به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۸ ساعت ۰۰:۴۵
کد مطلب : ۳۵۱۴۶۱
آمریکا: آری؛ ایران: اتحادیه اروپا صلاحیت تعیین تکلیف را ندارد

اروپا خطاب به طرفین برجام: فقط آری یا خیر می‌توانید جواب دهید

اروپا خطاب به طرفین برجام: فقط آری یا خیر می‌توانید جواب دهید
گروه سیاسی: اتحادیه اروپا اعلام کرد که متن "نهایی" را برای احیای توافق هسته ای 2015 با ایران در حالی ارائه کرده است که چهار روز مذاکرات غیرمستقیم بین مقامات آمریکایی و ایرانی در وین به پایان رسیده است.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی نوشت: "آنچه که می توان مذاکره کرد، مورد مذاکره قرار گرفته است و اکنون در متن نهایی قرار گرفته است. با این حال، پشت هر موضوع فنی و هر پاراگرافی یک تصمیم سیاسی نهفته است که باید در پایتخت ها در خصوص آن تصمیم‌گیری شود."
در حالی که اتحادیه اروپا، ایران و آمریکا آماده خروج از وین هستند، بورل افزود: «اگر این پاسخ‌ها مثبت باشد، می‌توانیم این توافقنامه را امضا کنیم».
 پیش از این، یکی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفته بود که هیچ تغییر دیگری در متن که ۱۵ ماه است بر روی آن مذاکره کرده‌ایم نمی تواند اعمال شود و گفت که انتظار دارد تصمیم نهایی طرفین ظرف مدت خیلی کوتاهی طب چند هفته آینده اتخاذ شود. او گفت: "این یک پیشنهاد بسته شده است... شما نمی‌توانید با صفحه ۲۰ آن موافق باشید و با صفحه ۵۰ آن مخالف باشید و فقط باید بله یا خیر بگویید."
رویترز، گزارش داد: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده آماده است تا "به سرعت توافقنامه‌ای" برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران که بر اساس پیشنهادات اتحادیه اروپا ارائه شده است را بپذیرد اما رسانه شورای امنیت جمهوری اسلامی در واکنش نوشت: اتحادیه اروپا طرف مذاکره نیست و فقط هماهنگ کننده است و صلاحیت تعیین تکلیف را ندارد.
در همین حال، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به رادیو فردا گفت: همان‌طور که اتحادیه اروپا دو هفته پیش اعلام کرد، متنی که آن‌ها ارائه کرده‌اند بهترین و تنها مبنای دستیابی به توافق برای احیای برجام است. او که نخواست نامش فاش شود، روز دوشنبه ۱۷ مرداد افزود: «طی چند روز گذشته، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا مشورت‌های بیشتری انجام داد تا به شفافیت و ایجاد هماهنگی بهتر در زمینه پرسش‌های مطرح پیرامون این متن کمک کند».
این مقام آمریکایی تصریح کرد: «این مشورت‌ها امروز تکمیل شدند و ما منتظر قدم بعدی اتحادیه اروپا می‌مانیم». او تاکید کرد: در ارتباط با ما، موضع‌مان روشن است: ما آماده نتیجه‌گیری سریع درباره توافق بر پایه پیشنهادهای اتحادیه اروپا هستیم.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا حاضر نشد تا در مورد موضع ایران گمانه‌زنی کند، ولی گفت: ایرانی‌ها مرتبا می‌گویند که آماده بازگشت دوجانبه به برجام هستند. همان‌طور که هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا روشن کرده است، این متن تنها مبنای ممکن برای دستیابی به هدف مورد نظر است. منتظر می‌مانیم ببینیم که آیا عمل آن‌ها با حرف‌شان یکی است.
برچسب ها: برجام

۱۴۰۱/۰۵/۱۸ ۰۸:۲۰
ایران اصلا اماده بازگشت به مذاکرات نیست . اخه تکلیف کاسبان تحریم چه میشه. (391760)
۱۴۰۱/۰۵/۱۸ ۱۵:۲۳
شتر خار دوست می داشت در لبش سبز شد؛ آنان که همیشه طرفدار سؤالات تستی هستند، برجام را هم تستی کردند. (391774)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها