به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۷ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب : ۳۵۱۳۷۰

انجیر سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند

انجیر سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند
گروه علمی: انجیر در دسته بندی میوه‌های مناطق نیمه گرمسیری قرار دارد. انجیر میو‌ها‌ی شگفت انگیز است که شبیه قطره‌ اشک است. انجیر صد‌ها هسته‌ کوچک دارد و پوست بنفش یا سبز آن قابل خوردن است. گوشت انجیر صورتی رنگ بوده و مزه‌ آن نسبتا شیرین است. بزرگترین انجیرستان جهان که به صورت دیم آبیاری می‌شود در شهرستان استهبان از توابع استان فارس قرار گرفته است.

خواص انجیر
انجیر از صد‌ها سال قبل به عنوان درمان طبیعی بسیاری از بیماری‌ها به کار می‌رفته است. انجیر به جزو خوراکی‌های کم کالری و فاقد چربی است. یک عدد انجیر بزرگ تازه فقط ۴۷ کالری دارد.انجیر از غنی‌ترین منابع گیاهی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است، ازجمله مواد معدنی موجود در انجیر می‌توان به ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K، ویتامین‌های گروه B، پتاسیم، منیزیم، زینک، مس، منگنز و آهن اشاره کرد.مواد معدنی و ویتامین‌های سرشار موجود در انجیر، به‌تنهایی یک دلیل عالی برای گنجاندن آن در رژیم غذایی روزانه‌تان است. همانطور که اشاره شد انجیر خواص بسیاری دارد که در ادامه به برخی از این خواص می‌پردازیم:

سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند
انجیر به دلیل آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد، به بهبود سلامت بدن کمک می‌کند. اکسیداسیون تقریبا تمام بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و با بیماری‌های مختلف مثل پیری زودرس و سرطان ارتباط دارد.تمام انواع این میوه‌ تابستانی سرشار از پلی‌فنول‌های مختلف هستند که می‌توانند با استرس اکسیداتیو مبارزه کنند. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که انجیر خشک شده منبع بهتری از ترکیبات پلی‌فنولی محسوب می‌شود و فعالیت آنتی‌اکسیدانی آن بیشتر از انجیر خام است.

سلامت دستگاه گوارش
انجیر به دلیل وجود فیبر غنی یک خوراکی مناسب برای سلامت دستگاه گوارش است و اگر هر روز صبح یک انجیر تازه یا حتی خشک شده مصرف کنید باعث می‌شود مشکلاتی مثل یبوست برای شما اتفاق نیفتد. انجیر به سلامت دستگاه گوارش نیز کمک می‌کند.

مرطوب کننده و رفع خشکی پوست
انجیر در طب سنتی به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی معرفی می‌شود. انجیر حاوی مقادیر غنی از اسید‌های چرب امگا ۳ بوده که می‌توانند باعث رطوبت پوست شوند و مشکلاتی مثل خشکی پوست، ترکی خوردگی پوست و لب‌ها را رفع کنند.

مؤثر در درمان چاقی و لاغری
میوه انجیر از جمله محصولاتی است که می‌تواند هم در درمان چاقی و هم در درمان لاغری تاثیر داشته باشد. نحوه مصرف آن و همچنین زمانی که این میوه را مصرف می‌کنید، می‌تواند در اثربخشی آن تاثیر داشته باشد. برای مثال خوردن انجیر به صورت ناشتا به خصوص اگر با گیاهی دیگر به نام رازیانه همراه باشد، باعث چاقی خواهد بود.
اما مصرف آن به تنهایی در طول روز به دلیل فیبر زیادی که دارد، تا مدت‌ها شما را سیر نگه داشته و اجازه ورود کالری بیشتر به بدن شما را نمی‌دهد و در نتیجه باعث لاغری می‌شود.

محافظت از قلب
از دیگر خاصیت‌های انجیر برای قلب این است که سطح تری گلیسرید را در خون کاهش می‌دهد، از سوی دیگر انجیر حاوی مقادیر مناسبی از اسید‌های چرب امگا ۳، امگا ۶ و فنل‌هاست که به پیشگیری و کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک شایانی می‌کند.

روشن کردن و سفید کردن پوست
انجیر حاوی مقدار زیادی از ویتامین C است. این ویتامین می‌تواند باعث درخشان‌تر و روشن‌تر شدن پوست شود. برای سفیدتر شدن پوست باید پوره انجیر را به همراه مقداری پودر جو دوسر، پودر زنجبیل خشک شده و ۴ قطره روغن ترنج مخلوط کنید و به صورت ماسک روی پوست صورت قرار دهید.

خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی
انجیر همچنین می‌تواند به‌عنوان یک ترکیب ضدباکتری و ضدقارچ نیز عمل کند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه مالزی عصاره‌ انجیر با باکتری‌ها، قارچ‌ها و میکروب‌های مختلف مبارزه می‌کند.مطالعات مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که انجیر پاسخ سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند. به همین علت است که این میوه یک ماده‌ غذایی عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن به شمار می‌رود. انجیر برای مبارزه با بیماری‌های رایج گزینه‌ خوبی است.

تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان کم خونی
از جمله مهم‌ترین خواص انجیر، مربوط به افزایش سیستم ایمنی بدن است. با توجه به آنتی اکسیدان‌هایی که در این محصول وجود دارد، خوردن آن باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن افزایش یافته و ویروس‌ها نتوانند به راحتی در بدن شما اختلال ایجاد کرده و شما را بیمار کنند.انجیر انواع مواد معدنی و ویتامین‌ها را در خود گنجانده است. علاوه بر بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، یک درمان موثر برای کم خونی و یا آنمی نیز به شمار می‌رود.میوه انجیر به خصوص انواع خشک آن دارای مقادیر زیادی آهن است که باعث بالا رفتن سطح گلوبین خون و درمان کم خونی می‌شود. اگر به هر دلیل به بیماری کم خونی دچار شده‌اید، حتماً در رژیم غذایی خود استفاده از انجیر را قرار دهید تا از بی‌نظیرترین فواید انجیر، در این زمینه بهره‌مند شوید.

مضرات انجیر
همان‌طور که گفته شد انجیر فواید زیادی برای بدن انسان دارد و حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوانیست. اما به یاد داشته باشید که مصرف انجیر برای برخی از افراد مناسب نیست و مشکلاتی را برای آن‌ها به وجود می‌آورد.
در ادامه به برخی از این مضرات انجیر خشک اشاره خواهیم کرد:

مشکلات معده: مصرف بیش از حد انجیر ممکن است شما را دچار مشکلات معده کند. گرچه انجیر برای برای درمان یبوست مفید است، اما مصرف زیاد آن در برخی افراد باعث درد معده می‌شود.

نفخ: انجیر به‌جز درد معده می‌تواند باعث نفخ شکم نیز می‌شود.

اختلال در جذب کلسیم: در انجیر اگزالاتی وجود دارد که سبب اختلال در جذب کلسیم می‌شود. مصرف بیش‌ازحد انجیر منجر به کمبود کلسیم در بدن و موجب ضعف استخوان‌ها و بیماری‌های دیگر مربوط به کمبود کلسیم می‌شود.

خون‌ریزی و کم خونی همولیتیک: طبع انجیر گرم است و ممکن است باعث خونریزی شود. مصرف بیش‌ازحد انجیر موجب خونریزی شبکیه، خونریزی مقعد و خونریزی جزئی واژن می‌شود. کم‌خونی همولیتیک نیز از دیگر عوارض مصرف بیش‌ازحد انجیر است.

مشکلات کلیوی یا کیسه صفرا: افرادی که از مشکلات کلیوی یا کیسه صفرا رنج می‌برند، بهتر است انجیر نخورند، همانطور که گفته شد انجیر دارای اگزالات‌های مضر است و می‌تواند شرایط این افراد را بدتر کند. مصرف زیاد انجیر به طحال آسیب می‌رساند، طحال وظیفه تولید گلبول‌های سفید را بر عهده دارد.
برچسب ها: انجیر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها