به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۳ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب : ۳۵۰۸۶۰

زلنسکی: اقتصاد اوکراین در حالت کما است

زلنسکی: اقتصاد اوکراین در حالت کما است
گروه بین الملل:ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین،  در سخنرانی ویدئویی برای گروهی از دانشجویان در استرالیا حرکت اولین کشتی حامل غلات را کم‌اهمیت توصیف کرد و گفت در مقایسه با حجم غلات صادراتی برای کمک به احیای اقتصاد کشور بسیار ناچیز است.
همزمان کار بازرسی «رازونی» اولین کشتی حامل غلات اوکراین که روز دوشنبه بندر اودسا را ترک کرد در بندرگاه استانبول پایان یافت و این کشتی با عبور از تنگه بسفر سفر خود به سوی لبنان، مقصد نهایی این محموله را ادامه داد.
از سرگیری تردد کشتی‌ها از بنادر اوکراین در حاشیه دریای سیاه براساس توافق اخیر بین روسیه و اوکراین با میانجی‌گری دولت ترکیه و سازمان ملل صورت گرفت.
 زلنسکی در سخنرانی خود گفت باید منتظر شد و دید که آیا روند صادرات غله اوکراین ادامه پیدا خواهد کرد یانه. او تاکید کرد که اوکراین، یکی از بزرگترین صادرکنندگان غلات در جهان، برای کاهش کسری بودجه خود که اکنون حدود پنج میلیارد دلار در ماه است حداقل به صادرات ده میلیون تن غلات نیاز دارد.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز از حرکت اولین کشتی حامل غلات اوکراین استقبال کرد ولی گفت که این اولین گام است.کشتی «رازونی» پس از پیمودن مسیر خود در دریای سیاه با عبور از تنگه بسفر وارد دریای مدیترانه خواهد شد و در بنادر لبنان محموله خود را تخلیه می‌کند
یک مقام ارشد دولت ترکیه گفت: از این پس هر روز سه کشتی می‌توانند از بنادر اوکراین حرکت کنند. وزیر زیرساخت‌ها و حمل‌ونقل اوکراین نیز گفت در حال حاضر ۱۷ کشتی در بنادر این کشور محصولات کشاورزی را بارگیری کرده و آماده حرکت هستند.دولت اوکراین امیدوار است که حدود ۲۰ میلیون تن غلات انبار شده در سیلوها و حدود ۴۰ میلیون تن محصول این فصل را که در حال برداشت است با سرعت صادر کند.
ولودیمیر زلنسکی در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: «اقتصاد کشور به‌دلیل جنگ تقریبا مرده است؛ در حالت کما است. محاصره بنادر ما توسط روسیه ضربه بزرگی به اقتصاد اوکراین است».او در عین حال هشدار داد که روسیه هر لحظه ممکن است صادرات غلات اوکراین را متوقف کند.
روسیه در جریان مذاکرات چهار جانبه برای از سرگیری صادرات غله اوکراین و در موضع‌گیری‌های دیگر تاکید کرده است که باید تسهیلات بیشتری برای صادرات غله و کودشیمیایی آن کشور فراهم شود.مسکو هرگونه مسئولیتی در بحران کمبود مواد غذایی را تکذیب کرده و ادعا می‌کند که تحریم‌های غرب علیه آن کشور و مین‌گذاری آب‌های نزدیک به سواحل دریای سیاه توسط اوکراین عامل اصلی اختلال در صادرات مواد غذایی است.



 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها