به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۸ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب : ۳۵۱۴۹۱

نقاط ضعف و قوت مدعیان قهرمانی لیگ برتر

نقاط ضعف و قوت مدعیان قهرمانی لیگ برتر
گروه ورزشی: مسابقات لیگ برتر درحالی از روز جمعه ۲۱ مردادماه با برگزاری ۵ رقابت آغاز خواهد شد که ۱۶ تیم حاضر در سطح نخست فوتبال ایران در روزهای پایانی پیش‌فصل با مرور آخرین کارهای تاکتیکی و تکنیکی، خود را آماده حضوری شایسته در فصل فوتبالی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ می‌کنند.
 
نمایندگان استان‌های تهران، خوزستان، کرمان، اصفهان، مازندران، مرکزی، آذربایجان شرقی و گیلان در حدفاصل پایان دوره بیست‌ویکم لیگ برتر و آغاز فصل پیش رو با برگزاری دیدارهای دوستانه مختلف شرایط‌شان را سنجیدند که وضعیت ۶ تیم مدعی قهرمانی فوتبال ایران یعنی تیم‌های استقلال تهران، پرسپولیس، سپاهان اصفهان، فولاد، گل‌گهر سیرجان و تراکتور تبریز برای مخاطب جذاب‌تر است و واکاوی این جدال‌ها می‌تواند وضعیت مدعیان را پیش از قدم گذاشتن در راه پرتلاطم پیش رو آشکار کند. بررسی وضعیت سه مدعی اصلی قهرمانی یعنی استقلال، پرسپولیس و سپاهان نشان می‌دهد که فعلا شرایطی مشابه فصل قبل دارند.

استقلال؛ حفظ روند قبلی و معرفی پدیده جدید
تیم استقلال تهران که در فصل فوتبالی 1402-1401 به‌عنوان مدافع جایگاه قهرمانی با هدایت ریکاردو ساپینتو قدم خواهد گذاشت در روزهای منتهی به دوره بیست‌ودوم لیگ برتر با برگزاری 6 دیدار تدارکاتی مقابل گنچلربیر ترکیه، فاتح کاراگومرک ترکیه، کچی اورن ترکیه، سومقاییت آذربایجان، داماش تهران و هوادار نقاط ضعف و قوتش را ارزیابی کرد که ماحصل آن کسب 3 پیروزی برابر فاتح کاراگومرک، سومقاییت و داماش، 2 تساوی مقابل گنچلربیر و هوادار و یک شکست روبه‌روی کچی اورن بوده است.

آبی‌های تهران در این 6 ضیافت توانستند 8 بار دروازه حریفان را بگشایند که این امر با 4 گل زده توسط امیرعلی صادقی(که او را تبدیل به پدیده این فصل آبی‌ها کرد) و به ثمر رسیدن یک گل توسط مهدی مهدی‌پور، عارف غلامی، ارسلان مطهری و عزیزبک آمانوف محقق شد. همچنین 3 بار دروازه آبی‌ها توسط حریفان ترکیه‌ای و ایرانی گشوده شد. با بررسی دیدارهای تدارکاتی تیم تحت هدایت سرمربی 49 ساله متوجه خواهیم شد آنها هنوز کلید اصلی قهرمانی یعنی محافظت جانانه از دروازه‌شان را در مشت خود دارند که ثبت 4 کلین شیت مهر تاییدی بر این نکته است. البته استقلال مدل ساپینتو هنوز نقاط منفی تیم تحت هدایت مجیدی یعنی تاثیر کم مهاجمان در امر گلزنی را به همراه خود دارد که قطعا عدم رفع آن می‌تواند تیم 2 ستاره فوتبال ایران را دچار دردسر کند.

پرسپولیس؛ موفق در حمله همچنان ضعیف در دفاع
قرمزهای پایتخت که دوباره برای شروعی جدید به یحیی گل‌محمدی اعتماد کردند موفق نشدند همچون 5 حریف‌شان در راه کسب عنوان قهرمانی اردو تدارکاتی مدنظرشان را در خارج از کشور برگزار کنند و با تدارک 7 دیدار دوستانه برابر تیم‌های امید پرسپولیس، پیکان، نساجی مازندران، مس کرمان، تیم امید ایران، سایپا و خیبر خرم‌آباد قدم در دوره بیست‌ودوم لیگ برتر خواهند گذاشت. دستاورد قرمزها در این رقابت‌ها کسب 4 پیروزی برابر تیم امید پرسپولیس، پیکان، تیم امید ایران و سایپا و ثبت 3 تساوی مقابل نساجی، مس کرمان و خیبر خرم‌آباد بود که عدم شکست در این دیدارها می‌تواند نکته‌ای مثبت و تعیین‌کننده برای روزهای پیش روی شاگردان گل‌محمدی باشد.

پرافتخارترین تیم لیگ سراسری فوتبال ایران با 15 بار گشودن دروازه حریفان آمار قابل‌قبولی را در خط حمله به نمایش گذاشت که مهدی عبدی، مهدی ترابی و شیرزاد تمیروف هرکدام با به ثمر رساندن 3 گل، امید عالیشاه و سعید صادقی با 2 بار گلزنی و حامد پاکدل و مرتضی پورعلی‌گنجی با به ثمر رساندن یک گل زهرشان را به حریفان چشاندند. اما در اردوی قرمزها تمام اتفاقات مثبت و خوشایند نیست؛ تیم تحت هدایت گل‌محمدی با ثبت 2 کلین‌شیت و دریافت 8 گل عملکردی مایوس‌کننده از خود به جا گذاشته که طبق شواهد و قرائن نشان‌دهنده‌ ساختار شکننده دفاعی قرمزهای پایتخت است.

اتفاقی که فصل گذشته هم باعث شد پرسپولیس به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی امتیازهای مهمی را از دست بدهد و دستش از کسب ششمین جام متوالی کوتاه بماند. پیش‌بینی می‌شد با تغییرات گسترده در فاز دفاعی و حضور نفراتی مثل بیرانوند، پورعلی‌گنجی، گــــــــولـسیـانــی، اسماعیلی‌فر، احمدی و... شرایط این تیم در دفاع تغییر کند اما حداقل در مـــسابقات پــــــیش‌فصل مشخص شد که فعلا تغییر خاصی حاصل نشده است.

سپاهان؛ ابهامی که رفع نشد
یکی از بزرگ‌ترین تیم‌های ناکام فوتبال ایران در 7 سال اخیر یعنی باشگاه سپاهان که در دوره بیست‌ودوم لیگ برتر سرمربی نامدار و 56 ساله پرتغالی ژوزه مورایس را روی نیمکت خود دارد در روزهای پیش از آغاز فصل فوتبالی 1402-1401 با برگزاری 5 دیدار تدارکاتی مقابل تیم منتخب جوانان و امید سپاهان، داریکا اسپور ترکیه، استانبول اسپور ترکیه، مسمیر قطر و خوشه طلایی ساوه شرایطش را پیش از تقابل آغاز فصل جدید سنجید. سپاهانی‌ها در دیدارهای دوستانه اشاره شده 3 پیروزی مقابل منتخب بازیکنان پایه سپاهان، داریکا اسپور و خوشه طلایی، تساوی برابر استانبول اسپور و شکست روبه‌روی میسمیر را تجربه کردند.

طلایی‌پوشان دیار نصف جهان در ضیافت‌های تدارکاتی با به ثمر رساندن 12 گل نقطه قابل‌اعتنای خود را به رخ حریفان‌شان در فوتبال ایران کشیدند که سهم شهریار مغانلو 4 گل، محمدرضا حسینی 2 گل و علیرضا صادقی، محمد علی‌نژاد، آریا یوسفی، محمد کریمی، رامین رضاییان و محمد نژادمهدی یک گل بود. اما فارغ از تمام شایستگی‌های سپاهان سطح کیفی حریفان و استراتژی‌های مورایس نتوانسته است خیال هواداران تیم اصفهانی که در پست دفاع بازیکنانی همچون رامین رضاییان، رناتو داسیلویرا، محمد دانشگر، میلاد زکی‌پور و نیلسون جونیور را جذب کرده است بابت ایجاد توازن در وظایف دفاعی و هجومی راحت کند تا موضوع اشاره شده در تقابل هفته نخست زردپوشان مقابل استقلال سنجیده شود.

گل‌گهر؛ نگران‌کننده‌ترین مدعی
تیم گل‌گهر سیرجان که برای سومین فصل متوالی امیر قلعه‌نویی را روی نیمکت خود می‌بیند برای کسب جایگاهی بهتر از عنوان چهارمی فصل گذشته با برگزاری 5 دیدار دوستانه مقابل مس رفسنجان، مس کرمان، آلومینیوم اراک، پروفشنال لیبرتی غنا و ایوب اسپور ترکیه برنامه‌های آماده‌سازی‌اش را دنبال کردند که ماحصل آن ثبت یک برد مقابل پروفشنال لیبرتی، یک تساوی مقابل مس رفسنجان و 2 شکست روبه‌روی ایوب اسپور و آلومینیوم اراک بود(دیدار مقابل مس کرمان نیمه‌تمام ماند) که با ظرفیت‌های فنی گل‌گهر و توقعات هواداران فوتبال تطابق ندارد. شاگردان قلعه‌نویی در رقابت‌های برگزار شده موفق شدند 3 گل به ثمر برساندند که سهم امیر دهکار، مهران گلزاری و مرتضی تبریزی هرکدام یک گل بود.

همچنین سیرجانی‌ها بدون محاسبه گلی که مقابل شاگردان فرزاد حسین‌خانی دریافت کردند با 7 بار عبور توپ از خط دروازه‌شان عملکردی نه‌چندان قابل‌دفاع از حیث وظایف تدافعی به جا گذاشتند. به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین چالش این روزهای مرد نخست نیمکت گل‌گهر تزریق نکات مثبت دیدارهای تدارکاتی به ذهن بازیکنانش و پاک کردن تمام نکات منفی از اردوی خود است؛ مهارتی که فصل گذشته مسابقات از سوی قلعه‌نویی به خوبی به کار گرفته شد اما در لحظات ناکامی دوباره ژنرال برای فرار از زیر بار انتقادات از نکات منفی سپر دفاعی برای خود ساخت.

فولاد؛ بی‌شباهت به فصول گذشته
نماینده خوزستانی فوتبال ایران در بیستمین دوره لیگ قهرمانان آسیا که با فعالیت قابل‌تحسین در بازار نقل‌وانتقالات تابستانی اسمش را در زمره مدعیان عنوان قهرمانی قرار داده است برای رسیدن به سومین قهرمانی‌اش در لیگ برتر با برگزاری 6 دیدار تدارکاتی مقابل نفت مسجدسلیمان، ملوان بندرانزلی، سایپا، الشحانیه قطر، ‌ام صلال قطر و پارس‌جنوبی جم برنامه‌های مدنظر نکونام را دنبال کرده است. قرمزهای خوزستان در رقابت‌های برگزار شده موفق شدند 5 پیروزی مقابل پارس‌جنوبی جم، ‌ام صلال، الشحانیه، ملوان و نفت مسجدسلیمان و تساوی برابر سایپا به دست آورند.

تیم تحت هدایت نکونام در ضیافت‌های دوستانه توانست با به ثمررساندن 12 گل که سهم علیرضا باویه، مجید علیاری و ساسان انصاری 2 گل و موسی کولیبالی، احمد عبدالله‌زاده، احسان پهلوان، حمید بوحمدان، محمدرضا خلعتبری و علی قربانی هرکدام  یک گل بوده است عملکردی متمایز را نسبت به فصول گذشته به نمایش بگذارد؛ قرمزهای خوزستانی همواره در سالیان اخیر با بردهای اقتصادی و تکیه به کلین‌شیت‌های متوالی‌شان بر حریفان چیره می‌شدند اما حالا در صورت تکرار این اتفاقات در دیدارها فوتبال‌دوستان می‌توانند به تماشای یک وجه دیگر از توانایی‌ها و دانش فنی سرمربی 41 ساله بنشینند. اما طبق شواهد و قرائن تغییر رویکردهای نکونام در دیدارهای دوستانه باعث عدم صلابت آنها در کادر دفاعی شده که نمونه مشهود آن دریافت 6 گل و ثبت تنها یک کلین‌شیت بوده است.

تراکتور؛ مشکلات دفاعی ارثیه شوم گذشته
تراکتور تبریز که فصل گذشته با ایستادن در جایگاه نازل سیزدهمی خشم هواداران خود را برانگیخت این روزها با خرید کلکسیونی از بازیکنان و حضور پیرمرد کهنه‌کار متولد عشق‌آباد، قربان بردیف به دنبال رقم زدن اتفاقاتی خوشایند است. قرمزهای تبریزی در روزهای آماده‌سازی پیش از فصل با برگزاری 2 دیدار دوستانه برابر لیبرتی پروفشنال از غنا و مسیمیر قطر برنامه‌های تاکتیکی‌اش را دنبال کردند که حاصل آن 2 پیروزی مقابل نمایندگان غنا و قطر بوده است.

تیم متحول شده بردیف در رقابت‌های تدارکاتی موفق شد با به ثمررساندن 7 گل که سهم محمد قنبری و سعید واسعی 2 گل و سجاد دانایی، مهدی هاشم‌نژاد و صفا هادی هرکدام یک گل بوده است به امیدواری‌ها بابت خط حمله آتشینش بیفزاید اما نقاط منفی و تاریک نیز در برنامه‌های آماده‌سازی تبریزی‌ها دیده می‌شود؛ بزرگ‌ترین معضل فصل گذشته نماینده فوتبال آذربایجان‌شرقی در کارهای دفاعی این تیم دیده می‌شد که همین مساله باعث جذب حجت حق‌وردی، رضا یزدان‌دوست، میلاد کر، پوریا آریاکیا و سجاد دانایی در پست دفاع و رضا اسدی و صفا هادی در پست هافبک دفاعی شده است اما قرمزها که بسیار از حیث مهره و استراتژی متحول شده‌اند با برگزاری تنها 2 دیدار تدارکاتی قصد دارند بر مشکلات فایق آیند که با توجه به دریافت 3 گل از نماینده نه‌چندان مقتدر فوتبال غنا آن را می‌توان در زمره استراتژی‌های نه‌چندان موفق قرار داد که در صورت به وقوع پیوستن این امر در مسابقات رسمی دیدارهای سختی انتظار تراکتور را می‌کشد.
مرجع : روزنامه فرهیختگان
برچسب ها: لیگ برتر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها