به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۵ ساعت ۱۷:۴۰
کد مطلب : ۳۵۱۱۳۷

منابع جهانی برنج در معرض خطر قرار دارند!؟

منابع جهانی برنج در معرض خطر قرار دارند!؟
گروه اقتصادی: آب‌وهوای نامناسب برای عرضه‌کنندگان برتر برنج در آسیا، از جمله بزرگ‌ترین صادرکننده برنج هند، تهدیدی برای کاهش تولید مهم‌ترین موادغذایی در جهان و افزایش تورم مواد غذایی است که در حال حاضر به بالاترین حد خود رسیده است.به گزارش ایسنا، برنج روند افزایش قیمت موادغذایی را حتی در شرایطی که کووید-۱۹، اختلالات عرضه و اخیرا درگیری روسیه و اوکراین باعث گران‌تر شدن سایر غلات شده است، در بحبوحه محصولات زراعی و موجودی‌های زیاد در صادرکنندگان طی دو سال گذشته کاهش داده است.
 
تاجران و تحلیلگران اظهار کردند که آب‌وهوای نامساعد در کشورهای صادرکننده آسیا که حدود ۹۰ درصد تولید برنج جهان را تشکیل می‌دهند، احتمالا مسیر قیمت‌ها را تغییر خواهد داد.فین زیبل، اقتصاددان تجارت کشاورزی در بانک ملی استرالیا گفت: با احتمال کاهش تولید در کشورهای صادرکننده مهم، پتانسیل صعودی برای قیمت برنج وجود دارد. زیبل به رویترز گفت: افزایش قیمت برنج به چالش‌های عمده برای مقرون به صرفه‌بودن غذا در بخش‌هایی از جهان می‌افزاید.

کشاورزان، تاجران و تحلیلگران به رویترز گفتند که باران‌های پراکنده در کمربند غلات هند، موج گرما در چین، سیل در بنگلادش و کاهش کیفیت در ویتنام می‌تواند عملکرد چهار تولیدکننده از پنج تولیدکننده بزرگ برنج جهان را کاهش دهد.

شرلی مصطفی، اقتصاددان سازمان خواربار و کشاورزی ملل‌متحد گفت: حتی با وجود اینکه قیمت کلی موادغذایی در اوایل سال جاری به سطوح بی سابقه‌ای رسید، برنج همچنان در دسترس بوده است. مصطفی افزود: اکنون در برخی از کشورهای کلیدی تولیدکننده برنج از جمله هند، چین و بنگلادش شاهد عقب‌نشینی‌های مرتبط با آب‌وهوا هستیم که در صورت عدم بهبود شرایط در چند هفته آینده می‌تواند منجر به کاهش تولید شود.

داده‌های اداره هواشناسی برترین ایالات تولیدکننده برنج هندی تاکنون در فصل جاری کسری بارش باران‌های موسمی را به میزان ۴۵ درصد ثبت کرده‌اند. رئیس انجمن صادرکنندگان برنج هند، گفت که این تا حدی منجر به کاهش ۱۳ درصدی کاشت برنج در سال جاری شده است که می‌تواند منجر به کاهش ۱۰ میلیون تنی یا حدود ۸ درصدی تولید نسبت به سال گذشته شود. همچنین، سطح زیر کشت برنج نیز کاهش یافته است زیرا برخی از کشاورزان به سمت حبوبات و دانه‌های روغنی روی آورده‌اند.

در ویتنام، باران در هنگام برداشت محصول به کیفیت غلات آسیب رسانده است. چین، بزرگ‌ترین مصرف کننده و واردکننده برنج در جهان، از گرمای شدید در مناطق غلات آسیب دیده است و طبق گفته وزارت کشاورزی ایالات‌متحده، انتظار می‌رود واردات را به رکورد ۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ برساند. چین در سال گذشته ۵.۹ میلیون تن واردات داشته است.

بازرگانان گفتند که همچنین انتظار می‌رود بنگلادش، سومین مصرف‌کننده بزرگ جهان، پس از خسارت سیل در مناطق اصلی تولید خود، برنج بیشتری وارد کند. یک تاجر مستقر در سنگاپور گفت: قیمت برنج در حال حاضر به پایین‌ترین سطح خود رسیده است و ما شاهد افزایش بازار از سطوح فعلی هستیم. این تقاضا با خریدارانی مانند فیلیپین و سایرین در آفریقا که به دنبال رزرو محموله هستند، رو به افزایش است.
 
برچسب ها: قیمت برنج
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها