به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۳ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب : ۳۵۰۸۵۳

مقتدی صدر خواستار انتخابات زودهنگام شد

مقتدی صدر خواستار انتخابات زودهنگام شد
گروه بین الملل: مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه در عراق،  خواهان انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام شد. وی همچنین از هواداران خود خواست تا دستیابی به خواسته‌هایشان به تحصن ادامه دهند.
درخواست برای انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام می‌تواند نشانه تشدید اختلافات بین گروه‌های شیعی عراقی بر سر تشکیل دولت آینده در این کشور باشد.
بعد از گذشت حدود ده ماه از انتخابات پارلمانی عراق، گروه‌های سیاسی در پارلمان این کشور نفت‌خیز هنوز نتواسته‌اند که دولت جدیدی را تشکیل دهند و مذاکرات در این زمینه به شکست انجامیده است. فراکسیون مقتدی صدر که بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمان را تشکیل می‌دهد نیز ماه گذشته از تشکیل دولت منصرف شد. مقتدی صدر  در نخستین سخنرانی خود پس از تصرف پارلمان توسط هزاران تن از هوادارانش گفت که «انقلابیون» تا زمان تحقق مطالباتشان به تحصن خود ادامه دهند.
این روحانی شیعه هر گونه مذاکره با جریان «چارچوب هماهنگی»، ائتلافی از جناح‌های همسو با ایران، را رد کرد و اظهار داشت که گفت‌وگو با این جریان فایده‌ای ندارد.مقتدی صدر در سخنرانی خود گفت: «شایعات آن‌ها را که می‌گویند من خواهان گفت‌وگو نیستم، پخش نکنید، چرا که قبلا من گفت‌وگو با آنها را تجربه کرده‌ام، گفت‌وگو با آنها هیچ دستاوردی داشت.»
این روحانی شیعه عراقی در ادامه تاکید کرد: «گفت‌وگو هیچ فایده‌ای ندارد، به ویژه پس از این‌که مردم به صورت خودجوش و آزادانه حرف خود را بیان کردند.»
این در حالی است که نوری المالکی، رهبر فراکسیون «چارچوب هماهنگی» در توییتی خواستار مذاکره گروه‌های سیاسی برای حل اختلافات شده است.اما از سوی دیگر ایاد علاوی، نخست وزیر پیشین و رییس حزب ائتلاف ملی عراق  از انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام دیگر استقبال کرد.هواداران مقتدی صدر روز شنبه در واکنش به اقدام کمیته «چارچوب هماهنگی» در اعلام نامزدی محمد الشیاع السودانی برای منصب نخست وزیری، پارلمان این کشور را اشغال کردند.
ائتلاف مورد حمایت مقتدی صدر در انتخابات پارلمانی که ۱۰ ماه پیش برگزار شد، موفق شد که بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمانی را تشکیل دهد، اما اکثریت پارلمانی را به دست نیاورد.
به دنبال استعفای ۷۳ عضو این ائتلاف از پارلمان٬ ائتلاف «چارچوب هماهنگی» بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمانی را تشکیل داد.
برچسب ها: عراق
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها