به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۵:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۴ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب : ۳۵۰۹۴۱

فرصت توافق در مذاکرات وین بسیار کوتاه است

فرصت توافق در مذاکرات وین بسیار کوتاه است
گروه سیاسی: آمریکا می‌گوید مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام تا حد زیادی کامل شده و فرصت برای رسیدن به یک توافق بسیار کوتاه است.
جان کربی، از سخنگویان کاخ سفید، گفت آمریکا از ایران می‌خواهد تا پیشنهاد‌های ارایه شده به این کشور را برای بازگشت به برجام بپذیرد.این سخنان در حالی بیان شد که مذاکره‌کنندگان ارشد ایران و اتحادیه اروپا پس از چندین هفته وقفه برای ادامه مذاکرات به وین رفته‌اند.
هم‌زمان، خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات ارشد اروپایی از پیشرفت در مذاکرات خبر داد.
این خبرگزاری به نقل از این مقام ارشد نوشت بعضی از موانع باقی مانده برطرف شده و «تضمین‌های قابل توجه» در رابطه با درخواست ایران مبنی بر عدم خروج مجدد آمریکا از توافق هسته‌ای به دست آمده است.به گفته این مقام اروپایی، ایران از محتوای پیش‌نویس تهیه شده راضی است.ایران تا پیش از این می‌گفت که موضوع تضمین آمریکا برای عدم خروج از توافق احتمالی هنوز روشن نشده است.
همزمان یک منبع آگاه به خبرگزاری ایرنا گفته که ایران درخواست حذف نام سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا، کنار نگذاشته است.
همچنین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران یک بار دیگر تاکید کرده که «شرط» از سرگرفته شدن نظارت اضافی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر برنامه هسته‌ای ایران، کنار گذاشته شدن «همه موارد اتهامی» در آژانس است.هر دو موضوع سپاه و همچنین پرونده اتهامات علیه ایران در آژانس، از جمله اختلافاتی بودند که موجب شدند مذاکرات هسته‌ای در وین به نتیجه نرسند.
دور تازه مذاکرات در پی پیشنهاد یک پیش‌نویس جدید برای توافق آغاز شد که از سوی اتحادیه اروپا تهیه شده است.
یک روز پیش از آغاز از این مذاکرات، روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» به نقل از منابع غربی گزارش داده بود که ایران دیگر خواستار حذف نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی نیست.این موضوع در ماه‌های اخیر به عنوان یکی از موانع مهم برای به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای مطرح شده است.در این مدت مقام‌های آمریکایی از جمله جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور تاکید کردند که حاضر نیستند در جریان توافقی جدید برای احیای برجام، نام سپاه را از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف کنند.دولت آمریکا می‌گوید که دلیل اضافه شدن نام سپاه به این فهرست، فعالیت‌های فرا مرزی این نهاد نظامی در خاورمیانه است و ارتباطی به برنامه هسته‌ای ایران ندارد.با این حال چنانکه خبرگزاری ایرنا  گزارش داد، این اختلاف نظر همچنان بر سر جای خود باقی است.
ایرنا به نقل از یک منبع آگاه نوشت: « جمهوری اسلامی ایران درخواست حذف سپاه از لیست تروریسم را کنار نگذاشته است و ادعاهای رسانه‌ای در این رابطه فاقد اعتبار است.»
علاوه بر مساله سپاه، پرونده اتهامات علیه ایران در آژانس نیز به عنوان یکی دیگر از موانع توافق مطرح است که بر اساس گفته‌های محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، همچنان حل نشده است.
او  گفت ایران تنها به شرطی حاضر است اجازه بدهد «دوربین‌های آژانس روشن شوند» که پرونده این اتهامات در آژانس بسته شوند.این پرونده شامل کشف رد اورانیوم غنی‌شده در سه نقطه از ایران است که پیش از این به عنوان اماکن مرتبط با برنامه هسته‌ای به آژانس اعلام نشده بودند.


 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها