به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۶ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب : ۳۵۱۲۲۸

دولت رئیسی سهامداران بورسی را فراری داد

دولت رئیسی سهامداران بورسی را فراری داد
گروه اقتصادی: به باور بسیاری از کارشناسان دلیل فرار سهامداران بورسی از بازار سهام، سیاست‌های نادرستی بوده که دولت رئیسی در قبال بورس اجرا می‌کند. از روز سه‌شنبه ۲۴ خرداد، روند خروج پول حقیقی از بورس شدت گرفت و پس از آن در ۷ هفته متوالی که شامل ۳۵ روز کاری پی در پی بود، ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار سهام مثبت بود. در این ۳۵ روز ۱۲ هزار و ۲۲۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.
 
 یکی از شعارهای محوری دولت ابراهیم رئیسی حمایت از بازار سرمایه و حفاظت از منافع سهامداران خرد بود. رئیس دولت در کمپین انتخاباتی خود بر حفظ منافع سهامداران تأکید داشت، اعضای دولت نیز –از جمله وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس- بر موضع رئیس جمهور تأکید کردند.دولت ابراهیم رئیسی در نیمه مرداد سال گذشته شروع به فعالیت کرد. دولتی که متشکل از رجال محافظه‌کار است. برخی از چهره‌های باسابقه دولت پیش از این در دولت محمود احمدی‌نژاد حضور داشتند و چهره‌های جوان و تازه نفس دولت سیزدهم اغلب فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق هستند. احسان خاندوزی وزیر اقتصاد شد و مجید عشقی به ریاست سازمان بورس منصوب شد.

روند شاخص بورس
در روزهای ابتدایی شروع به فعالیت دولت سیزدهم شاخص‌های بازار سهام روند صعودی پیدا کردند. در پایان مرداد ۱۴۰۰ شاخص کل بورس ۱۴ درصد رشد کرد. صعود مرداد ۱۴۰۰ در یک سال بعدی بازار تکرار نشد.در پایان معاملات روز ۱۲ مرداد سال گذشته شاخص در محدوده یک میلیون و ۴۰۶ هزار واحد قرار داشت و در روز ۱۲ مرداد سال جاری شاخص به رقم یک میلیون و ۴۳۷ هزار واحد رسید. شاخص کل در این دوره یک ساله ۲ درصد رشد کرده و شاخص هم وزن ۴٫۷ درصد نزول کرده است.

خروج سرمایه از بورس
از روز سه‌شنبه ۲۴ خرداد، روند خروج پول حقیقی از بورس شدت گرفت و پس از آن در ۷ هفته متوالی که شامل ۳۵ روز کاری پی در پی بود، ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار سهام مثبت بود. در این ۳۵ روز ۱۲ هزار و ۲۲۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.اما در یک ساله‌ی فعالیت دولت سیزدهم، از ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ تا ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ در ۲۴۱ روز کاری، ۶۳ هزار و ۲۳۸ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس تهران خارج شده است.
مرجع : اقتصاد نیوز
برچسب ها: بورس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها