به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۴ ساعت ۲۳:۱۵
کد مطلب : ۳۵۰۹۹۶

یکسال محرومیت دختران افغانستان از تحصیل!

یکسال محرومیت دختران افغانستان از تحصیل!
گروه بین‌الملل: حدود یکسال می‌شود که گروه تروریستی طالبان در افغانستان قدرت را با زور و طی سالها عملیات تروریستی و بمب‌گذاری های کور در مراکز عمومی همچون بازارها- مساجد و ....و قتل عام دهها هزار شهروند عادی در دست گرفته‌اند  و از آن زمان، دختران بالاتر از کلاس ششم را از رفتن به مدرسه منع کرده و با وجود گذشت ۳۲۰ روز، هنوز اجازه بازگشایی مدارس دوره راهنمایی و دبیرستان را نداده‌اند!

گروهی از زنان افغانستان زیر نام «حرکت خودجوش زنان مبارز افغانستان» در اعتراض به مسدود ماندن مدارس بروی دختران، گفته‌اند که جهان از بسته ماندن مدارس دخترانه در افغانستان شرمسار باشد. اعضای حرکت خودجوش زنان مبارز افغانستان اعتراض خود به عدم دسترسی دختران به آموزش را در یک مکان سربسته در کابل انجام داده‌اند و از مردم افغانستان خواسته‌اند که برای بازشدن مدارس بر روی دختران، با آنها هم‌صدا شوند و از طالبان بخواهند که دروازه مدارس را بر روی دختران باز کنند. آنها می‌گویند که یک سال دور ماندن دختران از مدرسه و محرومیت آنها از آموزش، یک عمر بدبختی را در پی دارد. به باور این زنان، دوری دختران از مدرسه و ممنوع شدن حضور آن‌ها در محل کار، باعث افزایش خشونت‌های خانوادگی، ازدواج‌های اجباری، ازدواج‌های زیر سن و فقر شده است.

توصیه بیهوده ملاهای پاکستان به ملاهای طالبان
در جریان هفته گذشته، هیأتی از علمای پاکستان به رهبری مفتی تقی عثمانی، رئیس وفاق المدارس پاکستان، به کابل آمد و با ملا محمد حسن آخوند، رئیس الوزرای طالبان، عبدالباقی حنفی، وزیر تحصیلات عالی طالبان و شماری دیگر از مقامات این گروه دیدار کردند. علمای پاکستان بعد از این دیدارها اعلام کردند که به مقامات طالبان توصیه کرده‌اند که مدارس دخترانه را باز کنند. یکی از علمای پاکستان گفته بود که او شماری از زنان خانواده خود را به رهبران طالبان مثال زده‌اند که تحصیل کرده هستند و در بخش‌های مختلف مشغول فعالیت هستند. اما با وجود گذشت یک هفته از این توصیه علمای پاکستان، طالبان هیچ حرفی در مورد بازگشایی مدارس بر روی دختران بالاتر از کلاس ششم نزده‌اند و هنوز مشخص نیست که آیا آنها تصمیمی بر بازگشایی این مدارس دارند یا خیر. به نظر می‌رسد توصیه علمای پاکستان نیز نتوانسته است طالبان را وادار کند که مدارس را بر روی دختران بالاتر از کلاس ششم باز کنند و به آنها اجازه بدهند که به آموزش و تحصیل خود ادامه بدهند. پیش از علمای پاکستان، شماری از عالمان دینی افغانستان و شخصیت‌های شناخته شده دینی جهان نیز محرومیت دختران از آموزش را محکوم کرده بودند و آن را خلاف دستورات اسلامی دانسته بودند. اما مسئولان طالبان، به بهانه‌های مختلف تاکنون از بازگشایی مدارس بر روی دختران خود داری کرده‌اند و یک نسل از دختران افغانستان ۳۲۰ روز است که از آموزش محروم شده‌اند و آینده شان در خطر نابودی قرار دارد.

پیشینه لجاجت طالبان با آموزش دختران
طالبان در دور اول حاکمیت شان در افغانستان که پنج سال طول کشید، اساس سیاست‌های افراط‌‌ گرایانه در قبال زنان را آغاز کردند. در آن زمان نیز طالبان زنان را از آموزش و رفتن به مدرسه و دانشگاه محروم کردند. بسیاری از زنان را که کارمند دولت بودند، خانه نشین کردند و آنها اجازه نداشتند که بدون محرم مرد از خانه بیرون شوند. اکنون نیز طالبان محدودیتهای سخت گیرانه و افراطگرایانه‌ای را بر زندگی و آموزش زنان وضع کرده‌اند و به بهانه‌های مختلف، در تلاش حذف زنان از جامعه هستند.
علاوه بر اینکه طالبان تاکنون به دختران بالاتر از کلاس ششم اجازه رفتن به مدرسه را نداده‌اند، برای دانشجویان دانشگاه‌ها نیز محدودیت‌های زیادی وضع کرده‌اند و آنها را مجبور کرده‌اند که لباس سیاه و بلند عربی بپوشند؛ طوری که فقط چشم‌های شان باز باشد و باقی صورت شان باید دیده نشود. جدا از این، طالبان زنانی را که کارمند دولت بودند، خانه نشین کرده‌اند و در یک مورد، مسئولان وزارت دارایی طالبان از زنانی که کارمند این وزارت بودند خواستند که بجای خودشان اقاریب مردشان را معرفی کنند تا سر کار بیایند. بر اساس گزارش اخیر سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان، طالبان در یک سال گذشته به صورت سیستماتیک تلاش کرده اند که زنان را از اجتماع در افغانستان حذف و آنها را از حقوق شان محروم کنند.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها