به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۵ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب : ۳۵۱۰۹۳

افزایش ریسک حمله قلبی بعد از تشدید نقرس

افزایش ریسک حمله قلبی بعد از تشدید نقرس
گروه علمی:محققان می گویند احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی در فرد مبتلا به نقرس در ۶۰ روز پس از تشدید آن بیشتر است.نقرس، نوعی آرتروز است که زمانی به دلیل مصرف زیاد مواد غذایی و مصرف الکل افراد سلطنتی مانند پادشاه هنری هشتم، که از این بیماری رنج می‌برد، به عنوان "بیماری پادشاهان" شناخته می‌شد.
 
این بیماری اغلب با درد، تورم، قرمزی و حساسیت در یک یا چند مفصل، بیشتر در شست پا همراه است.عوارض متعددی در افرادی که به نقرس مبتلا هستند ممکن است رخ دهد: از آسیب مفاصل گرفته تا از دست دادن استخوان و آسیب کلیه.

اکنون، مطالعه محققان دانشگاه ناتینگهام در بریتانیا گزارش می‌دهد که خطر حملات قلبی و سکته به طور موقت در چهار ماه پس از عود نقرس افزایش می‌یابد.این تحقیق نشان داد افراد مبتلا به نقرس که حمله قلبی یا سکته مغزی داشتند دو برابر بیشتر احتمال داشت که ۶۰ روز قبل از این رویداد، دچار عود نقرس شده باشند. آنها همچنین یک و نیم برابر بیشتر احتمال داشت که در ۶۱ تا ۱۲۰ روز قبل، عود نقرس داشته باشند.

«آبیشک آبیشک»، نویسنده اصلی این مطالعه و استاد روماتولوژی در دانشگاه ناتینگهام، می‌گوید: «این اولین مطالعه بزرگی است که بررسی می‌کند آیا عود نقرس با افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی مرتبط است یا خیر.»آبیشک و همکارانش از داده‌های ۶۲,۵۷۴ فرد مبتلا به نقرس که در سرویس بهداشت ملی بریتانیا تحت درمان بودند، استفاده کردند.

از این تعداد، ۱۰,۴۷۵ نفر پس از تشخیص نقرس، حمله قلبی یا سکته مغزی را تجربه کردند در حالی که سایرین با سن، جنسیت و مدت زمان مشابه، چنین رویدادی را تجربه نکردند.آبیشک در ادامه افزود: «نتایج نشان می‌دهد که در میان بیماران مبتلا به نقرس، بیمارانی که حمله قلبی یا سکته مغزی را تجربه کرده‌اند، در ۱۲۰ روز گذشته در مقایسه با بیمارانی که چنین حوادثی را تجربه نکرده‌اند، به‌طور قابل‌توجهی با احتمال افزایش عود نقرس روبرو بودند.»

وی گفت: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که تشدید نقرس با افزایش گذرا در حوادث قلبی عروقی همراه است.»
نقرس ناشی از میزان بالای اسید اوریک است؛ اسید اوریک یک ماده شیمیایی که در اثر تجزیه بافت‌های بدن تولید می‌شود و در برخی غذاها و نوشیدنی‌ها وجود دارد.به گفته بنیاد آرتریت، ترکیبات پورین می‌توانند سطح اسید اوریک را افزایش دهند.اسید اوریک اضافی می‌تواند کریستال‌های اسید اوریک تولید کند که سپس در بافت‌های نرم و مفاصل تجمع یافته و باعث علائم دردناک نقرس می‌شود.
برچسب ها: حمله قلبی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها