به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۷ ساعت ۱۷:۴۱
کد مطلب : ۳۵۱۴۳۲

بازار از مشاغل خدماتی اشباع شده است

بازار از مشاغل خدماتی اشباع شده است
گروه اقتصادی: یک فعال حوزه کار می‌گوید: به دلیل نبود توازن میان بخش‌های تولید، صنعت، خدمات و کشاورزی، گرایش افراد به سمت کسب و کارهای خدماتی افزایش یافته و بازار از مشاغل خدماتی اشباع شده است.
به گزارش ایسنا، حمید نجف در ارزیابی بالا بودن سطح اشتغال بخش خدمات در کشور، اظهار کرد:یکی از علل گرایش به مشاغل خدماتی، نارسایی‌ها و چالش‌های متعددی بوده که طی سالها در بخش تولید ایجاد کردیم.حتی علیرغم تاکیداتی که از سوی مقام معظم رهبری در مانع‌زدایی از تولید شده تا راهگشای بخش‌های تولیدی باشد ولی متاسفانه شکل ساختار دولتی و بروکراسی‌های اداری باعث شده تولید در کشورمان با مشکلات و چالش‌های بسیاری روبه‌رو باشد.

وی افزود: طبعاً در این شرایط افرادی که تحت عنوان کارآفرین می‌خواهند وارد حوزه کسب و کار شوند، به نوعی به سمت امور خدماتی و حتی دلالی و واسطه‌گری سوق داده می‌شوند.این کارشناس حوزه کار، عدم تعادل میان بخش‌های اقتصاد کشور را از دیگر علل گسترش کسب و کارهای خدماتی عنوان کرد و گفت: بخش‌های اقتصادی کشور اعم از صنعت، خدمات، کشاورزی و تولید باید متوازن با هم پیش بروند. وقتی کشاورزی و تولید را ویران می‌کنیم و به صنعت بها نمی‌دهیم، خود به خود گرایش‌ها به سمت بخش خدمات سوق داده می‌شود.

نجف افزود: کارکرد در بخش خدمات هم ظرفیتی دارد و وقتی بیش از حد ظرفیت باشد، دچار زیان می‌شود لذا باید تناسبی بین بخش‌های تولید، صنعت، کشاورزی و خدمات به وجود آید.

وی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر بازار به دلیل گستردگی بخش‌ها و کسب و کارهای خدماتی اشباع شده و تعادل میان عرضه و تقاضای آن را بر هم زده است لذا به دلیل اشباع بازار از مشاغل خدماتی، جای مناسبی برای سرمایه گذاری و درآمدزایی نیست و رقابت را پیچیده و حساس می کند؛ هرچند که به دلیل کم سرمایه بر بودن و نبود بروکراسی‌های اداری و دست و پاگیر در ایجاد مشاغل خدماتی، همچنان در اولویت افراد برای راه اندازی کسب و کار قرار دارد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها