به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۴ ساعت ۱۴:۲۹
کد مطلب : ۳۵۰۹۷۳

۹‌سال زندان‌برای ستاره بسکتبال آمریکادر روسیه

۹‌سال زندان‌برای ستاره بسکتبال آمریکادر روسیه
گروه بین الملل: دادگاهی در روسیه بریتنی گراینر، بازیکن حرفه‌ای بسکتبال زنان آمریکا، را به اتهام «همراه داشتن عامدانه» مواد مخدر به «۹ سال و شش‌ماه زندان» محکوم کرد؛ حکمی که رئیس‌جمهوری آمریکا آن را «غیرقابل قبول» خواند.
گراینر اذعان کرده که «سهواً و نه به عمد» کپسول‌های حاوی روغن حشيش برای سیگارهای الکترونیکی را پیش از سفر به مسکو در چمدان خود گذاشته است.جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، اما در واکنش به رای صادر شده از سوی دادگاه شهر خیمکی در روسیه، خواهان «آزادی فوری» این شهروند آمریکایی از سوی مسکو شد و افزود که او به تلاش برای بازگرداندن دو آمریکایی زندانی در روسیه، ادامه خواهد داد.
همزمان، سفارت آمریکا در مسکو نیز حکم صادر شده در پرونده گراینر را «ناکامی در تحقق عدالت» توصیف کرد.
در شرایطی که مناسبات واشینگتن و مسکو در پرتنش‌ترین دوران پس از بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ به‌سر می‌برد، رئیس‌جمهوری آمریکا به شدت تحت فشار قرار گرفته است تا به شکلی آمریکایی‌های زندانی در روسیه را آزاد کند.به‌علاوه در هفته‌های اخیر، گمانه‌زنی‌هایی مبنی‌بر احتمال مبادله خانم گراینر با یک دلال اسلحه روس که در آمریکا زندانی است، مطرح شد.
این مسئله هفته گذشته در گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه روسيه و آمريکا نيز مورد بحث قرار گرفت.بریتنی گراینر  پیش از تعیین مجازات توسط دادگاه شهر خیمکی، گفت که «مرتکب اشتباهی سهوی» شده و از قاضی درخواست کرد که با صدور حکمی سنگین به‌دلیل همراه داشتن کپسول‌های حاوی روغن حشیش در سفر به روسیه، «به زندگی او پایان ندهد».پیشتر، دادستان پرونده از دادگاه درخواست کرده بود که در صورت اثبات جرم،  گراینر به «۹ سال و نیم حبس» محکوم شود. این درخواست در نهایت، به صدور حکم یاد شده انجامید.بریتنی گراینر بازیکن باشگاه آمریکایی «فینکس مرکوری» است که با تیم ملی زنان آمریکا دو مدال طلای المپیک به دست آورده است و از ستاره‌های لیگ حرفه‌ای بسکتبال زنان آمریکا به‌شمار می‌رود.
بازداشت این ورزشکار آمریکایی همزمان با تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، به مسئله‌ای حساس و ژئوپلیتیک تبدیل شده است.
واشینگتن بازداشت گراینر را «غیرقانونی» خوانده است و به مسکو پیشنهاد داده که بریتنی گراینر و پائول ویلِن، تفنگدار سابق نیروی دریایی، را که به اتهام «جاسوسی» در روسیه زندانی است، با محکومان روس در آمریکا مبادله کند.در همین زمینه، خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع مطلع نوشت که واشینگتن حاضر است دو تبعه آمریکایی را با ویکتور بوت، دلال اسلحه روس که در آمریکا زندانی است، مبادله کند.
این فرد در سال ۲۰۰۸ در تایلند بازداشت و به آمریکا استرداد شد و در سال ۲۰۱۱ دادگاهی او را به جرم توطئه برای قتل شهروندان آمریکایی به ۲۵ سال زندان محکوم کرد.
فیلم هالیوودی «ارباب جنگ» محصول سال ۲۰۰۵ که نیکلاس کیج در آن بازی می‌کند براساس زندگی ویکتور بوت ساخته شده است.
به گفته مقام‌های روسیه، تاکنون توافقی در این زمینه صورت نگرفته است. آن‌ها پیشتر تاکید کرده بودند که بریتنی گراینر مرتکب جرم شده و باید براساس قوانین روسیه محاکمه و مجازات شود.

 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها