به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۸ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب : ۳۵۱۴۸۵

۱۰ اپیزودی که پیش از «خاندان اژدها» باید ببینید

۱۰ اپیزودی که پیش از «خاندان اژدها» باید ببینید
گروه فرهنگی: شاید ارتباط مستقیمی بین این دو وجود نداشته باشد اما برخی اپیزودهای کلیدی در سریال بازی تاج و تخت (Game of Thrones) وجود دارد که باید پیش از انتشار و تماشای سریال خاندان اژدها (House of the Dragon) ببینید، به ویژه کسانی که تاکنون موفق به دیدن سریال اورجینال نشده یا می خواهند بعد از مدت ها دوری از دنیای وستروس، بار دیگر با این دنیای پیچیده و جذاب آشنا شوند. اگر چه سریال اصلی در سال ۲۰۱۹ به پایان رسید اما دنیای وستروس برای مدت طولانی روی صفحه نمایش تلویزیون های ما زنده خواهد بود یا دستکم این هدف گذاری است که شبکه HBO انجام داده و به آن امیدوار است. خاندان اژدها اولین دنباله از اسپین آف های متعدد بازی تاج و تخت است، سریالی که علیرغم پایان بحث برانگیزش، شاید لازم باشد در طی سال های آینده برخی از اپیزودهای کلیدی آن را دوباره تماشا کنید.

سریال خاندان اژدها دی ان ای مشترکی با سریال اورجینال خود دارد، هم در داستان (وستروس در جنگ، رقابت های سیاسی، اژدهایان و دسیسه چینی ها) و پشت صحنه (میگل ساپوشنیک که برخی از بهترین اپیزودهای سریال اصلی را کارگردانی کرده در کنار رایان کوندال نقش شورانر سریال خاندان اژدها را بر عهده دارد و برخی از اپیزودها را نیز خود کارگردانی کرده است) اما همزمان تفاوت های بسیاری نیز خواهند داشت. خط زمانی سریال House of the Dragon حدود ۲۰۰ سال پیش از اتفاقات Game of Thrones است و بدین ترتیب با وستروسی متفاوت روبرو خواهیم بود که هنوز توسط خاندان تارگرین اداره می شود، خاندانی که دستکم یک قرن دیگر در وستروس حکمرانی خواهند کرد. اما در اینجا با جنگ متفاوتی روبرو هستیم، دیگر خبری از پنج پادشاه نیست اما دو خواهر و برادر ناتنی هستند که جنگی دخالی را آغاز می کنند، جنگی که کشور را دوپاره می کند. و در حالی که بازی تاج و تخت تنها سه اژدها داشت، در خاندان اژدها شاهد حضور ۱۷ اژدها خواهیم بود.

البته بحث واکنش های منفی به پایان سریال Game of Thrones هم هست. خاندان اژدها در جایگاه یک پیش درآمد قرار دارد و بدین ترتیب بر اساس میراث سریال اورجینال ساخته شده است، در حالی که همزمان قصد دارد نظر طرفدارانی که از اپیزودهای پایانی بازی تاج و تخت ناامید شده بودند را جلب کند. همین موضوعات باعث می شود که تماشای دوباره برخی از اپیزودهای سریالی بازی تاج و تخت قبل از House of the Dragon هیجان انگیز و سرگرم کننده باشد تا هم دیدگاهی تازه نسبت به سریال قدیمی داشت و هم با اطلاعات بیشتری خود را برای غرق شدن در داستان سریال جدید آماده کرد. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ اپیزود از سریال بازی تاج و تخت آشنا کنیم که قبل از انتشار سریال خاندان اژدها باید ببینید.

۱- فصل اول، اپیزود اول (Winter Is Coming)
بله بهترین نقطه شروع برای بازتماشای سریال بازی تاج و تخت پیش از انتشار خاندان اژدها اولین اپیزود سریال اورجینال است. شاید در طی ۷۲ اپیزودی که پس از اپیزود اول منتشر می شوند تغییرات بسیاری رخ دهد اما اپیزود اول بازی تاج و تخت همچنان بهترین راه برای آشنایی اولیه و آشنایی دوباره با دنیای کلی داستان است. جای تعجب ندارد که اپیزود آزمایشی اورجینال و منتشر نشده بازی تاج و تخت شکست خورد زیرا در نسخه ای که منتشر شد، شخصیت ها، لوکیشن ها، دنیاسازی ها و تشریحات بسیاری وجود دارد که در طی یک ساعت به خوبی و به طور کامل به نمایش در می آیند. این اپیزود همه چیز را برای در نظر گرفتن استارک ها به عنوان قهرمانان اصلی داستان و سریال طرح ریزی می کند و بلافاصله نشان می دهد که تارگرین ها تا چه اندازه بیرحم و شرور بوده و روابطشان تا چه اندازه می تواند شیطانی باشد و البته سرنخ هایی در مورد امیدوار کننده بودن (دنریس سه تخم اژدها دریافت می کند) و ترسناک بودن (حمله وایت واکرها) جادویی که در گوشه گوشه این دنیا مخفی است نیز در اختیار مخاطب قرار می گیرد.

۲- فصل اول، اپیزود پنجم (The Wolf And The Lion)
فصل اول سریال Game of Thrones کوچکترین فصل سریال از لحاظ بودجه ساخت است و این بدان معناست که وقتی پای اتفاقات مهمی مانند نبردهای بزرگ به میان می آید، آرام ترین اپیزود سریال است اما این ویژگی یک نقطه ضعف نیست و پیش از تماشای سریال پیش درآمدی، تماشای دوباره این اپیزود می تواند مفید و حتی حیاتی باشد. بودجه ساخت House of the Dragon بسیار بیشتر است اما فصل اول این سریال نیز باید همان مسیر و الگوی فصل اول سریال اورجینال را در بنیان گذاری یک دنیا، منظره سیاسی، رقابت ها و جایی که نبردهای بزرگ در کانون توجه قرار ندارند دنبال کند، جایی که مهم ترین اتفاقات، پچ پچ هایی است که در تاریکی اتاق ها رخ می دهد (چیزی که همیشه نقطه قوت واقعی بازی تاج و تخت بود علیرغم این که در هر فصل بر بزرگی و وسعت سریال به شکل همه جانبه ای افزوده می شد).

اپیزود پنجم فصل اول سریال بازی تاج و تخت با عنوان The Wolf and the Lion شاید مثال خوبی از چیزی است که فصل اول سریال خاندان اژدها باید به دنبال آن باشد: داستانی که عموماً در کینگز لندینگ روایت می شود، دست راست پادشاه قدرت خود را به رخ می کشد، صحبت هایی در مورد کشتن تارگرین ها وجود دارد و مخاطبان نگاهی از نزدیک به بازی های قدرت و درگیری های درونی برای رسیدن به تاج و تخت خواهند داشت. تمامی این عناصر باید در کلیت سریال خاندان اژدها غالب و مستمر باشند.

۳- فصل اول، اپیزود دهم (Fire & Blood)
در سریال House of the Dragon شاهد حضور ۱۷ اژدها خواهیم بود که برخی از آن ها اژدهایانی کاملاً بالغ خواهند بود. دنیایی که در خاندان اژدها به تصویر کشیده می شود دنیایی متفاوت از دنیای سه اژدهایی دنریس در بازی تاج و تخت است اما باید بازگشت این موجودات افسانه ای به دنیا را نیز به یاد داشت. اپیزود دهم فصل اول بازی تاج و تخت از بسیاری جهات اپیزود پایانی بی نقص و مهمی برای فصل اول سریال است: انتخاب راب استارک به عنوان پادشاه شمال مهم ترین اتفاق است اما باید به یاد داشته باشید که برای دنریس، پای گذاشتن در آتش سوگواری کال دروگو و بیرون آمدن از آن همراه با سه اژدها هم اتفاق بسیار مهم و کلیدی بود که در ادامه سریال نقش مهمی داشت.

این اتفاق یکی از مهم ترین، خاص ترین و قدرتمندترین لحظات سریال بود و تماشای آن پیش از شروع انتشار خاندان اژدها یادآور مناسبی برای درک قدرت و منحصربفرد بودن این مخلوقات است. شایان ذکر است که تمام تارگرین ها نسبت به آتش ایمن نیستند و اگر چه در سریال بازی تاج و تخت از دنریس یک تارگرینِ کاملاً ایمن در برابر آتش به مخاطب نشان داده می شود اما جرج آر آر مارتین قصد داشت این قدرت را اتفاقی جادویی نشان دهد که همیشگی نیست اما همچنان نشانه ای شفاف از نزدیکی تارگرین ها با اژدهایان و حیرت انگیز بودن آن هاست.

۴- فصل دوم، اپیزود نهم (Blackwater)
اولین اپیزود از اپیزودهای متعدد نبرد در بازی تاج و تخت در معنای کامل آن برای مخاطبان، نیز یکی از اپیزودهای مهم و کلیدی است که پیش از تماشای خاندان اژدها باید به تماشایش نشست. جایزه تماشای دوباره این اپیزود کینگز لندینگ است که بار دیگر مکانی کلیدی در سریال خاندان اژدها است و خلیج بلک واتر نیز به همان اندازه مکان مهمی خواهد بود. برخلاف برخی از نبردهای بعدی سریال، در نبرد بلک واتر مخاطب علاقه شاخص و کاملی به هیچ یک از دو طرف دعوا ندارد و برد و باخت هر کدام از طرفین چندان برایش مهم نیست: جافری برثیون بسیار منفور است اما تیریون لنیستر در اوج اعتبار و محبوبیت خود قرار دارد؛ استنیس برثیون شباهت های بسیاری با شخصیت رینیرا در سریال خاندان اژدها دارد از آن جهت که او قویاً خود را تنها فرد شایسته و مشروع برای نشستن بر تاج و تخت می داند که باعث می شود مسیری تاریک را در پیش بگیرد، شخصیتی که دوست داشتنی نیست اما داووس سی وورث در کنار او یک شخصیت جانبی محبوب را به نمایش می گذارد.

جلوه های بصری و اکشن موجود در اپیزود Blackwater بدون شک حیرت انگیز و جذاب است اما این کار روی شخصیت ها در طی نبرد است که باعث می شود این اپیزود بسیار دیدنی و متفاوت باشد. اگر نبردهای سریال House of the Dragon که بین طرف های نه چندان محبوبی برای مخاطبان که تاج و تخت را حق شرعی خود می دانند رخ می دهند بتوانند در زمینه وسعت تصویرسازی، داستان و رشد شخصیت ها با اپیزود نهم از فصل دوم سریال اورجینال رقابت کنند، کار درست و بی نقصی انجام خواهد شد.

۵- فصل دوم، اپیزود دهم (Valar Morghulis)
یکی از چیزهایی که در تریلر سریال خاندان اژدها دیدیم، رویایی شاهد ویسریس از گذاشتن وارثش روی تاج و تخت آیرون ثرون بود، چیزی که انگیزه کلیدی او برای اعلام سریع جانشینش برای حکمرانی در وستروس بعد از مرگش بود. اما همه چیز به این مثال کوتاه خلاصه نمی شود زیرا تارگرین ها همیشه شیفته و تحت تاثیر رویاها و خواب ها، الهامات و پیشگویی ها بوده اند و برخی حتی گفته اند که ایگان فاتح از مدت ها قبل خطر وایت واکرها را دیده و همین موضوع باعث شد او سرزمین خود را رها کرده و وستروس را فتح کند. هیچ قسمتی از سریال اورجینال به اندازه اپیزود دهم فصل دوم این موضوع را نشان نمی دهد، جایی که دنریس به خانه نامیراها می رود و از طریق یک سری رویا و توهم با آینده خود روبرو می شود.

اتفاق مشابهی نیز در دراگون استون می افتد، جایی که استنیس برثیون با شعله های ملیساندر گول می خورد و سرنوشت خود را می بیند. همچنین تماشای این اپیزود به خاطر اژدهایانی که در آن به تصویر کشیده می شوند نیز جذاب است که کمی قوی تر شده و البته نتایجی که جنگ بلک واتر در پی دارد: افراد موثر در نبرد با جایگاه های جدید و کلیدی و ازدواج های سیاسی بین خاندان ها پاداش می گیرند، اتفاقی که نشان می دهد در جریان نبردهای داخلی خاندان اژدها نیز چه اتفاقاتی رخ می دهد و اینکه جنگ ها را تنها با بردن در میدان نبرد نمی توان پیروز شد.

۶- فصل سوم، اپیزود چهارم (And Now His Watch Is Ended)
در اینجا با اپیزودی از سریال بازی تاج و تخت مواجه هستیم که بیشتر به خاطر یک واژه جذاب شناخته می شود: «دراکاریس!». این اپیزود جایی است که دنریس به پاره کننده زنجیرها تبدیل می شود و به چند دلیل تماشای آن پیش از انتشار سریال خاندان اژدها مهم است. این اولین باری است که به طور واضح پتانسیل یک تارگرین در استفاده از اژدهایانش را می بینیم؛ با توجه به اینکه در رقص اژدهایان تنها شاهد درگیری بین اژدهایان نبوده و انسان هایی توسط این اژدهایان به اشکال گوناگون کشته می شوند، تماشای اپیزود چهارم از فصل سوم سریال بازی تاج و تخت می تواند درک ما را از اتفاقاتی که قرار است در خاندان اژدها رخ دهد آشنا نماید.

همچنین در این اپیزود شاهد این هستیم که چطور دنریس با علم به زبان والیرینی نجیب زادگان، کرازنیس را فریب می دهد، زبانی که بار دیگر در خاندان اژدها در میان تارگرین ها صحبت خواهد شد. همچنین در این اپیزود جایی که در مورد تاریخچه خاندان تارگرین صحبت می شود، به طور خلاصه نام رینیرا به میان می آید که اشاره ای به منشأ شخصیت های سریال پیش درآمدی و مناسب بودن آن ها برای جذابیت بخشیدن به دنیای وستروس است.

۷- فصل پنجم، اپیزود نهم (The Dance Of Dragons)
اپیزود The Dance of Dragons که بین کشتار شوکه کننده در اپیزود Hardhome و مرگ جان اسنو در اپیزود Mother’s Mercy رخ می دهد، اولین اپیزود نهم در تمامی فصول سریال بازی تاج و تخت است که اتفاق بزرگ یا خیره کننده ای در آن رخ نمی دهد اما همچنان چیزهای زیادی در این اپیزود وجود دارد که تماشای آن پیش از شروع تماشای House of the Dragon را حیاتی و ضروری می سازد، جدای از اینکه عنوان این اپیزود به جنگ داخلی مشهور تارگرین ها به عنوان داستان اصلی سریال پیش درآمد، اشاره دارد. عنصر اصلی در اپیزود نهم فصل پنجم سریال بازی تاج و تخت که ارتباط مستقیمی با خاندان اژدها دارد این است که دنریس برای اولین بار سوار اژدهای دروگون می شود. اژدها سواری بخش کلیدی از تاریخچه تارگرین ها است و چیزی است که در خاندان اژدها بارها شاهد آن خواهیم بود.

این اپیزود است که رابطه و نزدیکی بین اژدها و سوارش را نشان می دهد و البته ترسناکی و قدرت آن ها را به نمایش می گذارد. همچنین این واضح ترین و اصلی ترین بخش از داستان خاندان اژدها در قالب داستان بازی تاج و تخت است، جایی که شیرین برثیون در مورد آن با داووس و استنیس صحبت می کند و می گوید: «طرف های تصمیم گیر هستند که همه چیز را چنین هولناک ساخته اند». شیرین مدت کوتاهی پس از این گفته سوزانده می شود، چیزی که به یادمان می آورد این داستان تا چه اندازه می تواند شوکه کننده باشد و اینکه چطور کسانی که فکر می کنند حکمرانی در سرنوشت آن ها قرار دارد، کارهایی غیرقابل تصور و شیطانی برای واقعیت بخشیدن به این سرنوشت موهوم انجام می دهند.

۸- فصل ششم، اپیزود نهم (Battle Of The Bastards)
تماشای دوباره اپیزود Battle Of The Bastards از فصل ششم سریال بازی تاج و تخت به بینندگان مزه منظره ای که از خاندان اژدها انتظار دارند را به دو طریق خواهد چشاند. این اپیزود بیش از همه به خاطر نبرد مشهور آن شناخته می شود اما پیش از اینکه نبرد حرامزادگان رخ دهد شاهد نبرد میرین هستیم. این اولین بار است که هر سه اژدهای دنریس به طور کامل مورد استفاده قرار گرفته و آزادانه دست به کشتار می زنند، اژدهایانی که در آسمان پرواز کرده و بر ارتش زیرشان آتش می بارانند و همه چیز را نابود می کنند.

این اپیزود یکی از معدود مثال ها در سریال بازی تاج و تخت است که هر سه اژدها به طور همزمان در نبرد شرکت دارند، اگر چه برخلاف اتفاقاتی که بدون شک در خاندان اژدها رخ می دهد، با هم مبارزه نمی کنند اما این نمایی از اتفاقاتی را به تصویر می کشد که به زودی در سریال پیش درآمد خواهیم دید. وقتی نبرد به وینترفل کشیده می شود، همه چیز بهتر نیز می شود: یکی از خونین ترین و هیجان انگیزترین سکانس های اکشن تاریخ تلویزیون. رقص اژدهایان با نبردهای بسیاری روی زمین و بدون حضور اژدهایان همراه است و این استانداردی است که باید سازندگان خاندان اژدها به آن توجه داشته باشند. نکته جالب این که این اپیزود ماندگار از خاندان اژدها توسط میگل ساپوشنیک کارگردانی شده که شورانر و یکی از کارگردان های سریال House of the Dragon نیز هست.

۹- فصل هفتم، اپیزود چهارم (The Spoils Of War)
مثال خارق العاده دیگری از قدرت و توانایی اژدهایان را در اپیزود چهارم از فصل هفتم سریال Game of Thrones شاهد هستیم که ارزش تماشای دوباره دارد. اپیزود The Spoils of War نیز از آن اپیزودهایی است که تماشایش اشتهای مخاطب برای تماشای رقص اژدهایان را بیشتر خواهد کرد. در این اپیزود است که دنریس نیروی غیرقابل توقفش را رها می کند، جایی که تعداد تلفات غیرقابل تصور و ترسناک است در حالی که قدرت نابودی اژدهایان در خاندان اژدها بسیار بیشتر و تکان دهنده تر خواهد بود، همانند تعدادشان که بسیار بیشتر است. در اینجاست که برای اولین بار می بینیم دنریس برای رسیدن به هدفش دست به چه کارهایی می زند اما چیزهایی بسیار بیشتر از این همه نابودی هم در این اپیزود وجود دارد.

جان اسنو در این اپیزود به دنریس یادآور می شود که اگر کینگز لندینگ را نابود کند او نیز یک حکمران ستمگر دیگر خواهد بود؛ جملاتی که بار دیگر واقعیت جلوه می کنند زیرا شخصیت های خاندان اژدها نیز به خاطر رسیدن به تاج و تخت، ویرانی های مشابهی را ایجاد می کنند. همچنین در اینجا شاهد گفتگوها و همکاری هایی بین سرسی و آیرون بنک هستیم که یادآور می شود حکمرانی تنها مبارزه در میدان نبرد و جنگیدن نیست و سیاست فراتر از این هاست. جالب اینکه باید بدانید رینیرا تارگرین در سریال خاندان اژدها نیز در برهه ای از جنگ داخلی برای رسیدن به آیرون ثرون با خزانه خالی مواجه شده و باید راهی برای پر کردن آن بیابد.

۱۰- فصل هشتم، اپیزود پنجم (The Bells)
شاید این بحث برانگیزترین اپیزود از لحاظ تصویری باشد که از دنریس تارگرین ارائه می شود اما همچنان پیش از تماشای خاندان اژدها باید به تماشای آن نشست. می شد داستان دنریس را بهتر روایت کرد و بدون شک زمان بیشتر و اپیزودها و فصول بیشتر می توانست کمک کننده باشد اما داستان حکمرانی که علیه مردمانش دست به کشتار می زند، کسی که با آتش و خون نابودی به بار می آورد و با بحث هایی که در مورد دیوانگی تارگرین ها در میان است، می توان اپیزود The Bells را به نحوی خلاصه ای از دنیای خاندان اژدها دانست. جدای از بحث ها و مشکلات داستانی، بار دیگر شاهد بزرگی اتفاقات و شکوه کلی روایت هستیم که بار دیگر یک اژدها در آن نقش دارد. اما اپیزود پنجم فصل هشتم بازی تاج و تخت یکی از اپیزودهایی است که وحشت های واقعی جنگ را بهتر به تصویر می کشد و تاثیر هولناکی که جنگ نه بر خاندان ها و جنگاوران بزرگ بلکه بر مردم عادی دارد، چیزی که بدون شک با داستان سریال House of the Dragon ارتباط تنگاتنگی دارد.سریال خاندان اژدها (House of the Dragon) در تاریخ ۲۱ آگوست جاری (۳۰ مرداد) از شبکه HBO پخش خواهد شد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها