به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۴ ساعت ۱۴:۱۲
کد مطلب : ۳۵۰۹۷۲

۷۲ ساعت فرصت برای شکست یا احیای برجام

۷۲ ساعت فرصت برای شکست یا احیای برجام
گروه بین الملل: دیپلمات‌های اتحادیه اروپا به خبرگزاری بلومبرگ گفته‌اند فاصله بین ایران و آمریکا از زمان آخرین دور مذاکرات هسته‌ای در وین بیشتر شده و اگر قرار باشد توافقی به‌دست بیاید، یا ظرف ۷۲ ساعت آینده حاصل می‌شود، یا دیگر توافق امکان‌پذیر نخواهد بود.
به گفته این دو مقام اتحادیه اروپا، در مذاکراتی که روز پنجشنبه در پایتخت اتریش از سر گرفته شد، حداقل دو موضوع جدید مرتبط با مسایل هسته‌ای در ماه‌های اخیر مطرح شده است که فهرست موانع احیای برجام را به شش یا هفت مورد افزایش داده است.
این دیپلمات‌ها که نخواستند نامشان فاش شود، به بلومبرگ گفتند، اگرچه موانع باقی مانده از نظر فنی می‌توانند در مدت ۷۲ ساعت برطرف شوند، اما این امر مستلزم تصمیم گیری‌های سیاسی سطح بالا در تهران و واشینگتن است.
دیپلمات‌های اروپایی همچنین می‌گویند ایران از خواسته‌های قبلی خود مبنی بر لغو تحریم‌های آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین اصرار خود بر اینکه ایالات متحده تضمین دهد که دوباره از این توافق تخطی نمی‌کند، دست کشیده‌ است با این همچنان خواستار تضمین تامین خواست‌های اقتصادی خود است.دیپلمات‌های اروپایی در ادامه اضافه کردند که زمزمه‌هایی برای توجیه برگزاری دور دیگری از این مذاکرات وجود دارد.
طبق این گزارش ایران از خواسته‌های قبلی مبنی بر خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست گروههای تروریستی آمریکا و همچنین اصرار خود بر دریافت تضمین برای عدم خروج مجدد ایالات متحده از برجام عقب نشینی کرده است.
بلومبرگ به نقل از این دیپلمات‌ها نوشته است، در این دور از مذاکرات طرف‌ها در زمینه ارائه تضمین‌هایی برای بهره‌مندی اقتصادی ایران حتی در صورت خروج مجدد آمریکا پیشرفت داشته‌اند.
نخستین روز از دور تازه مذاکرات احیای برجام در وین پنجشنبه پس از پنج ماه وقفه به پایان رسید.علی باقری کنی٬ مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران روز پنجشنبه با هیات‌های روسیه، چین و نماینده اتحادیه اروپا دیدار کرد.
اتحادیه اروپا از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن کوشیده است تا با میانجیگری بین آمریکا و ایران زمینه احیای برجام را فراهم کند. ایران در این مذاکرات حاضر نشده است با آمریکا مستقیما گفت‌وگو کند. بهمین دلیل اتحادیه اروپا وظیفه انتقال دیدگاه‌های دو طرف را به عهده دارد.ایران به دنبال خروج آمریکا از برجام به فرمان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا برنامه هسته‌ای خود را توسعه داده است.ایران طی یکسال اخیر فعالیت‌های هسته‌ای خود را تشدید کرده و همزمان نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محدود کرده است.بلومبرگ می‌گوید٬ اگر رهبران ایران تصمیم بگیرند که برنامه هسته‌ای خود را نظامی کنند، هم اکنون اورانیوم غنی شده به اندازه کافی برای ساخت چندین سلاح اتمی در اختیار دارند.
در حالی که ایران همواره تاکید کرده است که برنامه هسته‌ای این کشور کاملاً صلح‌آمیز است، اما قدرت‌های جهانی برای راستی‌آزمایی این ادعا به دنبال اجرای کامل برجام هستند.


 
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها