به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۴ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : ۳۵۰۹۳۰

با خواص شگفت ‌انگیز کدو سبز آشنا شوید

با خواص شگفت ‌انگیز کدو سبز آشنا شوید
گروه سلامت: یکی از سبزیجاتی که در فصل تابستان به وفور دیده می‌شود کدو سبز است. کدو سبز ارزش غذایی بسیاری دارد و دارای خواص ضد پیری بوده و درمان بسیاری از بیماری‌هاست.به کدو سبز کدوی تابستانی هم گفته می‌شود که بدن و پوست را آبرسانی و کمک می‌کند تا از پس گرمای تابستان برآیید.یکی از سبزیجاتی که در فصل تابستان به وفور دیده می‌شود کدو سبز است. کدو سبز ارزش غذایی بسیاری دارد و دارای خواص ضد پیری بوده و درمان بسیاری از بیماری‌هاست. کدو سبز از لحاظ علم گیاه‌شناسی، در بخش میوه‌ها جای دارد، ولی از نظر آشپزی و خورد و خوراک در بخش سبزیجات قرار دارد.این خوراکی دارای ارزش غذایی بالایی است و حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی فراوانی است که در پایین آوردن چربی خون و لاغری نیز مفید است.

فواید کدو سبز برای لاغری و درمان بیماری‌ها
۱. مناسب برای کاهش وزن
کدو سبز یک میوه کم نشاسته است. یعنی کربوهیدرات کم و فیبر بالایی دارد. شما را سیر نگاه می‌دارد و مانع زیاد خوردن شما می‌شود.
۲. بهبود سلامت قلب
کلسترول، سدیم و چربی کدو سبز پایین است و به حفظ تعادل کربوهیدرات‌ها کمک می‌کند که حفظ تعادل آنها، برای سلامت قلب ضروری است.
۳. بهبود سلامت چشم ها
این میوه، سرشار از لوتئین و زئازانتین است، که هر دوی آن‌ها آنتی اکسیدان‌هایی هستند، که از ایجاد لکه‌های زرد مربوط به پیری جلوگیری می‌کنند. همچنین، منبع خوبی از ویتامین A نیز است که سلامت چشم را افزایش می‌دهد.
۴. کمک به کنترل دیابت
غذاها و میوه‌های غیرنشاسته‌ای مانند کدوسبز، شما را سیر نگاه می‌دارند و به درمان دیابت کمک می‌کنند. همچنین، فیبر رژیمی که در کدو سبز فراوان است، جذب گلوکز را به تاخیر می‌اندازد و به بیماران دیابت نوع ۲ کمک می‌کند.
۵. کمک به کاهش کلسترول
کدو سبز یکی از معدود غذاهای بدون کلسترول است، که می‌توانید آن را در رژیم غذایی کاهش کلسترول بگنجانید. فیبر حل شدنی نیز، با جذب کلسترول تداخل دارد، که به پایین آوردن کلسترول بد خون کمک می‌کند.
۶. کمک به درمان آسم
مقدار بالای ویتامین C در کدو سبز و همچنین خاصیت ضدالتهابی آن در درمان آسم، نقش موثری دارد.
۷. محافظت در برابر سرطان روده بزرگ
فیبر موجود در کدو سبز، مهم‌ترین دلیل آن، برای درمان سرطان روده بزرگ است. این گونه که آب اضافی را در روده بزرگ جذب، رطوبت مدفوع را حفظ و به خروج آسان آن از بدن کمک می‌کند.
۸. افزایش هضم و عملکرد گوارش
میوه‌ها و سبزیجات سبز، مانند کدو سبز، گوارش سالم را افزایش می‌دهند. می‌توانید به آن به‌عنوان یک وعده بعد از غذای اصلی نگاه کنید. چند هویج و کدو سبز را له کرده و لای نان یا مافین از طعم آن لذت ببرید.
۹. کاهش فشار خون
کدو سبز سرشار از پتاسیم است و یکی از غذاهای مهم برای مبارزه با فشار خون است. پتاسیم موجود در کدو سبز، حتی از موز هم بیشتر است.
۱۰. کند شدن فرایند پیری
کدو سبز منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌های لوتئین و زئاگزانتین است که هر دو دارای خواص ضد پیری بسیار قوی هستند؛ از سلول‌های بدن و پوست، در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. زیرا رادیکال‌های آزاد باعث پیری زودرس می‌شوند. همچنین، این دو آنتی اکسیدان، پوست را شفاف کرده و سلامت آن را افزایش می‌دهد.
۱۱. تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها
سبزیجات و میوه‌های سبز، مانند کدو سبز، استحکام دندان‌ها و استخوان‌ها را افزایش می‌دهد؛ سلول‌های خون را نیز تقوی می‌کنند. کدو سبز حاوی ویتامین K است که سبب تقویت استخوان‌ها می‌شود.
۱۲. کمک به عملکرد تیروئید
کدو سرشار از منیزیم است، ماده‌ معدنی که عملکرد غده تیروئید را افزایش می‌دهد.
۱۳. مفید در طول بارداری
این سبزیجات و میوه‌های سبز برای بارداری مفید هستند. در ۹ ماه بارداری، مصرف کدو سبز، ویتامین‌های B کمپلکس را برای بدن تامین می‌کند که باعث حفظ سطح انرژی و خلق و خو می‌شود.
۱۴. مفید برای نوزادان و کودکان
اسهال یک مشکل شایع بین کودکان بالاتر از یک سال است؛ که تغییرات در رژیم غذایی می‌تواند به آن کمک کند. غذاهای ملایم در این رژیم غذایی مفیدند، کدو سبز پوست کنده می‌تواند معجزه کند.
۱۵. کمک به جلوگیری از نقرس
مصرف ویتامین c، خطر ابتلا به نقرس را در مردان کاهش می‌دهد؛ که به دلیل پایین آوردن سطح اسید اوریک سرم از طریق فرایندی به نام اثر اوریکوسوریک دارد. این ویتامین، فقط از نقرس جلوگیری نمی‌کند، بلکه از بیماری‌های دیگر مربوط به اوره نیز جلوگیری می‌کند.
۱۶. افزایش سلامت پروستات
زماتی که صحبت از سلامت مردان می‌شود، نمی‌توان کدو سبز را نادیده گرفت؛ که فیتونوترینت‌های موجود در آن، برای پروستات بسیار مفید هستند. همچنین، کدو سبز سرشار از بتاکاروتن و ویتامین c است، که در درمان سرطان پروستات تاثیر بسزایی دارند.
۱۷. کمک به کلاژن سازی
کدو سبز حاوی ریبوفلاوین است که کمبود آن بر رشد کلاژن تاثیر می‌گذارد. همچنین کدو سبز برای پوست نیز بسیار مفید است که مقدار بالای آب در آن سلامت پوست را افزایش می‌دهد.
۱۸. کمک به آبرسانی پوست
به کدو سبز، کدوی تابستانی هم گفته می‌شود که بدن و پوست را آبرسانی کرده و کمک می‌کند تا از گس گرمای تابستان برآیید.
۱۹. بهبود عملکرد مغز و حافظه
کدو سبز سرشار از فولات و برای سلامت مغز عالی است. فولات، به تولید DNA و RNA که ماده اصلی ژنتیک بدن هستند، کمک می‌کند. این ماده مغذی، علاوه بر افزایش سلامت ذهنی، سلامت عاطفی را نیز افزایش می‌دهد.
۲۰. افزایش رشد مو
کدو سبز به دلیل سرشار بودن از روی، رشد مو را افزایش می‌دهد. ویتامین C موجود در آن، موی خشک و هکچنین، موخوره را درمان کند؛ و تارهای موی شما را قوی و انعطاف پذیرتر می‌کند. کمبود ویتامین C می‌تواند باعث بزرگ شدن فولیکول‌های مو و در نتیجه باعث توقف رشد مو شود.
۲۱. افزایش ایمنی بدن
ویتامین C موجود در کدو سبز، شکل فعالی از اسیداسکوربیک است که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

چه کسانی بهتر است کدو سبز نخورند؟
کدو زود هضم است، اما خوردن آن برای کسانی که طبع سرد داشته یا در مناطق سرد زندگی می‌کنند خوب نیست، زیرا ایجاد نفخ، سنگینی و درد معده می‌کند. اگر این افراد بخواهند کدو مصرف کنند حتما باید آن را با ادویه‌های گرم مانند خردل، سیر٬ فلفل و نعناع میل کنند.کدو سبز برای کسانی که دل درد و نفخ روده دارند مفید نیست و موجب بی حسی معده و روده می‌شود.
برچسب ها: کدو سبز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها