به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۲ ساعت ۱۸:۰۵
کد مطلب : ۳۵۰۸۲۶

۱۵ روش کاربردی برای کاهش استرس

۱۵ روش کاربردی برای کاهش استرس
گروه علمی: حتما تا به حال به این نکته توجه کرده اید که استرس کاملا شخصی است. و آن چه تحملش برای فردی غیر ممکن یا طاقت فرساست برای دیگری موجب موفقیت می شود. اما فارغ از این که چه عاملی موجب استرس می شود هرکسی می تواند یاد بگیرد که این فشار را از خود دور سازد. و این ها روش هایی است برای کاهش استرس.

بنابراین در زیر به چند روش کاربردی برای کاهش استرس اشاره می کنیم:
۱. به خودتان یاد آوری کنید که مهار زندگی تان را به دست دارید:
شاید این برایتان مسخره به نظر آید اما یادآوری این نکته به شما کمک می کند حتی در موقعیت های فوق العاده استرس زا هم خونسردی کامل خود را حفظ کنید.

۲. سعی نکنید نقش اول نمایشی غم انگیز را بازی کنید:
وقتی مشکلی استرس زا پیش می آید به خودتان بگویید ” دنیا که به آخر نرسیده” این کار به شما کمک می کند تا بر اوضاع تسلط یابید.

۳. با دیگران به توافق برسید:
قبول کنید که شاید همیشه به چیزی که می خواهید نرسید. زیرا این پذیرش باعث کاهش استرس شما می شود.

۴. جسور باشید نه ستیزه جو:
تفاوت زیادی بین جسارت و ستیزه جویی وجود دارد. با این حال اغلب افراد این دو را با هم اشتباه می کنند. برای حفظ جسارت نیازی به بالا بردن صدا یا پرویی نیست. تفاوت این دو را از یک دیگر تشخیص دهید و به این ترتیب از استرس خود بکاهید.

۵. برای خود ارزش قائل شوید:
این مهم ترین نکته در کنترل استرس است. معنایش این است که یاد بگیرید به دیگران اجازه ندهید که شما را گول بزنند، تهدید کنند یا زیر سلطه خود قرار دهند. اگر نمی دانید که چگونه با این مشکل رو به رو شوید از افرادی که آن ها را تحسین می کنید و دوست دارید کمک بگیرید. دقت کنید که آن ها چگونه بر اوضاع تسلط پیدا می کنند و به چه نحو با آن چه شما دشوار می دانید کنار می آیند.

۶. صادق و درست کار باشید:
به خصوص در مورد احساسات خود بیاموزید که از کاه کوه نسازید. به طور مثال اگر با بهترین دوست خود اختلاف نظر پیدا کردید کار را به عصبانیت پیش از حد نکشانید.

۷. جمله ” خونسرد باش” را پیش خودتان تکرار کنید:
وقتی احساس ترس یا استرس می کنید این جمله (خونسرد باش) را نه با صدای بلند بلکه در ذهن خود تکرار کنید، پس از چند بار تکرار آن شما آرام تر می شوید.

۸. کلمه ” نه ” را بر زبان آورید:
افرادی که نمی توانند به دوستان و خانواده خود “نه” بگویند کسانی هستند که به سادگی دچار استرس می شوند، زیرا برای خود فرصت یا شرایط مناسب را فراهم نمی کنند به همین دلیل آموختن این که چگونه پاسخ منفی بدهید راه بسیار خوبی است برای اینکه به خودتان اطمینان ببخشید که وقت کافی برای آرامش خود دارید.

۹. به خود فرصت بیشتری بدهید:
مدیریت زمان راه حل ضروری در بازی استرس است. قبل از اینکه هر شغل مهم یا کار بزرگی را بپذیرید ببینید که چگونه می توانید با وجود زمانی که در اختیار دارید برای آن کار طوری برنامه ریزی کنید که دچار شتاب و عجله نشوید.

۱۰. استراحت کنید:
از عوامل مهم برای کاهش استرس رسیدن به آرامش و خالی کردن ذهن از هرچیز دیگر. برخی این آرامش را در قدم زدن، برخی در رفتن به جمع دوستان، و برخی در رفتن به جای خاص می یابند. راه رسیدن به آرامش خودتان را بیابید واز آن در مواقع استرس آمیز استفاده کنید.

۱۱. تنفس صحیح را فراموش نکنید:
وقتی دچار استرس می شویم تنفس ما سریع و تند و کوتاه می شود که خود باعث تشدید استرس ما می شود، چرا که ضربان قلب افزایش میابد و میزان اکسیژن خون کم می شود.در مواقع استرس آمیز ۳ نفس عمیق بکشید و سپس وارد عمل شوید.

۱۲. قبل از درگیر شدن تا شماره ۱۰ بشمارید:
وقتی دچار استرس و عصبانی هستید به سادگی کنترل خود را از دست می دهید. به همین خاطر برای خود قانونی بگذارید و آن این که در این مواقع قبل از این که چیزی بگویید به آرامی تا شماره ۱۰ بشمارید این کار به شما امکان می دهد قبل از حرف زدن فکر کنید و به این ترتیب بر موقعیت استرس زا چیره شوید.

۱۳. به کارهای خود نظم و ترتیب ببخشید:
یکی از دلایل اصلی ایجاد استرس، رعایت نکردن نظم و ترتیب است. اگر زندگی خود را نظم دهید خواهید دید که از میزان استرس شما کاسته می شود. در صورتی که خاطره بدی در ذهنتان باقی مانده آن ها را بنویسید. عادت کنید که هر روز سه کاری که بی برو برگرد مجبور به انجام دادن آن ها هستید یادداشت کنید به این ترتیب آن کار ها را فراموش نخواهید کرد.

۱۴. زمان نگرانی خود را محدود کنید:
آیا تا به حال به خاطر مسئله ای شب تا صبح بیدار و نگران مانده اید؟ اگر چنین بوده به محدود کردن اوقات نگرانی خود فکر کنید. (این قانون را برای خود بگذارید که به هر شکلی هر روز فقط ۲۰ دقیقه تا نهایتا یک ساعت فکر کنید اگر بعد از گذشت این مدت هیچ راه حلی پیدا نکردید به خودتان استراحت دهید و روز بعد دوباره در آن ۲۰ دقیقه تا یک ساعت به آن موضوع فکر کنید).

۱۵. صبح ها درباره مشکل خود فکر کنید:
فکر کردن به نگرانی ها در شب بسیار بد است زیرا اولا شما را بد خواب می کند دوما شما خسته تر از آن هستید که بتوانید تفکر خوب و راه حل مناسبی بیابید. پس تصمیم بگیرید که صبح فکری برایش بکنید. اگر خوابتان نمی برد سعی کنید همه نگرانی های خود را بر روی کاغذ بنویسید (هرچه نوشتید را دوباره نخوانید). از آرامشی که با انتقال استرس ذهنتان بر روی کاغذ رخ می دهد متعجب خواهید شد.
برچسب ها: استرس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها