به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۸ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۳۵۱۵۲۷
«کوتاه قدی» در انتظار کودکان مناطق کم برخوردار

کاهش چشمگیر مصرف مواد لبنی در ماه‌های اخیر

کاهش چشمگیر مصرف مواد لبنی در ماه‌های اخیر
گروه جامعه: مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با اشاره به کاهش چشمگیر مصرف لبنیات، عدم جبران این موضوع را برای کودکان به ویژه در مناطق محروم خطرناک خواند.به گزارش ایلنا،«احمد اسماعیل‌زاده» مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با اشاره به گرانی مواد خوراکی اظهار کرد: گزارش‌هایی که در این حوزه وجود دارد، متأسفانه به دلیل گرانی لبنیات، مصرف مواد لبنی به ویژه شیر در طی دو سه ماه اخیر کاهش چشمگیری داشته است. حتی افرادی هم که محدوده مصرف چشم‌گیری نیز داشته‌اند، مصرف خود را کاهش داده‌اند. وقتی مصرف لبنیات کاهش پیدا می‌کند افراد به سمت گروه‌های غذایی دیگر گرایش پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به جایگزینی نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های شیرین به جای شیر نیز گفت: این موضوع عمدتا در گروه‌های سنی نوجوان بسیار بارز است. با این حال با توجه به اینکه هنوز مدارس تعطیل بوده و بررسی‌های دقیقی در این رابطه انجام نشده است هنوز نمی‌توان به طور قطع و یقین بگوییم که به جای شیر نوشابه مصرف می‌شود، اما وقتی نوشیدنی مانند شیر که به عنوان یک میان وعده در مدارس استفاده می‌شد کم می‌شود بچه‌ها نه تنها به سمت نوشابه که حتی به سمت نوشیدنی‌های شیرین، آب‌میوه‌های صنعتی و شربت‌ها گرایش پیدا می‌کنند.

اسماعیل‌زاده با بیان اینکه هنوز تحقیق جامعی که نشان دهد به جای شیر چه چیزی مصرف می‌شود وجود ندارد، گفت: آمارهای متعددی که از گوشه و کنار کشور به ما می‌رسد نشان می‌دهد که علی‌رغم تولید بسیار زیاد لبنیات، مصرف آن در سطح جامعه کاهش پیدا کرده است. البته قبلا نیز مصرف لبنیات در کشور نیز در حد مطلوب نبود با این حال امروز بیشتر کاهش یافته است.مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت تأکید کرد: اگر کاهش مصرف لبنیات تداوم پیدا کند کمبود کلسیم، کمبود پروتئین و مواد مغذی در کودکان دارای سوء تغذیه به ویژه در استان‌های کم برخوردار به نحوه قابل توجهی خود را در قالب پوکی استخوان، کوتاه قدی و بیماری‌هایی از این دست خود را نشان خواهد داد.

وی در رابطه با راهکار وزارت بهداشت برای جبران کمبود مصرف لبنیات در کشور به ویژه در میان کودکان و نوجوانان نیز گفت: در این راستا ما باید روی برنامه مصرف شیر در مدارس حداقل در استان‌های کم برخوردار تمرکز کنیم تا حداقل برای کودکان این مناطق مصرف یک واحد شیر را در طول روز داشته باشیم. همچنین ممنوعیت ارائه نوشابه‌ و نوشیدنی‌های صنعتی شیرین در مدارس استراتژی دیگر ما است که این را دنبال می‌کنیم.او یادآور شد: یک استراتژی دیگر وزارت بهداشت رایزنی با نهادها، بنیادها و خیرین است تا منابع خود را به سمت کاهش قیمت لبنیات سوق دهند.

اسماعیل‌زاده همچنین در مورد وضعیت مصرف مواد پروتئینی مانند گوشت قرمز، مرغ و ماهی نیز گفت: متأسفانه در سالیان قبل که قیمت‌ها پایین بود مصرف غذاهای دریایی به ویژه ماهی به عنوان یک منبع سرشار از مواد پروتئینی و اسیدهای چرب اومگا3 به غیر از برخی استان‌ها که نزدیک دریا بوده‌اند چندان برجسته نبود. در مورد سایر مواد غذایی پروتئینی به ویژه گوشت قرمز نیز درست است که مصرف آن در برخی مناطق کاهش پیدا کرده است اما باید بدانیم که پروتئین را ما حتما از گوشت قرمز نمی‌گیریم در بسیاری از مواد دیگر مانند گوشت ماکیان، مرغ، تخم مرغ و حبوبات نیز وجود دارد البته اتفاقی که رخ داده این است که قیمت این مواد جایگزین نیز افزایش پیدا کرده است.

او ادامه داد: با توجه به سخت شدن معیشت مردم طبیعتا مصرف این مواد پروتئینی کاهش پیدا کرده است به همین دلیل تأکید مسئولان باید روی این موضوع باشد در غیر این صورت عوارض کاهش مصرف این مواد در آینده خود را بر روی سلامت مردم نشان خواهد داد.وی بیان کرد: مصرف مرغ و ماکیان تا حدودی رضایت بخش است و بسیاری از مردم مصرف خود را از گوشت قرمز به این موضوع سوق داده‌اند هرچند ما تأکید داریم که حداقل مردم دوبار در هفته از گوشت قرمز استفاده کنند تا از مواد مغذی که در گوشت قرمز وجود دارد نیز استفاده کنند.

اسماعیل‌زاده همچنین در رابطه با جبران کم‌خونی در مادران باردار نیز گفت: در ماده 24 قانون جوانی جمعیت به طور خاص به تأمین سبد غذایی تمامی اقشاری می‌پردازد که در سنین باروری هستند از جمله مادران باردار و مادرانی که کودکان زیر 5 سال دارند. خوشبختانه با همکاری اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت بسته‌های غذایی را تعریف کرده‌ایم که در دل آنها گوشت قرمز و سپید، حبوبات و تخم مرغ دیده شده است که این بسته‌های غذایی از طریق کمیته امداد، بنیاد علوی، بنیاد برکت در چند وقت آینده به دست این اقشار خواهد رسید.

کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۵/۱۸ ۲۰:۴۶
بله دیگه
وقتی اصلی ترین و مهمترین دغدغه کشور برای مسوولین و دولت شده بحث حجاب! معلومه که مشکلات و گرفتاری ها از زمین و زمان برای مردم زاده خواهد شد. (391796)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها