کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چرا ارزش معاملات بورس کم است؟

تجارت نیوز , 15 مرداد 1401 ساعت 11:22


گروه اقتصادی: مدتی می‌شود که ارزش معاملات بورس تهران در محدوده دو هزار میلیارد تومان است. برای مثال هفته اخیر مجموع ارزش معاملات بازار به حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید و این رقم در مقایسه با کلیت بازار بسیار کم است.

در هفته اخیر ارزش معاملات خرد با عدد ۲۲۰۰ میلیارد تومان آغاز شد و با رقم ۲۰۰۰ میلیارد تومان به پایان رسید. اما در این میان یک سقف ۲۶۰۰ میلیارد تومانی و یک کف ۱۷۰۰ میلیارد تومانی هم ثبت شد.اگر بخواهیم نگاهی دقیق‌تر به ارزش معاملات هفته اخیر بندازیم به ارزش دو هزار و ۲۰۲ میلیاردی روز شنبه، یکشنبه دو هزار و ۶۷۹ میلیارد تومان، دوشنبه یک هزار و ۷۱۰ میلیارد تومان، سه‌شنبه یک هزار و ۹۰۲ میلیارد تومان و چهارشنبه ۲ هزار و ۸۶ میلیارد تومان می‌رسیم. در مجموع ارزش معاملات هفته اخیر به ۱۰ هزار و ۵۷۹ میلیارد تومان رسید.

ابعداد بورس و معاملات آن در مقایسه با چهار سال گذشته بسیار افزایش یافته و این ارزش معاملات بسیار کم است. برخی از کارشناسان عقیده دارند که اگر اعتمادسازی در این بازار انجام شود، نقدینگی جدید به بورس می‌رسد و در نهایت شاخص کل و ارزش معاملات افزایشی می‌شوند.از سوی دیگر برخی از تحلیلگران و کارشناسان بازار سهام عقیده دارند که اگر سایه دولت و ریسک‌های سیستماتیک از بورس برداشته باشد ارزش و حجم معاملات این بازار افزایش پیدا می‌کند.

علت کاهش ارزش معاملات بورس چیست؟
فردین آقابزرگی، کارشناس بازارهای مالی گفت: در شرایط حال حاضر به دلیل افت پیاپی(حداقل یک ماه گذشته) قیمت سهام، ارزندگی سطح پایین سهام عام در بازار، این افت ناشی از دو دلیل است. نخست عدم ترقیب فروشندگان به فروش و دوم آگاهی از فرصت سرمایه‌گذاری. یعنی سهامداران به دلایل مختلف از بازار سهام خارج می‌شوند؛ چراکه امیدی به بهبود وضعیت بازار ندارد.آقابزرگی ناکید کرد: این افت جحم معاملات در حال حاضر نشانه‌ای از حصول تعادل در سطح عموم قیمت‌ها در بازار سرمایه است.


کد مطلب: 351050

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/351050/چرا-ارزش-معاملات-بورس-کم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir