به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۷ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب : ۳۵۱۳۴۸
روسیه در بازار‌های نفتی ایران لنگر انداخته است

سوال همیشگی؛ درآمد حاصل از نفت کجا می رود؟

سوال همیشگی؛ درآمد حاصل از نفت کجا می رود؟
گروه اقتصادی:به نظر می رسد روسیه در بازار های  نفتی ایران لنگر انداخته، اما ایران بنابر ملاحضات سیاسی با این کشور به ظاهر دوست وارد مناقشه نمی‌شود.  مناقشه ای که از یک سو ایران را می تواند در امور بین الملل ذی نفع کند و از دیگر سو ارتباطات دوجانبه خود را  با روسیه از دست دهد. اما حالت سومی هم وجود دارد؛ نه رابطه دوستانه ای با روسیه داشته باشد و نه دیگر توانایی عرض اندام در بازار های بین المللی شاید برای همین است که رابطه دوستانه خود را با کشوری چون روسیه که همواره  به دنبال منافع خود بوده ادامه می دهد. اکنون دو طیف صاحب نظر در این زمینه وجود دارند. عده ای روسیه را کشوری دوست و دارای منافع مشترک با ایران می دانند و عده ای آن را کشوری سودجو که در راستای منافع خود حرکت می کند. با این حال  یک سوال وجود دارد، آیا ایران به دلیل روابط سیاسی که با روسیه دارد جایگزین بازار نفتی روسیه نمی‌شود؟

بهروز محبی نجم آبادی، نماینده مجلس یازدهم و عضو کمیسیون برنامه بودجه در رابطه با این موضوع می گوید:«روسیه در شرایط تحریمی و فشار قرار گرفته همین امر موجب شده که با نرخ نازل تری نفت خود را به فروش برساند. اما باید ارتباط غیررسمی بین فروشندگان نفت وجود داشته باشد » نجم آبادی در حالی از نازل بودن قیمت نفت سخن به میان آورده که کارشناسان امر بر این باورند روسیه به دلیل تکنولوژی بالایی که دارد از فروش نفت خام متضرر نمی شود، زیرا هزینه تولید نفت و گاز در این کشور بسیار ناچیز است.


باید از ظرفیت های روسیه استفاده کرد
 نماینده مردم سبزوار با اشاره به اینکه می توان از طریق ارتباط با روسیه استفاده کرد و از ظرفیت های ونزوئلا استفاده کرد در این زمینه توضیح داد: باید از رابطه مثبت ایران و روسیه استفاده و هماهنگی و همراهی بین این دو کشور به وجود آید. زیرا بر اساس اطلاعات به دست آمده فروش نفت حتی با این نرخ نازل می تواند عدیده ای از مشکلات را برای روسیه به همراه داشته باشد، کما اینکه در کاهش فروش نفت ما هم موثر بوده است.وی ادامه داد:  با رایزنی‌ها و روابط دیپلماتیک خوبی که با روسیه وجود دار د باید هماهنگی هایی صورت بگیرد و از ظرفیت ونزوئلا در این مسئله استفاده شود و ما بتوانیم از این بحران عبو ر کنیم.

درآمد حاصل از نفت کجا می رود؟
درآمد حاصل از نفت به کجا می رود سوالی مبهم که همواره مورد پرسش قرار گرفته ، اما هیچ کس پاسخگو نبوده است. کار تا جایی پیش رفته که برخی از کارشناسان انرژی  از نا مشخص بودن درآمد حاصل از فروش نفت  گلایه داشتند. نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی  در رابطه با این موضوع می گوید: ما به عنوان نمایندگان مردم از دولت درخواست کرده‌ایم درآمد‌های نفتی شفاف‌سازی شوند. البته قرار بر آن است که در نیمه دوم سال جاری شفاف سازی صورت بگیرد.

وی در خاتمه اضافه کرد:  فروش نفت و میعانات گازی ما تقریبا از یک میلیون بشکه در روز عبور کرده و فرصت خوبی را فراهم کرده تا بسیاری از منابعی که در سال گذشته به‌دست نیامد، تحقق پیدا کند. بنابراین می توان شرایط فعلی را رو به بهبود ارزیابی کرد. چراکه هم صادرات غیر نفتی به صورت جدی در حال افزایش است و هم دولت سیزدهم رویکردی در نظر گرفته متفاوت است. دولت جدید نگاه متفاوتی به  به کشور‌های منطقه دارد که موجب شناسایی  ظرفیت‌های منطقه و ارتباطات مناسب با کشور های همسایه نظیر ترکمنستان، عراق، پاکستان و ترکیه دارد. همگی فرصت‌های مناسبی در اختیار کشور ما قرار می دهند که حتما در نیمه دوم سال اجرایی و اوضاع بهتر می‌شود.
مرجع : گسترش نیوز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها