به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۷ ساعت ۱۸:۲۷
کد مطلب : ۳۵۱۴۴۴

ماموریت اصلی ماهواره‌های استارلینک چیست؟

ماموریت اصلی ماهواره‌های استارلینک چیست؟
گروه علمی: طبق گزارش سازمان ملل، تقریبا نیمی از جمعیت جهان به اینترنت دسترسی ندارند. حتی درصد کمتری از مردم در کشور‌های در حال توسعه در عصری که توسعه‌یافته‌ترین کشور‌ها اتصال به اینترنت را بدیهی می‌دانند، به اینترنت دسترسی ندارند. هدف استارلینک حل این مشکل با دور زدن زیرساخت‌های اینترنت به روش سنتی مانند کابل‌های فیبر نوری است که هنوز مکان‌های دوردست را پوشش نمی‌دهند.

هنگامی که اکثر ماهواره‌های استارلینک مستقر شدند احتمالا اینترنت در سراسر زمین قابل دسترسی خواهد بود. آزمایش‌های اولیه انجام شده نشان می‌دهد که کل سیستم به خوبی در مسیر آماده‌سازی مصرف‌کننده است. از آنجایی که ماهواره‌های استارلینک سیگنال‌هایی را از فضا دریافت و ارسال می‌کنند، خاموش کردن آن‌ها نیز دشوار است. زمانی که ایلان ماسک سرویس‌های اینترنتی استارلینک را برای اوکراین انجام داد هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف سیستم مشخص شد.

ماهواره‌های استارلینک در مدار پایین زمین قرار دارند
در سال ۲۰۱۸ استارلینک با پرتاب اولین نمونه از ماهواره‌های خود به فضا تاریخ ساز شد. این شرکت خصوصی که بخشی از شرکت Space X است، هر سال ماهواره‌های بیشتری را در مدار قرار می‌دهد. به طور مثال این شرکت بیش از ۲۹۰۰ ماهواره را بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ به مدار فرستاد. اما کار استارلینک هنوز تمام نشده است اخیراً اسپیس ایکس برنامه خود را برای استقرار بیش از ۴۰ هزار ماهواره در دهه آینده روشن کرده است.

به گفته بلومبرگ، ماهواره‌های استارلینک باید تا حد امکان در پایین‌ترین سطح زمین قرار بگیرند تا زمان تأخیر در سرویس دهی کاهش یابد. بر خلاف ماهواره‌های سنتی که تا ارتفاع ۳۵۷۶۴ کیلومتری به دور زمین می‌چرخند، ماهواره‌های استارلینک در مدار پایین زمین (LEO) قرار دارند که آن‌ها بین ۵۰۰ کیلومتری تا ۲۰۰۰ کیلومتر بالاتر از سطح زمین هستند. ماهواره‌های مدار پایین زمین سریعتر از ماهواره‌های مدار متوسط ​​زمین حرکت می‌کنند و در حدود دو ساعت یا کمتر دور سیاره می‌چرخند. این بدان معنی است که ماهواره‌های مدار پایین در حالی که با سرعت فوق العاده در مدار حرکت می‌کنند، منطقه کوچکتری را پوشش می‌دهند، و اگر می‌خواهید کل سیاره را پوشش دهید، به هزاران ماهواره مدار پایین نیاز دارید.

آن‌ها می‌توانند با ماهواره‌های دیگر در مدار برخورد کنند
هر بار که استارلینک ماهواره‌های بیشتری را به مدار می‌فرستد، احتمال برخورد با دیگر اجرام در فضا بیشتر می‌شود. هیو لوئیس، پروفسور و رئیس گروه تحقیقاتی فضانوردی در دانشگاه ساوتهمپتون گفت: "تعداد برخورد‌هایی که توسط پایگاه داده سقراط شناسایی شده است بیش از دو برابر شده است و اکنون در شرایطی هستیم که استارلینک نیمی از تمام برخورد‌ها در را تشکیل می‌دهد." البته باید اشاره کرد که ماهواره‌های استارلینک با سیستم‌های جلوگیری از برخورد خودکار طراحی شده‌اند تا از برخورد‌های احتمالی جلوگیری کنند. فناوری اسپیس ایکس هنوز راهی برای جلوگیری از نابودی ماهواره‌های استارلینک پرتاب شده در طوفان‌های ژئومغناطیسی پیدا نکرده است، اما این شرکت به مردم اطمینان می‌دهد که زباله‌ها مشکلی ایجاد نخواهند کرد.
ماهواره‌های استارلینک مانعی در تحقیقات نجومی

ستاره شناسان همچنین شکایت داشتند که ماهواره‌های استارلینک می‌توانند در مرحله بازخورد تلسکوپ تداخل داشته باشند. اتحادیه بین‌المللی نجوم (IAU) در این باره گفت: "سطوح این ماهواره‌ها اغلب از فلز بسیار بازتابنده ساخته شده‌اند و انعکاس‌های خورشید در ساعات پس از غروب خورشید و قبل از طلوع خورشید باعث می‌شود که آن‌ها به صورت نقاط کند حرکت در آسمان شب ظاهر شوند". اتحادیه بین‌المللی نجوم در بیانیه‌ای در ژوئن ۲۰۱۹ گفت: "سیگنال‌های رادیویی انبوهی که از ماهواره‌ها ساطع می‌شوند همچنان می‌توانند رصد‌های نجومی در طول موج‌های رادیویی را تهدید کنند."

استارلینک با طراحی ماهواره‌های جدید با پوشش غیر بازتابنده سعی در حل این مشکل دارد با این حال، ساینس گزارش می‌دهد که اسپیس ایکس هنوز راه حلی برای تداخل سیگنال رادیویی پیدا نکرده است. انتظار می‌رود اسپیس ایکس هزاران ماهواره را در دهه آینده به فضا پرتاب کند تا خدمات اینترنتی خود را در نقاط دورافتاده بهبود بخشد، اما استارلینک تنها بازیگر در فضا نخواهد بود، زیرا آمازون همچنین در حال برنامه ریزی برای استقرار هزاران ماهواره در مدار است.
برچسب ها: استارلینک
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها