به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۲ ساعت ۱۲:۳۶
کد مطلب : ۳۵۰۷۵۲

تهدیدی نامرئی که موجب چاقی می‌شود

تهدیدی نامرئی که موجب چاقی می‌شود
گروه علمی: ممکن است فقط زمانی به آلودگی هوا فکر کنید که از دودکش‌ها و لوله‌های اگزوز خودروها مشاهده می‌شود اما آلاینده‌های دیگری در هوا وجود دارد که ما نمی‌توانیم آن را ببینیم اما نقش اساسی در آسیب رساندن به سلامت ما ایفا می‌کند که برخی از نمونه‌های آن نامرئی شامل ازن، کربن، ترکیبات آلی فرار، هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای، ذرات معلق و اکسیدهای نیتروژن و گوگرد است.

فقط به دلیل اینکه نمی‌توان آلاینده‌ها را مشاهده کرد، نباید تصور شود که مضر نیست. آژانس حفاظت از محیط‌ زیست ایالات متحده گزارش کرد افراد می‌توانند انواع شرایط بهداشتی مرتبط با میزان آلودگی هوا که در معرض آن قرار می‌گیرند را تجربه کنند.انتشارات سلامت هاروارد چندین مطالعه را مستند می‌کند که نشان می‌دهد قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض آلاینده‌ها با دیابت، بیماری قلبی، سکته مغزی و بدتر شدن علائم بیماری مزمن انسدادی ریه(COPD) مرتبط است.
 
در حالی که هر کسی در معرض اثرات منفی آلودگی هوا قرار دارد، افراد جوان، مسن، باردار یا دارای بیماری قلبی یا ریوی، آسیب‌پذیرترین کسانی هستند که تحت تاثیر آلاینده‌ها قرار می‌گیرند. همانطور که مشخص شده آلاینده‌ها ممکن است به طرق بیشتری بر سلامت ما تاثیر بگذارند.

افزایش وزن یکی دیگر از مسائل مرتبط با آلودگی هواست.گزارش سال ۲۰۲۰ منتشر شده در نشریه Environmental International نشان داد قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا چگونه بر میکروبیوم روده انسان تاثیر منفی می‌گذارد. این مطالعه نشان داد آلاینده‌ها می‌تواند خطر ابتلا به چاقی و دیابت نوع ۲ را افزایش دهد. این تحقیق حاکی از آن است که ذرات ریز وارد دستگاه گوارش ما می‌شود و می‌تواند بر رشد میکروب‌های خوب و بد تاثیر بگذارد.

علاوه بر مورد ذکر شده، یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ با سه میلیون و ۹۰۲ هزار و ۴۴۰ شرکت‌کننده نشان داد آلودگی هوا به ویژه ذرات ریز با افزایش وزن و چاقی مرتبط است.چند راهکار وجود دارد که می‌توانید برای محافظت از خود در برابر آلودگی هوا انجام دهید؛ یکی از راه‌ها بررسی هشدارهای محلی کیفیت هواست. وقتی سطح آلودگی بالاست تا جایی که می‌توانید از بیرون رفتن خودداری کنید. اگر زمانی که کیفیت هوا ضعیف است، مجبور هستید بیرون بروید، از ماسک‌هایی با فیلتراسیون بالا مانند KN۹۵ یا P۹۹ استفاده کنید. همچنین می‌توانید هوای خانه خود را با یک تصفیه‌کننده هوا که از فیلتر ذرات هوا با کارایی بالا(HEPA) برای حذف گرده، خاک و سایر ذرات موجود در هوا استفاده می‌کند، تمیز کنید.
برچسب ها: آلودگی هوا چاقی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها