به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۵ ساعت ۱۸:۲۴
کد مطلب : ۳۵۱۱۶۲

تعلیق همکاری چین با آمریکا در مسائل اساسی

تعلیق همکاری چین با آمریکا در مسائل اساسی
گروه بین الملل: چین از سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان بسیار خشمگین است و اعلام کرده همکاری‌های خود را با آمریکا در مسائل اساسی از جمله تغییرات اقلیمی و مقابله با جرایم بین‌المللی تعلیق خواهد کرد.
چین به تلافی دیدار نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از تایوان، گفتگوهای نظامی میان دو کشور را لغو کرد و همکاری در زمینه تغییرات اقلیمی و جرایم فرامرزی و مهاجرت غیرقانونی را تعلیق کرده است.دو کشور در سال‌های گذشته رابطه خوبی در زمینه مقابله با تغییرات اقلیمی داشتند و سال گذشته در کنفرانس گلاسکو، چین گفت به فوریت برای کاهش آلاینده‌ها با آمریکا همکاری می‌کند.پکن همچنین اعلام کرد که «تحریم‌هایی را علیه نانسی پلوسی» اعمال می‌کند.پیش‌تر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، چین را متهم کرد که از سفر مسالمت آمیز پلوسی به تایوان به عنوان بهانه‌ای برای افزایش فعالیت‌های نظامی در منطقه استفاده کرده است.پکن در حال حاضر مشغول برگزاری مانور نظامی در آب و آسمان پیرامون تایوان است.
وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای دلیل تصمیم‌‌های تازه را بی‌اعتنایی به مخالفت جدی چین با سفر  پلوسی به تایوان خوانده است. پلوسی عالیرتبه‌ترین مقام آمریکایی است که در ۲۵ سال گذشته به تایوان سفر کرده است. سخنگوی کاخ سفید در واکنش به اقدامات چین گفت  پلوسی حق داشته به تایوان سفر کند و تصمیم‌های تازه چین را عمیقا غیرمسئولانه خواند.
اگرچه آمریکا رسما تایوان را به رسمیت نشناخته است رابطه غیررسمی نزدیکی با آن دارد که شامل فروش تسلیحات دفاعی نیز می‌شود. پلوسی که در حال حاضر در ژاپن است گفته چین نمی‌تواند با جلوگیری از سفر دیگران به تایوان این منطقه را منزوی کند. وزیر خارجه تایوان  از این سفر دفاع کرد و گفت این سفر وجهه تایوان را برجسته‌تر کرده و به جامعه بین‌الملل نشان داده که تایوان یک دموکراسی است.
جوزف وو در عین حال مانور نظامی عظیم چین پیرامون تایوان را محکوم کرد.

 
برچسب ها: تایوان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها