به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۳ ساعت ۱۵:۳۱
کد مطلب : ۳۵۰۸۷۴

فقط دست و پای برخی اجساد پیدا شده است

فقط دست و پای برخی اجساد پیدا شده است
گروه جامعه:روزنامه اعتماد نوشت: «هشدار نارنجي‌رنگ هواشناسي كل كشور: به اين اشاره مي‌كند كه پديده‌اي جوي اثرات منفي به دنبال خواهد داشت و خسارت‌هاي احتمالي را سبب مي‌شود. هشدار نارنجي براي آماده‌باش دستگاه‌هاي مسوول براي مقابله با يك پديده خسارت‌زا صادر مي‌شود.» «هشدار زرد رنگ هواشناسي كل كشور: براي آگاهي رساندن به مردم از اين جهت است كه از تردد و اسكان در حاشيه و بستر رودخانه‌هاي فصلي، صعود به ارتفاعات، اتراق در بستر رودخانه‌ها، قرار گرفتن در مسيل‌ها و پارك خودروها در كنار درختان فرسوده خودداري كنند.»  روز سه‌شنبه سازمان هواشناسي كل كشور بار ديگر نسبت به تداوم رگبارهاي موسمي هشدارهايي را اعلام كرده است و اين هشدارها امروز برخي از استان‌هاي كشور را نيز دربر مي‌گيرد. اگر نسبت به هر كدام از اين هشدارها سهل‌انگاري شود خسارت‌هاي مالي و تلفات جاني زيادي را شاهد خواهيم بود.  از اوايل مرداد ماه سال جاري در برخي استان‌هاي كشور شاهد وقوع سيل‌هاي ناگهاني بوديم اما اين سيلاب در ۶ مرداد ماه در شمال غرب تهران بيشترين خسارات جاني و مالي را برجاي گذاشت كه تا به امروز آثار مخرب و دلخراش آن باقي مانده است. تاكنون آمار كشته‌شدگان سيلاب‌هاي اخير كشور بيش از ۷۰ نفر اعلام شده است كه بيشتر اين كشته‌شدگان نيز مربوط به سيل امامزاده داوود مي‌شود.  پس از گذشت هفت روز از وقوع سيل وحشتناك امامزاده داوود اهالي آن منطقه هنوز در دل‌شان ترس وجود دارد و سعي مي‌كنند از طريق كانال‌هاي محلي هشدارهايي را به هم‌محلي‌هاي خود اعلام كنند.  «به دليل وقوع احتمالي سيل از اهالي امامزاده داوود خواستاريم خودروهاي خود را در ميدان پاركينگ پايين روستا پارك نكنند و هرچه سريع‌تر خودروهاي خود را به جاي امني انتقال بدهند.»  اين نمونه‌اي از همين هشدارهاي محلي است كه تا ديروز در يكي از كانال‌هاي محلي امامزاده داوود براي اخطار به اهالي آن منتشر مي‌شد اما اكثر اهالي اين منطقه معتقدند كه هشدار جدي به آنها داده نشده است و هر اخطاري كه شنيده يا گفته شده از طريق همين كانال‌هاي محلي بوده است. همچنين در يكي از كانال‌هاي خبري مربوط به منطقه امامزاده داوود اعلام شده كه لوله آب باغ‌هاي روستاي كيگا و آب آشاميدني، گاز و تلفن ثابت شهرك امامزاده داوود قطع است و درصد بالايي از انواع محصولات كشاورزي باغ‌هاي روستاي كيگا بر اثر سيل اخير، توفان و بارش تگرگ از بين رفته است. علت وقوع سيل در اين منطقه نيز از سوي برخي كارشناسان و مسوولان مربوطه، مسدود شدن مسير آبراهه و تخريب كانال به خاطر فشار زياد آب و رسوبات اعلام شد اما يكي از اهالي امامزاده داوود مدعي شده است كه اگر سازمان اوقاف ملك‌هاي صد خانوار را براي عريض كردن برخي از مسيرها از آنها خريداري نكرده بود، چنين  فاجعه‌اي  به بار  نمي‌آمد.»
در جريان وقوع اين سيلاب شديد، 3 كشته و ۴ مفقودي مربوط به اعضاي يكي از خانواده‌هاي زائران مي‌شود. اين خانواده كه دو روز قبل از وقوع سيلاب از قزوين براي سياحت و زيارت عازم امامزاده داوود شده بودند، شب وقوع سيل ناگهان چهار كودك و يك زن ۳۰ ساله از خانواده‌شان ناپديد مي‌شوند. حالا پس از گذشت ۷ روز از وقوع سيلاب، اين خانواده هنوز نتوانسته نشاني از مفقودشدگان خود پيدا كند. «مقدم» پدر يكي از كودكان مفقودشده است كه بخت با او يار نبوده و در اين سفر زيارتي داغدار فرزندش شده است.
 او درخصوص وقوع حادثه مي‌گويد: «ما دو روز قبل از وقوع سيل به امامزاده داوود رفته بوديم. حدود ۳۰ نفر بوديم و خانوادگي خانه‌اي را اجاره كرديم. شبي كه باران گرفته بود بچه‌ها در زيرزمين خانه‌اي كه اجاره كرده بوديم مشغول بازي بودند. بارندگي كه زياد مي‌شود آب به زيرزمين نفوذ مي‌كند. خواهر همسرم سريع براي كمك به بچه‌ها به زيرزمين مي‌رود و آنها را بيرون مي‌آورد اما وقتي بچه‌ها را نجات مي‌دهد  و تا جلوي در خانه آنها را هدايت مي‌كند جريان آب شدت مي‌گيرد. بعد هم مشخص نيست كه آب آنها را كجا مي‌برد.
 دخترم «باران» با اين كودكان بود و ۸ سال داشت. يكي ديگر از كودكان دختري ۱۲ ساله بود و يك پسر ۴ ساله هم به همراه آنان بود. خواهر همسرم كه مادر اين دو كودك مفقود شده نيز حساب مي‌شود،  خودش  هم گم  شده  است. 3 نفر از اقوام‌مان هم در اين حادثه كشته شدند. تا ديروز امامزاده داوود بوديم تا شايد خبري از آنها به دست بياوريم. بخش‌هايي هم از اجساد مثل دست ‌‌و پا در عمق دره آنجا پيدا شد. به ما گفتند بايد آزمايش دي‌ان‌اي بدهيم تا مشخص شود اين اجساد متعلق به چه خانواده‌هايي است. ما هم رفتيم پزشكي قانوني و آزمايش را انجام داديم. ديروز هم با ما تماس گرفتند كه دو جسد در پارك جوان مرد پيدا شده، براي تشخيص هويت رفتيم اما اجساد متعلق به خانواده ديگري بود. هيچ كس با ما ابراز همدردي نكرد. مسوولان هم آمده بودند و سلفي مي‌گرفتند. فقط خودمان دنبال مفقودشدگان‌مان هستيم. مشخص  هم  نيست  چه  مي‌شود.»
يكي از اهالي امامزاده داوود درخصوص اطلاع‌رساني ضعيفي كه در مورد شب وقوع سيل به آنها شده است مي‌گويد: «به ما مي‌گويند كه هشدار داديم! چه هشداري؟ اگر مسوولان مربوطه در جريان وقوع سيل و خطرات ناشي از آن بودند چرا راه‌ها را باز گذاشتند تا يك عده آدم بالاي كوه بيايند؟! چرا يك شب قبل از وقوع احتمال سيل از اهالي امامزاده داوود نخواستند خانه‌هاي‌شان را تخليه كنند؟! چرا هيچ نيروي امداد يا آتش‌نشاني آن شب در منطقه حاضر نبود و همه بعد از رخ دادن فاجعه آمدند؟ قبل از سيل هم ما در اين منطقه امدادهاي كوهستاني نداشتيم. پزشك نداشتيم. بهيار نداشتيم. در حال حاضر هم كه امامزاده داوود از مناطق جنگ‌زده محروم‌تر است.  قبل از وقوع سیل هم اگر هر کدام از اهالی این منطقه به دارو یا دکتر نیاز پیدا می کردند، باید ۲۵ کیلومتر با ماشین طی می کردند تا به داروخانه یا درمانگاهی می رسیدند. الان هم كه ديگر تكليف‌مان معلوم است. كمك‌رساني به منطقه امامزاده داوود پس از وقوع سيل، نوش‌دارو پس از مرگ سهراب بود.»
  او در ادامه درباره خانه‌هاي اهالي منطقه امامزاده داوود توضيح مي‌دهد: «حدود ۳۰ سال پيش سازمان اوقاف، ملك صد خانوار را از آنها خريداري كرد كه بتواند برخي مسيرها را عريض كند. بعد هم يك قسمت از اين املاك را اختصاص به ساخت مغازه‌ها داد و باقي را هم به عناوين ديگر مورد ساخت و ساز قرار داد. اگر خاطرتان باشد سال ۱۳۸۸ آشوبي در بين اهالي امامزاده داوود بر پا شد كه ريشه آن به مديريت غلط اوقاف امامزاده داوود مربوط مي‌شد. اينجا يك دره وجود دارد كه پهناي كمتري دارد و حالا از اين دره به عنوان رودخانه نام مي‌برند. از عرض اين دره كم كردند تا بتوانند مغازه و برخي زائرسراها را بسازند. ساختمان‌هاي اين منطقه هم بسيار فرسوده هستند. اهالي امامزاده داوود، چندين سال است كه تقاضا مي‌كنند در برخي از مسيرها درختاني كاشته شود تا وقتي سيل به راه مي‌افتد، بتواند از شدت جريان آن كم كند.
متاسفانه هيچ كس به درخواست‌هاي اهالي اين منطقه توجهي نمي‌كند. در نتيجه همان‌گونه كه مشاهده مي‌كنيد وقتي سيل رخ مي‌دهد، مناطق محروم از جمله اين منطقه را نابود مي‌كند. كسي كه به اين منطقه اشراف داشته باشد مي‌تواند توضيحات لازم را بدهد. از پدر جد من تا خود من در اين منطقه زندگي مي‌كنيم، بنابراين اشراف كافي به منطقه دارم. تمام كارشناسان و مسوولان مربوطه مشكل اصلي را مختص به رودخانه مي‌دانند ولي همان‌طور كه گفتم رودخانه‌اي كه مي‌گويند فقط يك دره است و غير از اين  نيز  مشكلات  اين  منطقه  زياد  است.»

 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها