به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۶ ساعت ۱۹:۴۹
کد مطلب : ۳۵۱۳۰۶

چین و روسیه پیشنهاد اروپا را رد نکردند

چین و روسیه پیشنهاد  اروپا را رد نکردند
گروه سیاسی: میخائیل اولیانوف، سفیر روسیه در مذاکرات برای احیای برجام گزارش‌ها از رد پیشنهاد اتحادیه اروپا توسط پکن و مسکو را نادرست خوانده و گفته است پیش نویس احیای برجام به طور جمعی توسط همه شرکت کنندگان در مذاکرات وین از جمله روسیه و چین تنظیم شده است.
این مقام روس که نمایندگی مسکو در سازمان‌های بین‌المللی را برعهده دارد در حساب توئیتری خود با رد این موضوع گفت اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده اخیراً چند اصلاحیه مفید ارائه کرده است که مکو از آنها کاملا حمایت می‌کند.اولیانوف پیش از این در توییتی دیگر نوشته بود «هیچ موضوع لاینحلی در دستور کار مذاکرات وین نیست و برغم چند اختلاف باقی مانده، مذاکره کنندگان این فرصت را دارند تا وظایف خود را با موفقیت انجام دهند. »نماینده روسیه در مذاکرات در توییتر خود عکسی از ملاقات دوجانبه‌اش را با انریکه مورا، فرستاده اتحادیه اروپا به این مذاکرات، منتشر کرد.
در سومین روز مذاکرات وین، محمد باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران با انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در این مذاکرات دیدار کرده و همزمان بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران که او نیز به وین سفر کرده، گفت مذاکرات کارشناسی ادامه دارد. اگرچه خبرگزاری ایرنا پیشتر گزارش داده بود مذاکرات کارشناسی درباره «رفع تحریم‌ها» انجام می‌شود، اما  کمالوندی گفت که موضوع این مذاکرات، مسایل مرابط با پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای یا ان‌پی‌تی (NPT) است.دور جدید مذاکرات وین، در غیبت نمایندگان سه کشور اروپایی امضا‌کننده برجام برگزار می‌شود.
این سه کشور روز جمعه با صدور بیانیه‌ای، رویکرد ایران در این دور مذاکرات وین را زیر سوال بردند و گفتند که آنچه این روزها در وین رخ می‌دهد، نه مذاکرات دیپلماتیک معمول، بلکه گفت‌وگوهای کارشناسی است.اما  میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در این مذاکرات در توییتی نوشت که اگرچه به شکل رسمی، «این نهمین دور مذاکرات نیست»اما از نظر او، این گفت‌وگوها به شکل «دوفاکتو»(غیررسمی)، نهمین دور مذاکرات وین است.چارچوب مذاکرات وین که از حدود یک‌سال و نیم پیش در وین آغاز شد، مذاکراتی بود که در آن همه امضاکنندگان برجام حضور داشتند.
بعد از این‌که پنج‌ ماه پیش نمایندگان سه کشور اروپایی وین را ترک کردند، بن‌بست مذاکرات هسته‌ای آغاز شد. از آن زمان، ایران و آمریکا یک‌بار هم به شکل غیرمستقیم در دوحه مذاکره کردند.
در حال حاضر انریکه مورا، معاون جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نقش میانجی را بین ایران و آمریکا در وین بازی می‌کند و در بین هتل‌هایی که طرف‌های ایرانی و آمریکایی حضور دارند در حرکت است.ایران از سوی کشورهای اروپایی تحت فشار است تا پیش‌نویسی که اتحادیه اروپا آن را تهیه کرده، بپذیرد. اما ایران می‌گوید که هنوز مسایلی هستند که باید تغییر کنند.


 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها