به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۵ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب : ۳۵۱۰۵۲
دلار از مسیر کاهش قیمت برگشت؟

واکنش عجیب دلار به مذاکرات وین

واکنش عجیب دلار به مذاکرات وین
گروه اقتصادی: همه چیز برای تعیین تکلیف مذاکرات هسته‌ای آماده است و تروئیکای اروپا از ایران خواسته همین الان تصمیم بگیرد که به توافق هسته‌ای بر می‌گردد یا نه. بسیاری می‌گویند این آخرین دور مذاکرات هسته‌ای است و یا توافق حاصل می‌شود و یا مذاکرات بدون هیچ نتیجه‌ای به پایان می‌رسد. اما واکنش دلار به این اخبار چه بوده است؟ 

 پیش‌بینی آینده پرونده هسته‌ای برای بازار دشوار شده است. خبر آغاز مذاکرات هسته‌ای و سفر باقری کنی و مورا به وین، قیمت دلار را یک روزه ۶۰۰ تومان ارزان کرد و به ۳۱ هزار و ۱۵۰ تومان رساند. قیمت دلار هرات هم به ۳۰ هزار و ۵۰ تومان رسید.اما حالا اخباری که از وین می‌رسد، متناقض است. برخی از آنها می‌گوید توافق هسته‌ای ظرف چند روز آینده امضا می‌شود و قیمت دلار ناگهان می‌ریزد. برخی دیگر می‌گویند مشکلات اساسی و اختلاف‌های ایران و آمریکا به قوت خود باقیمانده و احتمال رسیدن به توافق کم است. خبری که اگر رسما اعلام شود، بر قیمت ارز در بازار ایران تاثیر بسزایی می‌گذارد.اما اکنون برای نتیجه گرفتن از فضای مذاکرات زود است. نه هنوز می‌توان به احیای برجام امیدوار بود و نه پایان مذاکرات را اعلام کرد. برای همین می‌توان گفت بازار ارز کاملا محتاط شده و قدم‌های خود را با احتیاط برمی‌دارد. به خصوص که بازار در برابر کاهش قیمت، مقاومت می‌کند.

پیش‌بینی قیمت دلار
روز چهارشنبه و سفر ناگهانی مورا و باقری به وین، دلار را ۶۰۰ تومان ارزان کرد و برخی از معامله‌گران انتظار داشتند همان روز دلار وارد کانال ۳۰ هزار تومان شود. اما بازار فعلا برای از دست دادن کانال ۳۱ هزار تومانی همچنان مقاومت می‌کند و حتی قیمت دلار فردایی در بسیاری از کانال‌های خرید و فروش دلار، نه تنها ارزان نشده که افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰تومانی هم داشته است.

این نشان می‌دهد که معامله‌گران هنوز سیگنال توافق را دریافت نکرده‌اند و نگران این هستند که مذاکرات به نتیجه نرسد. برای همین با احتیاط حرکت می‌کنند و البته بازار فعلا آرایش صعودی دارد.برخی از منابع آگاه می‌گویند احتمالا نتیجه این دور از مذاکرات همین هفته مشخص می‌شود و باید منتظر نوسان قابل توجهی بود. چراکه به گفته کارشناسان اگر توافق شود، دلار قطعا ارزان می‌شود. برخی از کارشناسان از کاهش قیمت دلار و رسیدن آن به ۲۸ هزار تومان خبر می‌دهند اما می‌گویند دلار از این ارزانتر نمی‌شود.

اما برخی دیگر که معتقدند مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد، منتظر افزایش قیمت دلار هستند. اگرچه کارشناسان می‌گویند احتمالا این افزایش چندان زیاد نیست و احتمالا دلار تا ۳۳ هزار تومان بالا می‌رود.فعلا می‌توان گفت بازار حالت أماده‌باش دارد و گوش به زنگ اخبار برجامی است. فعلا در اولین قدمِ، بازار سیگنال افزایشی دریافت کرده است. باید دید در ادامه، معاملات به چه سمتی می‌رود.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: قیمت دلار
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها