کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اتحادیه اروپا «متن نهایی» را به هیات‌ها داد

پایان بی‌نتیجه یک دور دیگر مذاکرات احیای برجام در وین

17 مرداد 1401 ساعت 18:58

گروه سیاسی: یک مقام اروپایی اعلام کرد که نماینده اتحادیه اروپا «متن نهایی» برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» را به هیات‌های نمایندگی طرف‌های مذاکره ارائه کرده است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مقام که نخواست نامش فاش شود اظهار داشت: «ما چهار روز کار کردیم و امروز این متن روی میز قرار دارد. مذاکرات به پایان رسیده و این متن نهایی است... و دیگر قابل مذاکره نیست». با توجه به این اظهارات به نظر می‌رسد که هیات‌های اصلی در مذاکرات یعنی ایران و آمریکا فقط باید پاسخ مثبت یا منفی خود را به متن نهایی اتحادیه اروپا ارائه دهند و مذاکرات از سر گرفته نخواهد شد. از سوی دیگر، خبرنگاران حاضر در محل مذاکرات هسته‌ای بعدازظهر دوشنبه گزارش دادند که هیات‌های نمایندگی مذاکره‌کننده ظرف ساعات آینده وین را ترک خواهند کرد.
در همین حال، یک مقام وزارت خارجه ایران گفته که انریکه مورا، مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا، پیشنهادهایی در مورد مسائل باقیمانده به هیات‌ها ارائه کرده است. این مقام که نامش فاش نشده، افزوده است: ما پاسخ اولیه و ملاحظات خود را به محض دریافت پیشنهادها ارائه کردیم. اما این موارد نیازمند بررسی جامع هستند و ما نقطه‌نظرات دیگر خود را به هماهنگ‌کننده مذاکرات و دیگران انتقال خواهیم داد.

اظهارات یک مقام ارشد وزارت امور خارجه در مورد این دور از مذاکرات وین
ایرنا (خبرگزاری دولت) به نقل از یک مقام ارشد وزارت امور خارجه نوشت: در ۴ روز گذشته مذاکرات فشرده‌ای در خصوص چند موضوع باقی‌مانده برای اطمینان از تامین ملاحظات و‌ نگرانی‌های کشورمان برگزار شد. در جریان این گفتگوها ما مواضع خود را با طرف‌های مقابل به اشتراک گذاشتیم و در برخی موضوعات نیز پیشرفت‌های نسبی حاصل شد. با توجه به مباحث صورت گرفته طی سه روز گذشته، امروز انریکه مورا چند ایده در مورد برخی موضوعات باقی‌مانده به طرف‌ها ارائه داد. ما به محض دریافت این ایده‌ها، پاسخ و ملاحظات اولیه خود را به ایشان منتقل کردیم اما طبیعتا این موارد نیازمند بررسی جامع هستند و ما نظرات و ملاحظات تکمیلی خود را به هماهنگ‌کننده و سایر طرف‌ها منتقل خواهیم کرد.
دور تازه مذاکرات ایران و طرف‌های باقیمانده در برجام از روز ۱۳ مرداد آغاز شد و هدف آن بررسی پیشنهادهای جوزپ بورل، مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برای شکستن بن‌بست موجود در احیای برجام بود. این بست پس از آن بوجود آمد که به‌رغم یازده ماه گفت‌وگو در وین و توافق طرف‌های حاضر در مذاکرات بر سر متن احیای برجام در اسفند پارسال، ایران خواسته‌های جدیدی مطرح کرد که به گفته آمریکا و اتحادیه اروپا، فرابرجامی هستند. خروج سپاه پاسداران از فهرست «سازمان‌های تروریستی» آمریکا، تضمین تداوم برجام از سوی واشینگتن و بسته شدن پرونده‌های ادعایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده ایران از جمله خواسته‌های فرابرجامی تهران اعلام شده‌اند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که وابسته به سازمان ملل متحد است، می‌گوید ایران هنوز به سئوالات و ابهامات در مورد سه مکان اعلام نشده هسته‌ای خود پاسخ‌های قانع‌کننده نداده است. ابتدا سخن از چهار مکان بود که ایران و آژانس بر سر یکی از آن‌ها به توافق رسیدند و پرونده آن را مختومه کردند. دو مقام ایرانی پیشتر گفته بود که تهران از پیش‌نویس تفاهم پیشنهادی جوزپ بورل «راضی نیست». این تحولات در حالی است که نماینده روسیه در مذاکرات برجام شامگاه یکشنبه از فاصله «پنج ثانیه‌ای تا پنج دقیقه‌ای» با خط پایان توافق برجام خبر داده و انریکه مورا گفته بود که با توجه به پیشرفت‌های انجام شده، نسبت به حصول توافق «کاملا خوشبین» است.
بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، توئیت‌های خبرنگاران و سایت رادیو فردا


کد مطلب: 351455

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/351455/پایان-بی-نتیجه-یک-دور-دیگر-مذاکرات-احیای-برجام-وین

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir