کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

طراحی کاتالوگ چیست و چه کاربردی دارد؟

12 مرداد 1401 ساعت 15:18

گروه کسب و کار: طراحی کاتالوگ یک کار هنری است که سال‌ها است کسب و کارها در حوزه‌های مختلف برای معرفی خدمات و محصولات خود از مزایای آن سود می‌برند.


 کاتالوگ‌ها ظرفیت‌های بسیار زیادی دارند. خوب است که بتوان از همه ظرفیت‌های آن برای کسب و کار استفاده شود. مهم نیست یک کسب و کار کوچک، متوسط یا بزرگ باشد، مهم این است که از این ابزار برای شناساندن خود بیشترین استفاده را بکند. برای سفارش طراحی و تنظیم کاتالوگ باید به افراد متخصص مراجعه شود. گرافیست‌هایی که بتوانند به خوبی از عهده طراحی آن بر بیایند.

طراحی کاتالوگ
مهم ترین جزئیات و المان‌ها در طراحی کاتالوگ
طراحی کاتالوگ را تنها باید به گرافیست‌هایی سپرد که سابقه و تجربه کافی در این کار را داشته باشند. توجه به جزئیات در کاتالوگ بسیار پر اهمیت است. به طور معمول، از چند عنصر و المان در کاتالوگ‌ها استفاده می‌شود که همه آنها در کنار هم می‌توانند به یک کسب و کار در معرفی خود کمک زیادی بکنند. در ابتدا مهم است که شناخت کلی از کسب و کار به دست آید. یعنی لازم است که پیش از شروع کار گرافیست و طراح اطلاعات کاملی از نوع کسب و کار به دست آورد. لازم است آن را به خوبی بشناسد تا بتواند با استفاده از رنگ‌ها آن را به مخاطبان بهتر بشناساند. باید بتواند تعداد صفحات را از همان ابتدا مشخص کند. تعداد صفحه‌ها با توجه به اندازه متن و عکس‌ها مشخص می‌شود.
در طراحی کاتالوگ باید به رنگ سازمانی نیز توجه ویژه شود. گرافیست باید همه تلاش خود را بکند که از این رنگ به بهترین شکل در طراحی بهره ببرد. مسئله دیگر که نباید از نظر دور بماند، اندازه و قطع کاتالوگ است. مهم است که مشخص شود کاتالوگ قرار است چاپ شود یا به شکل دیجیتال مورد استفاده قرار بگیرد. در صورتی که قرار است چاپ شود، تیراژ آن اهمیت دارد. برای تیراژهای بالا از چاپ افست که کیفیت بهتری دارد استفاده می‌شود و برای تیراژهای کم از چاپ دیجیتال استفاده می‌شود. صحافی و نوع تای کاتالوگ هم از موارد بسیار مهم است که باید از همان ابتدا درباره آن تصمیم گیری شود.
 
طلایی ترین نکاتی که باید در طراحی کاتالوگ‌های صنعتی در نظر گرفته شوند
در نظر گرفتن استانداردهای گرافیکی مهم ترین مسئله ای است که در طراحی کاتالوگ باید در نظر گرفته شوند. موارد زیادی در طراحی باید به آنها توجه شود و رعایت آنها در کنار هم است که یک کاتالوگ را چشم گیر می‌کند. درست است که باید در کاتالوگ از رنگ سازمانی کسب و کار استفاده شود، اما استفاده از رنگ‌های دیگر هم در کنار آن مجاز است. لازم است که این رنگ‌ها با رنگ سازمانی‌هارمونی داشته باشند، ضمن این که در ترکیب با رنگ عکس‌ها مخاطب را به خود جذب کنند. برای متن باید فونت مناسب در نظر گرفته شود که مخاطب را تشویق به خواندن آن کند. در کل، همه اجزای کاتالوگ باید با هم در تناسب باشند. متن‌ها و عکس‌ها باید در کنار هم یک چیدمان شکیل داشته باشند و ریتم طراحی در کل متن یک دست حفظ شود.

طراحی کاتالوگ‌های صنعتی

اصول طراحی کاتالوگ برای اصناف مختلف چیست؟
طراحی کاتالوگ برای اصناف و کسب و کارهای گوناگون متفاوت است. به طور قطع یک گرافیست حرفه ای می‌داند که برای هر صنف و هر صنعتی باید از چه نوع طراحی و چه رنگ‌هایی استفاده کند. به عنوان مثال، برای معرفی خدمات یک کلینیک زیبایی در کاتالوگ از رنگ‌هایی استفاده می‌شود که متفاوت از رنگ‌هایی هستند که برای معرفی محصولات یک شرکت وارد کننده قطعات الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع هر یک از این صنایع را می‌توان با استفاده از یک طراحی خاص برای مخاطب آن بولد کرد و توجه او را به آن جلب کرد. در بهترین حالت بهتر است عکس‌های حقیقی از فضای کسب و کار و محصولات گرفته شود. این کار تأثیر بسیار زیادی در فضای کاتالوگ خواهد داشت.
 
تأثیر روان شناختی رنگ آمیزی بر جذابیت طراحی کاتالوگ
هر رنگی یک بار معنایی ویژه خود دارد. به همین دلیل استفاده از رنگ‌ها در کاتالوگ باید با دقت زیاد انجام شود. زیرا رنگ‌ها می‌توانند در جذب مخاطب یا دفع او اثرگذار باشند. طراحی کاتالوگ بدون شناخت رنگ‌ها امکان پذیر نیست. تا موقعی که طراح نداند به عنوان مثال رنگ زرد چه مفاهیمی را در بر می‌گیرد، نباید از آن استفاده کند. اگر بداند که رنگ زرد نشانه جوانی و شادابی است می‌تواند بیشترین سود را در طراحی خود از آن ببرد. او با شناخت از رنگ قرمز می‌تواند مطالب مهم را برای مخاطب به این رنگ در بیاورد تا توجه او را به آنها جلب کند.
رنگ‌های صورتی، آبی، مشکی، سبز و نارنجی نیز از رنگ‌هایی هستند که می‌توان از آنها در طراحی کاتالوگ استفاده کرد. به شرط آنکه شناخت خوبی از آنها به دست آورد و در جای درست آنها را به کار برد. برای رنگ فونت متن و تیترها نیز باید دقت کافی خرج شود. پرکاربردترین رنگ برای فونت متن رنگ مشکی است. تأثیر رنگ مشکی برای فونت بر روی مخاطب را نمی توان نادیده گرفت.

اصول طراحی کاتالوگ
مرکز تخصصی طراحی کاتالوگ‌های حرفه ای
طراحی کاتالوگ حرفه ای را نباید به افراد تازه کار و بی تجربه واگذار کرد. افرادی که کمی با نرم افزارهای طراحی آشنایی دارند، گزینه‌های مناسبی برای این کار نیستند. برای این که یک طراحی به موفقیت‌های لازم دست پیدا کند، نیاز است که طراح علاوه بر تکنیک‌هایی که برای این کار آموخته است، از هنر خود در طراحی استفاده کند. ترکیب هنر و فن است که می‌تواند یک کاتالوگ حرفه ای خلق کند که چشم همگان را به سوی خود بکشد. بهترین گزینه برای این کار مراکز تخصصی طراحی گرافیکی مانند ایران تایپیست هستند که با افراد درجه یک در این حوزه همکاری دارند. زیرا تنها گرافیست‌هایی می‌توانند با این مجموعه همکاری داشته باشند که آزمون‌های سخت آن را پشت سر گذاشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده نمونه کارها به صورت رایگان می‌توانید به آدرس https://irantypist.com/ مراجعه کنید.
 


کد مطلب: 350796

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/350796/طراحی-کاتالوگ-چیست-کاربردی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir