به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۵ ساعت ۲۱:۵۵
کد مطلب : ۳۵۱۱۷۶

دعا برای صلح و نگرانی از مسابقه تسلیحاتی

دعا برای صلح و نگرانی از مسابقه تسلیحاتی
گروه بین الملل: همزمان با هفتاد و هفتمین سالگرد اولین بمباران اتمی جهان، زنگ‌ها در هیروشیما به صدا درآمد و مقامات از جمله دبیرکل سازمان ملل نسبت به برگزاری مسابقه تسلیحاتی جدید پس از حمله روسیه به اوکراین هشدار دادند.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به هزاران نفری پیوست که در پارک صلح در مرکز شهر هیروشیما جمع شده بودند تا به مناسبت سالگرد انفجار اتمی که قبل از پایان سال ۱۹۴۵ منجر به کشته شدن ۱۴۰۰۰۰ نفر شد، یاد و خاطره قربانیان را گرامی بدارند.
این دومین باری است که دبیر کل سازمان ملل در این مراسم سالانه شرکت می کند.  گوترش گفت: "سلاح‌های هسته‌ای مزخرف هستند. آنها هیچ ایمنی را تضمین نمی کنند - فقط مرگ و نابودی." اکنون ما باید بپرسیم که از ابر قارچی که در سال ۱۹۴۵ بر فراز این شهر شکل گرفت شد، چه آموختیم؟
گوترش از اشاره مستقیم به روسیه و حملات به اوکراین خودداری کرد.
او از جهان خواست که یک بار دیگر به خلع سلاح هسته‌ای متعهد شوند. گوترش افزوده که مسابقه تسلیحاتی جدید در جهان در حال شکل‌گیری است.
دبیرکل سازمان ملل متحد در اشاره‌ای پنهان به روسیه گفت برای کشورهایی که دارای تسلیحات هسته‌ای هستند، پذیرفتن امکان جنگ هسته‌ای غیرقابل قبول خواهد بود.
آنتونیو گوترش هشدار داد «بشریت در حال بازی با یک تفنگ پر است»، و گفت بحران‌های بالقوه برای فاجعه هسته‌ای در سراسر جهان در حال گسترش است.
دبیرکل سازمان ملل متحد در این مراسم یادبود، با توصیف وحشتی که مردم شهرهای بمباران شده در سال ۱۹۴۵ متحمل شدند، درباره خطرات ناشی از بحران‌های اوکراین، خاورمیانه و شبه جزیره کره هشدار داد.
او گفت: «ده ها هزار نفر در شهر در یک چشم به هم زدن کشته شدند. زنان، کودکان و مردان در آتش جهنمی سوزانده شدند.»
گوترش گفت: «باید بپرسیم: از ابر قارچی که بر فراز این شهر پدید آمد چه آموختیم؟»
کازومی ماتسویی، شهردار هیروشیما در سخنرانی خود به لئو تولستوی؛ نویسنده روسی «جنگ و صلح» اشاره کرد و گفت: «هرگز شادی خود را روی بدبختی دیگران بنا نکنید، زیرا تنها در خوشبختی آنها می‌توانید خوشبختی خود را پیدا کنید.»
دبیرکل سازمان ملل متحد چند روز پیش هم هشدار داده بود که تنها یک سوءتفاهم یا اشتباه محاسباتی می‌تواند بشریت را در آستانه «نابودی هسته‌ای» قرار دهد.
کازومی ماتسویی، شهردار هیروشیما که امسال شهرش سفیر روسیه را به این مراسم دعوت نکرد، بیشتر به اقدامات نظامی مسکو در اوکراین انتقاد کرد. ماتسویی گفت: در سراسر جهان، این تصور که صلح به بازدارندگی هسته‌ای بستگی دارد، شتاب بیشتری می‌گیرد. این اشتباهات به عزم بشریت نشات گرفته از تجربیات جنگی ما برای دستیابی به جهانی صلح آمیز عاری از سلاح های هسته‌ای خیانت می‌کند. پذیرش وضعیت موجود و کنار گذاشتن آرمان صلح بدون نیروی نظامی، تهدیدی برای بقای نژاد بشر است. "
در ساعت ۸:۱۵ صبح روز ۶  اوت ۱۹۴۵، هواپیمای جنگی B-۲۹  آمریکا، بمبی را روی این شهر پرتاب کرد که نتیجه آن نابودی شهری با جمعیتی حدود ۳۵۰۰۰۰ نفر بود. هزاران نفر دیگر بعداً بر اثر جراحات و بیماری های مربوط به تشعشع جان باختند.
روز شنبه، زنگ صلح به صدا درآمد و جمعیت، از جمله نخست وزیر فومیو کیشیدا، که اهل هیروشیما است، دقیقاً در زمان انفجار بمب یک لحظه سکوت کردند.
ماتسویی گفت: در آغاز سال جاری، پنج کشور دارای سلاح هسته‌ای بیانیه مشترکی صادر کردند: جنگ هسته‌ای برنده ندارد و هرگز نباید وارد آن شد. چرا آنها تلاش نمی کنند به وعده‌های خود عمل کنند؟ چرا برخی حتی به استفاده از سلاح هسته‌ای اشاره می کنند؟
روز پنجشنبه، میخائیل گالوزین، سفیر روسیه در ژاپن به بنای یادبود این حمله گل اهدا کرد و به خبرنگاران گفت که کشورش هرگز از سلاح هسته‌ای استفاده نخواهد کرد.
کیشیدا که هیروشیما را به عنوان محل اجلاس سال آینده گروه هفت انتخاب کرده است، از جهان خواست تا سلاح‌های هسته‌ای را کنار بگذارند.
اوایل این هفته، او اولین رهبر ژاپنی شد که در کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) شرکت کرد. وی گفت: «ما به سمت ایده‌آل خلع سلاح هسته‌ای حتی با توجه به شرایط امنیتی سخت فعلی ادامه خواهیم داد.
پس از فاجعه هیروشیما، بمباران اتمی ناگازاکی توسط ارتش ایالات متحده در ۹ اوت، بیش از ۷۵۰۰۰ نفر را  کشت. ژاپن شش روز بعد تسلیم شد و به جنگ جهانی دوم پایان داد.
در حال حاضر جنگ اوکراین نگرانی‌ها در مورد ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور را تشدید کرده است.
برچسب ها: آنتونیو گوترش
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها