت سیزدهم نشان داد که ادامه این برنامه‌ها، دیر یا زود، این کشتی آسیب دیده را در گل خواهد نشانید.

وی افزود: از جمله مسائل مهمی که در موفقیت دولت می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد به سرانجام رساندن برجام است که متاسفانه از یک طرف بلاتکلیفی دولت و از طرف دیگر دخالت کشورهای مداخله‌گر مانند روسیه، اسرائیل و عربستان که نفع‌شان در شکست برجام است، برجام را میان زمین و هوا نگه‌داشته و آثار بسیار مخرب خود را در تمامی حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، داخلی و بین المللی گذاشته است.

محسن رهامی در پاسخ به این سوال که برخی از دولتمردان سیزدهم بعد از تحویل گرفتن دولت از دولت دوازدهم، مشکلات موجود بر سر کار خود را به دولت قبل ارجاع می‌دهند، چقدر از مشکلات دولت قبل در مشکلات دولت مستقر تاثیرگذار است، گفت: البته طبیعی است که بخشی از مشکلات هر دولتی به تبعات سیاست‌ها و‌ مشکلات دولت‌های قبلی مربوط می‌شود و این امر اختصاصی به دولت فعلی یا دولت روحانی ندارد، همانطور که بخشی از موفقیت‌های دولت هم به برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های موفق دولت‌های قبلی مربوط می‌شود. مثلا در حوزه واکسیناسیون علیه کرونا و کنترل این اپیدمی خطرناک، دولت رئیسی و وزیر این اندازه هیاهو و تبلیغات کردند، بخش عمده آن مربوط به اقدامات دولت روحانی و سفارش خرید واکسن از خارج می‌شد و صدها مثال در این زمینه می‌توان مطرح کرد.

وی افزود: در حال حاضر تمامی ارکان نظام و نهادهای مؤثر از مجلس، قوه قضائیه، صدا و سیما، ائمه جمعه، نهادهای نظامی و غیردولتی به دولت کمک می‌کنند، اما دولت نتوانسته حتی یک قلم از مایحتاج عمومی و اقلام اساسی معیشت مردم را در همان نرخ دوره روحانی نگهدارد!؟ قیمت ارز در ده ماهه اول دولت روحانی ۲٪ گران شد ولی در ده ماهه اول دولت رئیسی ۱۳۰٪ افزایش قیمت یافت! قیمت روغن، گوشت، ماکارونی و غیره در کل دوره ۸ ساله دولت روحانی به اندازه یک دهم دوره ده ماهه دولت رئیسی افزایش قیمت نیافت!

این فعال سیاسی تصریح کرد: به نظرم اگر مشکل قطعنامه‌های بسیار خطرناک شورای امنیت، در دوره روحانی حل نشده بود، امکان نداشت دولت رئیسی با این تیم ضعیف و نابلد، حتی یک مورد از آن قطعنامه را بتواند برطرف کند. ما از آقای رئیسی انتظار داریم به جای سخنرانی و وعده وعید، با استفاده از تمامی امکانات کارشناسی کشور و تجارب دولت‌های قبلی و با بهره گیری از تجارب جهانی، برای حل معضلات کلان سیاسی و اقتصادی، راه‌حل‌های کلیدی و کلان پیدا کنند. این که بنشینیم دولت قبلی یا کشورهای خارجی را مقصر ناتوانی خود در حل معضلات جلوه دهیم چه مشکلی از کشور حل می کند؟


کد مطلب: 350736

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/350736/آقای-رئیسی-گرانی-ها-بیداد-می-کنند-جای-وعده-وعید-راه-حل-پیدا-کنید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir