به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۲ ساعت ۱۸:۱۸
کد مطلب : ۳۵۰۸۳۰

جزئیات جدید از نحوه تولد ستاره‌ها در تصویر جدید جیمزوب

جزئیات جدید از نحوه تولد ستاره‌ها در تصویر جدید جیمزوب
گروه علمی:تصویر جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب ستارگانی را نشان می‌دهد که در کهکشانی «چرخ گاری» شکل می‌گیرند.تلسکوپ فضایی جیمز وب در جدیدترین تصویر خود کهکشان «چرخ گاری» را با جزئیات خیره کننده‌ای به تصویر می‌کشد. ناسا می‌گوید که این رصدخانه جزئیات بیشتری در مورد شکل گیری ستارگان در این کهکشان را در اختیار دانشمندان قرار داده است.

بر اساس گزارش انگجت، ناسا و شرکای آن در تلسکوپ فضایی جیمز وب تصاویر دیدنی تری از این رصدخانه به اشتراک گذاشته اند. این بار، آن‌ها نگاهی تازه به کهکشان «چرخ گاری» که هابل و تلسکوپ‌های دیگر قبلا آن را مشاهده کرده بودند، ارائه کرده است.ناسا گفت جیمز وب توانسته است جزئیات جدیدی را در مورد شکل‌گیری ستاره و سیاه‌چاله در مرکز این کهکشان، که حدود ۵۰۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد، فاش کند.

با استفاده از ابزار تشخیص نور مادون قرمز، این تلسکوپ توانست از میان غباری که کهکشان «چرخ گاری» را در هنگام رصد سایر تلسکوپ‌ها از دید پنهان کرده بود، نگاه کند. تصویری که منتشر شده ترکیبی از دوربین مادون قرمز نزدیک (NIRCam) و ابزار مادون قرمز میانی (MIRI) است. داده‌های NIRCam، که تصویرگر اصلی JWST است، در رنگ‌های آبی، نارنجی و زرد طبقه بندی شده‌اند، در حالی که داده‌های MIRI قرمز هستند.

ناسا می‌گوید نقاط آبی رنگی که در چرخ‌های قرمز غبار ظاهر می‌شوند، ستارگان منفرد یا محفظه‌های تشکیل ستاره هستند. در همین حال، MIRI توانست جزئیات بیشتری از غبار کهکشان را کشف کند و مناطقی را شناسایی کرد که سرشار از هیدروکربن‌ها و سایر ترکیبات شیمیایی هستند. این مناطق چندین پره مارپیچ را تشکیل می‌دهند که دلیل نامگذاری این کهکشان به «چرخ گاری» است. هابل قبلاً قادر به تصویربرداری از پره‌ها بود، اما این پره‌ها در مشاهدات جیمز وب بسیار واضح‌تر هستند.کهکشان «چرخ گاری» در پی برخورد یک کهکشان مارپیچی بزرگ و یک کهکشان کوچکتر شکل گرفت. چرخ گاری دارای دو حلقه، یک حلقه داخلی روشن و یک حلقه بیرونی رنگارنگ است. حلقه بیرونی حدود ۴۴۰ میلیون سال است که از مرکز برخورد منبسط شده است.
برچسب ها: تلسکوپ جیمز وب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها