به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۲ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب : ۳۵۰۷۵۶

آمریکا به دنبال توقیف هواپیمای باری ونزوئلا

آمریکا به دنبال توقیف هواپیمای باری ونزوئلا
گروه بین الملل: وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که به دنبال توقیف هواپیمای باری ونزوئلاست که در آژانتین زمین‌گیر شده است.
این هواپیما متعلق به شرکت امتراسور، زیرمجموعه خط هوایی کونویاسا ونزوئلا است که آمریکا تحریمش کرده است.هواپیما یک سال پیش از شرکت هوایی ماهان ایران خریداری شده بود که این شرکت هم از سوی آمریکا به همکاری با نیروی قدس سپاه برای حمل سلاح متهم و به همین دلیل تحریم شده بود.وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید از یک ماه پیش به دنبال مصادره این هواپیما بوده است.
در بیانیه این وزارتخانه آمده است دولت آمریکا با معاملاتی که ناقض تحریم‌های وضع شده این کشور باشد مقابله خواهد کرد و از طریق همکاری با شرکای بین‌المللی خود به دولت‌ها و نهادهای وابسته به آنها اجازه دور زدن تحریم‌ها و نقض رژیم واردات و صادرات خود را نخواهد داد.در روز ۲۶ ژوئیه چندین سناتور جمهوری‌خواه در نامه‌ای به دادستان کل کشور وزارت دادگستری را متهم کردند که برای تحقیق درباره این هواپیما با مقام‌های آرژانتینی همکاری نکرده‌اند.واشنگتن می‌گوید این هواپیمای ساخت آمریکا باید به دلیل نقض قوانین کنترل صادرات پس گرفته شود.
هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ باری با ۱۴ خدمه ونزوئلایی و پنج ایرانی روز ۱۶ خرداد از مکزیک به آرژانتین پرواز کرد تا دو روز بعد راهی اروگوئه شود، اما برای انجام تحقیقات در فرودگاه بوئنوس آیرس گرفتار شده است.لوئیس آلبرتو هبر، وزیر کشور اروگوئه، هم گفته است که کشورش «اخطار رسمی از اداره اطلاعات پاراگوئه» دریافت کرده است.مقامات ایران گفتند که کونویاسا پارسال این هواپیما را از شرکت ماهان ایر خریده است.ایالات متحده، ماهان ایر را به ارتباط با سپاه پاسداران متهم می‌کند.
بوئینگ ۷۴۷ شرکت امتراسور از مکزیک به مقصد بوئنوس آیرس از طریق کاراکاس پرواز می‌کند. هواپیما صبح به علت مه به جای بوئنوس آیرس در شهر کوردوبا، در شمال غرب بوئنوس آیرس، به زمین می‌نشیند تا بعد به پایتخت برود که می‌رود. ظاهرا تا اینجا این هواپیما توجه خاصی را برنینگیخته بود بجز علاقمندان هواپیما و پرواز که توجهشان به اولین فرود یک بوئینگ ۷۴۷ در این فرودگاه بعد از هفت سال جلب شده بود. مه باعث شده بود هواپیماهایی که معمولا در فرودگاه کوردوبا به زمین نمی‌نشینند به آنجا هدایت شوند. در بین این هواپیماهای متفاوت، یکی از پهن‌پیکرترین هواپیماهای مسافربری دنیا، که حالا به باری تبدیل شده، خودنمایی می‌کرد. بعد از چند ساعت توقف، این هواپیما در پروازی ۵۵ دقیقه‌ای به فرودگاه بین‌المللی اِسِی‌سا، بزرگترین فرودگاه آرژانتین در بوئنوس آیرس می‌رود.‌در بازرسی‌ها از محموله یا سرنشینان و مدارک مشکلی پیدا نمی‌شود. همه چیز مرتب است و هواپیما قرار است فردای آن روز پرواز کند. نوزده سرنشین هواپیما شب را در شعبه یک هتل زنجیره‌ای معروف می‌مانند.

سه‌شنبه ۱۷ خرداد:
همه سوار هواپیما می‌شوند. اروگوئه، اما، مجوز عبور از فضای هوایی‌اش و سوخت‌گیری را نمی‌دهد. هواپیما بنزین کافی ندارد و پرواز به روز بعد موکول می‌شود و ۱۹ سرنشین دوباره در همان هتل می‌خوابند.‌

چهارشنبه ۱۸ خرداد:
گویا تلاش برای عبور از حریم هوایی پاراگوئه بی‌نتیجه می‌ماند در حالی‌که کمتر از یک ماه پیش چنین اجازه‌ای داده شده بود. هواپیما از بوئنوس آیرس پرواز می‌کند، به قولی به طرف کاراکاس برای سوخت‌گیری اما چون اروگوئه باز هم اجازه ورود به حریمش را نمی‌دهد دوباره به فرودگاه بین‌المللی اِسِیس‌سا برمی‌گردد. مسیر عجیبی که این هواپیما در این پرواز ۴۱ دقیقه‌ای طی می‌کند، از جمله بیست دقیقه چرخیدن بر بالای منطقه لاپلاتا، و اینکه اروگوئه مجوز نمی‌دهد، توجه پلیس امنیت هوایی آرژانتین را جلب می‌کند. دیدن بوئینگ ۷۴۷ در پرواز این روزها اتفاق نادری است چه رسد به اینکه چنین نمایش هوایی‌ای هم اجرا کند. معلوم نیست چرا هواپیما برگشت.
پلیس امنیت فرودگاه به سراغ هواپیما رفت و مدتی سرنشینانش را نگه داشت. بعد از حدود هفت ساعت مشخصات تمام سرنشینان مستند می‌شود، کمی بعد از ده شب به وقت محلی. شب از نیمه می‌گذرد و اوایل بامداد نهادهای امنیتی گزارش واقعه را دریافت می‌کنند. کاپیتان قاسمی و همراهانش هم به هتل قبلی برمی‌گردند. هنوز اوضاع آرام به نظر می‌رسد و امید است که روز بعد این «سوء تفاهم» برطرف ‌شود.

پنج‌شنبه ۱۹ خرداد:
آنها هتلشان را عوض می‌کنند. ونزوئلایی‌ها گذرنامه‌هایشان را پس می‌گیرند چون به دلیل عضویت ونزوئلا در پیمان منطقه‌ای آمریکای جنوبی برای ورود به آرژانتین به ویزا نیاز ندارند. گذرنامه ایرانی‌ها را پس نمی‌دهند اما به آنها می‌گویند اگر بلیت یک هواپیمای مسافری را تهیه کنند، هنگام خروج گذرنامه‌هایشان فورا به آنها برگردانده می‌شود و بی‌قیدوشرط آزادند که هر جا خواستند بروند، اما هواپیما فعلا باید بماند.

جمعه ۲۰ خرداد:
به هر دلیل آنها نمی‌روند. اما حرف و حدیث‌ها شروع شده و خراردو میلمن، نماینده یکی از احزاب مخالف در مجلس آرژانتین، در توئیتی درباره «رفتار غیرعادی» این هواپیما پرسید چرا با فرستنده-گیرنده (کورسپوندر) خاموش از کوردوبا به بوئنوس آیرس و به اصطلاح با چراغ خاموش در فضای هوایی آرژانتین پرواز کرده است. توجه رسانه‌ها هم جلب می‌شود و قصور و بی‌خبری نهادهای امنیتی مطرح می‌شود.دولت و نهادهای دیگر ناچار به اقدام و واکنش می‌شوند. دولت از اینکه همه چیز کاملا بررسی شده و هیچ موردی پیدا نشده به سمت اینکه «تحقیق بیشتری می‌کنیم» حرکت می‌کند. بعد می‌گویند شمار خدمه کمتر از تعداد واقعی آنها اعلام شده بوده است. آقای میلمن بعنوان نماینده مجلس به رسانه‌ها کمک می‌کند با استفاده از قانون آزادی اطلاعات مدارکی به دست آورند. خود رسانه‌ها هم شروع به انتشار اطلاعات بیشتری می‌کنند.

شنبه ۲۱ خرداد:
شکایتی رسمی از نهادهای امنیتی و گمرکی آرژانتین به دادستانی تحویل می‌شود و آقای میلمن و یک نماینده دیگر، یک ائتلاف سیاسی (همه باهم برای تغییر) و اتحادیه نمایندگی اسرائیلی‌های آرژانتین پیگیر آن می‌شوند.


 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها