به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۲ ساعت ۱۷:۳۸
کد مطلب : ۳۵۰۸۱۹

ارمغانی: از صعود به جام‌جهانی ناامید نیستم

ارمغانی: از صعود به جام‌جهانی ناامید نیستم
گروه ورزشی: سعید ارمغانی سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران گفت: محل اقامت من مجارستان است و الان اینجا هستم تا پاسخگوی عملکردم باشم.به گزارش ایسنا، سعید ارمغانی سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران، در نشست خبری امروز (چهارشنبه) ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ با خبرنگاران حضور یافت و راجع به عملکرد ملی‌پوشان در پنجره سوم انتخابی جام جهانی (باخت برابر قزاقستان)، حذف از رقابت‌های کاپ آسیا ۲۰۲۲ اندونزی با شکست برابر اردن و برنامه‌های آینده تیم ملی، صعود به جام جهانی و المپیک صحبت کرد.
 
ارمغانی در ابتدای این نشست گفت: ابتدا بگذاریم بگویم که من برای دیدن خانواده رفته بودم و الان اینجا هستم تا پاسخگو باشم، ضمن اینکه معذرت می‌خواهم که بعد از مسابقات به مجارستان رفتم. بسیاری انتقاد می‌کردند چرا بعداز بازی‌ها به مجارستان رفتم، ولی در حقیقت محل اقامت من مجارستان است و همانطور که بقیه اعضای تیم برای دیدن خانواده خود به محل زندگیشان رفتند و استراحت کردند، من هم مجبور بودم بروم.

او افزود: اجازه بدهید در همین ابتدا با آمار صحبت کنم و بعد در خدمت سوالات شما باشم. در این دو ماهی که با تیم ملی بودم اهدافی در تیم ملی داشتیم. همه می‌دانید که کار کردن با تیم‌های ملی کاملا متفاوت با کار کردن در باشگاه‌های فرق دارد و من این فاکتورها را مطرح خواهم کرد. کار کردن با هر تیم ملی قطعا با فعالیت در سطح باشگاهی متفاوت است. در ۲ ماه اخیر ۴۸ جلسه تمرینی داشتیم و از این تعداد ۳۰ جلسه تمرینی در ۳ هفته برگزار شد. در مقطعی که برای کاپ آسیا آماده می‌شدیم از تعداد جلسات کم شد و تنها ۱۸ جلسه تمرینی داشتیم. دلیل آن هم سفرهای طولانی بود و در این مدت ۳ بازی تدارکاتی در خارج از کشور و یک دیدار دوستانه با تیم ایران نوین داشتیم. پس از آن هم شش بازی رسمی داشتیم.

وی ادامه داد: یک تیم باشگاهی بیش از ۲۰۰ جلسه تمرینی دارد و همه مربیان ملی در تمام دنیا این مشکل را دارند که تعداد جلسات تمرینی‌شان کم است. از طرف دیگر ما هم کادر فنی جدیدی بودیم که تازه سکان کار را دست گرفته بودیم. به همین دلایل آماده‌سازی تیم ملی زمان‌بر است. به دلیل همین زمان کم نمی‌توانیم تکنیک‌های فردی و فیزیکی بازیکنان را ارتقا دهیم. از لحاظ فیزیکی تلاش‌مان این است که در همان حد نگه داریم تا افت نداشته باشند. با این وجود نسب به زمانی که داشتیم خوب کار کردیم و به نظرم موفق بودیم.

ارمغانی ادامه داد: به عنوان مثال تکنیک‌ها و به لحاظ فیزیکی نمی‌توان کار زیادی روی بازیکنان بزرگسال آن هم در اردوی تیم ملی کرد. بازیکنان اروپایی و خارجی ارتقا فیزیکی و تکنیکی را در طول آن ۱۰ ماه کار با باشگاه‌ها به دست می‌آورند و با آمادگی کامل وارد اردوی تیم ملی می‌شوند و مربیان فقط یک استراتژی خاص را می‌آورند و با تیم کار می‌کنند. من فکر می‌کنم با همه این اتفاقات از وقتی که داشتیم بیشترین استفاده را کردیم و کاری که مد نظر ما بود را تا حدی که به نتیحه برسد انجام دادیم. وقتی این کار پیشنهاد شد من به داوری هم گفتم که تیم ایران سطح بالایی دارد اما نسل طلایی ما رو به اتمام هست و ما باید به فکر این باشیم که نسل جدید را وارد تیم ملی کنیم که یکی از وظایف من همین بود و می‌خواستیم این کار را شروع کنیم که در دور اول هم موفق شدیم دو سه بازیکن جدید را وارد تیم کنیم که رضایت بخش بود.

او افزود: بخاطر کمبود وقت نمی‌شد همه فاکتورهای بسکتبال را که یک تیم دارد تغییر بدهیم و سه فاکتور را از همان روز اول برای خود مشخص کردیم تا روی آن‌ها کار کنیم. فاکتور اول تشکیل تیم یک دل بود. چون بسیاری می‌گفتند ما تیم هم مسیری نداشتیم و با کمک بازیکنان باتجربه تیم مانند حدادی، کاظمی، یخچالی و ... سعی کردیم این بازیکنان را در یک مسیر قرار دهیم. در این کار موفق بودیم و بازیکنان یک تیم بودند. در این مسابقات من هیچ نکته بدی از آن‌ها ندیدم.

سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران درباره اهداف خود برای تغییرات فنی در تیم نیز گفت: مورد اول توپ‌های از دست رفته بود که همیشه در بسکتبال ما مشکل بود. تیم ملی بسکتبال ایران در جام جهانی در هر بازی ۱۶.۲۰ ترن اور داشت و در المپیک این آمار ۱۹.۷۰ بود. به صورت عمومی آمار مناسب در این زمینه بین ۱۰ - ۱۲ است. ما در چهار بازی اول انتخابی جام جهانی آمار ۱۴.۲۵ ترن اور داشتیم که در دو بازی پنجره آخر که من مسئولیت تیم را بر عهده داشتم این آمار به ۱۰ رسید و در کاپ آسیا ۱۳.۱۳ بوده است که نسبت به سال‌های قبل پیشرفت کرده است.

او گفت: موضوع دیگری که ما روی آن خیلی کار کردیم، پرتاب‌های پنالتی بود. ما در جام جهانی چین ۶۹ درصد و در المپیک ۶۳ درصد موفق بودیم. در چهار بازی پنجره‌های اول ۶۱.۸ درصد و در دو بازی پنجره سوم که برابر قزاقستان بد بودیم آمار ۵۶.۵ درصد موفقیت را به ثبت رساندیم. در کاپ آسیا اما ۷۵ درصد پرتاب پنالتی ما گل شد. ما در بازی با ژاپن ۹۰.۹ پرتاب پنالتی موفق داشتیم. طی این ۴۰ سال واقعا یاد ندارم که یک تیم از ایران تا این حد موفق باشد. ما روی این موارد تمرکز گذاشتیم که آمارها نشان از بهبود شرایط می‌دهد. ارسلان در لیگ ۴۲.۱۴ درصد پرتاب پنالتی داشت، این آمار در کاپ آسیا ۶۶ درصد موفقیت است. از روز اول با او کار کردیم و این هم نتیجه بود که ما به دست آوردیم.

ارمغانی درباره دیدگاه فنی خود نیز اظهار کرد: اساس کار ما روی دفاع خوب بود چون معتقدم اگر در این زمینه موفق باشیم در حمله هم خوب خواهیم بود. دفاع خود را به سمت تمام زمین شدن بردیم و امیدوارم عزیزانی که بازی‌ها را دنبال کردند این موضوع را متوجه شده باشند. ما در ۴ بازی اول جام جهانی میانگین گل ۸۲ را داشتیم و اما در کاپ آسیا میانگین ۸۵ گل را به ثبت رساندیم و کم‌تر هم گل خوردیم. برخی‌ها درباره تاثیرگذاری بازیکنان جوان هم صحبت می‌کنند که چرا کم بود و آمار برخی بهتر اما طبیعی است بازیکنی که زمان بیشتری را بازی‌ می‌کند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. پذیرفته یکی از بازیکنان خوب دفاعی ما بود و بازیکن آمریکایی سوریه را در سوریه بسیار خوب کنترل کرد. نوید رضایی‌فر و مظفری همگی خیلی زحمت کشیدند و موثر بودند اما در تاثیرگذاری این موضوع در آمار دیده نمی‌شود. انتقادی هم به کادرفنی من بود که باید بگویم به همه آن‌ها اعتماد دارم و همه در تلاش هستند تا بهترین نتیجه را بگیرند.

او ادامه داد: در این مسابقات سطح بازی‌ها خیلی بالا بود و همانطور که دیدید استرالیا با دو پوئن قهرمان شد. اردن بازیکن یورو لیگ و بازیکن آمریکایی دارد که ۳ دوره ارزشمندترین بازیکن لیگ آرژانتین شده بود. همه تیم‌ها سطح بسیار بالایی دارند. اردن تیم ضعیفی نبود و در اسلوونیا اردو زده بودند برای حضور در این مسابقات. با لبنان هم در ثانیه‌های آخر جوری باختند که سنتر خود احمد را نداشتند. به نیوزلند هم در حالی باختند که نفرات تاثیر گذار خود را نداشتند. باید بدانیم که همه کشورها در حال کار هستند و نباید اینگونه قضاوت کنیم. باید از الان روی تیم خودمان بیشتر کار کنیم و نمی‌خواهم توجیه کنم که چرا باختیم اما در صحبت‌های اولیه با داوری تصمیم داشتیم به مرور زمان نسل جدیدی وارد تیم ملی کنیم تا با نسل جوان کار کنیم. کار با نسل جوان برای من ناآشنا نیست و سال 2000 قدم اول برای نسل طلایی را هم خود بنده برداشتم. پس از ۷ سال کار مداوم تیم نسل طلایی در سال ۲۰۰۷ قهرمان آسیا شد. زمان واقعا یک چیزی است که دست ما نیست و باید صبر کرد و کار کنیم. ما باید روی جوانان مستعد خود کار کنیم.

ارمغانی تاکید کرد: از الان برای تغییر نسل شروع کرده‌ایم و خواهش دارم صبر داشته باشید تا با درک شرایط تیم، نتیجه مد نظر حاصل شود. البته همه این موارد به معنای نبود اشتباه و ضعف نیست چون بسکتبال بازی اشتباهات است. قبول داریم ضعف بوده اما باید صبر کرده و کار کنیم. از صعود به جام جهانی هم نا امید نیستیم و از ۶ بازی آینده ۳ بازی در خانه است که می‌خواهیم حتما در خانه به برتری برسیم. امیدوار هستیم قزاقستان نتواند این کار را کند چون با برد برابر ما شرایط خوبی دارد. حریفان اصلی ما چین، ژاپن و استرالیا هستند که می‌خواهیم بازی‌های در خانه برابر آن‌ها را با برد ببریم که ان‌شاءالله صعود کنیم.

ارمغانی در سوال ایسنا مبنی بر اینکه سفرش به مجارستان بعد از کاپ آسیا ابهاماتی در مورد ادامه همکاری با فدراسیون ایران ایجاد کرده است، گفت: سفرم به مجارستان ارتباطی به بازنشستگی‌ام ندارد، طبق قوانین مجارستان پنج سال دیگه بازنشسته می شوم اما می توانم تا ٧ سال دیگر ادامه دهم، عاشق بسکتبال هستم و دوست ندارم پا روی پا بیندازم ، با ایران هم حداقل تا پایان جام جهانی قرار داد دارم و بعد از آن هم امکان تمدید قرارداد وجود دارد که امیدوارم این اتفاق از هر دو طرف بیفتد.

سرمربی تیم ملی بسکتبال در پاسخ به اینکه برای پست گارد راس و ضعف های موجود در این پست و به ویژه بازیکن سازی برای آن چیست؟ خاطرنشان کرد: در پست گارد راس و خیلی از پست ها می توانیم خیلی بهتر از این باشیم، سعی مان اما این است که بازیکنانی را به ترکیب تزریق کنیم که در دفاع و حمله قوی باشند، بازیکنانی هستند که فقط در یک بخش قوی هستند و این خوب نیست. ما برای استفاده از بازیکنانی که در هر دو بخش حمله و دفاع توانایی دارند، برنامه داریم.

وی در مورد اینکه با توجه به شرایط تیم ملی بسکتبال و پیچیده شدن صعودش به جام جهانی احتمال دارد نفراتی مانند نیکخواه بهرامی و کامرانی مجدد دعوت شوند؟ گفت: همیشه تاکید کرده‌ام بازیکنانی که در بسکتبال فعال هستند شرایط دعوت به اردو را دارند، در حال حاضر اما این دو بازیکن از نظر شرایط فیزیکی و آمادگی شرایط حضور در تیم ملی را ندارند.

خبرنگاری پرسید: "شما از ارتقای عملکرد ایران در بخش های مختلف یاد کردید اما با همه اینها تیم بزرگ ایران به نیمه نهایی کاپ آسیا نرسید، واقعا رویکرد و چشم انداز شما چیست؟ احساس بر این است که سقف آرزوها کوچک شده است"، ارمغانی در واکنش به این موضوع گفت: باید کار کرد و بسکتبال را از شرایط فعلی بهتر کرد، اگر از آمار و ارقام حرف می زنم به خاطر این است که شرایط و تغییراتی را بگویم، عملکرد تیم در سه بازی اول قابل قبول بود، باید همه مسائل را با هم دید، آن سه بازی و بازی با اردن را با هم دیدید. بازیکنان در زمین تمام انرژی خود را گذاشتند و ما هم در کادر فنی تمام تلاش را داشتیم. واقعا اگر بعد از بازی با قزاقستان یا ژاپن عملکرد تیم را تحلیل می کردید، چه می گفتید؟ این بازی ها باید در کنار بازی با اردن در نظر گرفته شود. بازیکنانی که در اعزام به ژاپن در ترکیب تیم ایران نوین قرار نمی‌گیرند در این اردو هستند، بعد از بازگشت تیم از ژاپن بازهم اردونشینان کامل را در کنار خواهیم داشت تا برای پنجره چهارم انتخابی جام جهانی آماده شود.

ارمغانی در رابطه با دیدار مقابل اردن و افت یکباره آمادگی بدنی بازیکنان در کوارتر چهار که این موضوع در شان بسکتبال ایران نبود، گفت: به نظر من این موضوع ربطی به شان و شخصیت تیم ندارد، بازیکنان ایران با تمام توان جنگیدند و واقعا فشار کوارتر سوم باعث شد در کوارتر چهارم دچار افت بدنی شویم و اشتباهات فردی افزایش پیدا کند. از زمانی که من در بسکتبال بوده‌ام مشکل لیگ را داشته‌ایم و اینکه در کل لیگ پویایی نداشته‌ایم، در کشورهای اروپایی بیش از ١٠ ماه سال تیم ها درگیر لیگ هستند اما در ایران طی چندماه لیگ تمام می شود و در سایر ماه ها فعالیت باشگاهی نداریم، این مشکل باید برطرف شود به خصوص که به لحاظ اقتصادی برای اسپانسرها و قرارداد بازیکنان هم بهتر است.

سرمربی تیم ملی بسکتبال در پاسخ به اینکه "ما مربیانی مانند مصطفی هاشمی، مهران حاتمی و ... داریم که در لیگ موفق بوده اند. آیا به فکر ایجاد اتاق فکر و عملکرد با این مربیان هستید؟"، گفت: حق مسلم هر مربی است که وقتی می آید، دستیارانش را انتخاب کند اما دلیل نمی شود از مربیان دیگر بهره نبرد، این موضوع در برنامه است که نشستی با همه مربیان و صاحب نظران داشته باشم و مفصل در مورد برنامه ها و اقدامات صحبت شود.

ارمغانی در پاسخ به این سوال که آیا از عملکرد تیم در کاپ آسیا راضی است یا خیر؟ توضیح داد: در مجموع از عملکرد تیم راضی هستم. در یک تورنمنت گاهی یک روز، روز آن تیم نیست. اتفاقاتی در بازی می‌افتد که تمرکز تیم از دست می‌رود. مصدومیت‌ها و اتفاقات تاثیرگذار هستند و بازیکنی مثل بهنام با مسکن‌های قوی وارد بازی با اردن شد که باید از او تشکر کنیم که با غیرت کار کرد. روال تیم ایران در کاپ آسیا خیلی خوب بود. همه تا قبل از بازی با اردن  از بسکتبالی که در زمین بازی می‌کردیم خوشحال بودند. متاسفانه در بازی با اردن این اتفاق افتاد و نشد نتیجه مد نظر را بگیریم.

او درباره عدم توازن تیم‌های کاپ اسیا با جام‌جهانی و المپیک نیز گفت: جام جهانی و المپیک فرق دارد ولی در آمار فقط ارقام جلوی ما حضور دارد و باید بررسی کنیم. من در بسکتبال اینطور دیدم و آمارها در هنگام بررسی همه باهم تجمیع می‌شوند. منظور من این نبود که ارزش کار مربیان دیگر را پایین بیاورم، من فقط می‌خواستم بگویم ما بر اساس تفکر و اهدافی که مشخص کردیم چه کارهایی بکنیم و نتیجه گیری هم به این شکل بود که گفتم. درباره جوانگرایی هم باید بگویم که تغییر نسل را باید به تدریج انجام داد و پله پله پیش رفت چون شاید حضور یک باتجربه کنار بازیکن جوان به بازیکن کم تجربه‌تر کمک کند.

ارمغانی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تاکید بر جوانگرایی، در کاپ آسیا بازهم از نفراتی مانند حدادی، کاظمی، یخچالی استفاده شد و در کل ترکیب جوان به کار گرفته نشد؟ اظهار کرد: وقتی سال ٢٠٠٠ تغییر نسل شد با الان فرق داشت، الان بازیکنان قابلی در تیم هستند، باید کار جوانگرایی را پله پله انجام داد، گاهی باید از یک باتجربه در کنار بازیکن جوان استفاده کرد تا بازیکن جوان بتواند بهتر خود را نشان دهد.

او همچنین در واکنش به این موضوع که اردن  زمانی حریف تمرینی برای تیم ملی بود اما در کاپ آسیا باعث حذف ایران شد و وقتی از این تیم عقب افتادیم از دفاع تمام زمین استفاده نشد و زود تسلیم شدیم، توضیح داد هیچ وقت نگفتم اردن تیم درجه دوم است، اردن را تیم با تجربه و خوب می دیدم و نتایجش هم ثابت کردو به نظرم جزو تیم های درجه اول اسیا شد، یادم هست در سال ٢٠١٣ هم باعث حذف ایران شد. ما تمام تلاش خود را داشتیم اما اول بازی نتوانستیم آنچه را که باید انجام دهیم، کنترل بازی دست ما نبود و وقتی در کوارتر سوم کنترل بازی دست ما افتاد خیلی انرژی از ما گرفت که باعث افت کیفی تیم ما برای کوارتر پایانی شد. ضمن اینکه بنده اصلا تیم اردن را درجه دو نمی‌دانم و آن‌ها یکی از بهترین‌های جام بودند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها