به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۸ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب : ۳۵۱۵۴۱

پروتئینی درخون که ممکن است عامل دیابت باشد

پروتئینی درخون که ممکن است عامل دیابت باشد
گروه علمی: نتیجه مطالعه‌ای تازه نشان می‌دهد که سطح پروتئین خون ممکن است خطر ابتلا به دیابت و مرگ ناشی از سرطان را افزایش دهد. افرادی که دارای بالاترین سطح پروستاسین هستند دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت و ۴۳ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان قرار دارند.
 
پزشکان پروتئینی را در خون شناسایی کرده اند که معتقدند می‌تواند به عنوان یک علامت هشدار اولیه برای بیمارانی باشد که در معرض خطر دیابت و مرگ ناشی از سرطان هستند.پژوهشگران در سوئد و چین سوابق دو دهه‌ای مرتبط با سلامت بیش از ۴۵۰۰ بزرگسال میانسال را در در رژیم غذایی مالمو و مطالعه سرطان مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

آنان دریافتند افرادی که بالاترین سطح پروستاسین را داشتند پروتئینی که در خون در حال گردش است تقریبا دو برابر بیش‌تر از افرادی که کمترین سطح این پروتئین در خون را داشتند در معرض ابتلا به دیابت هستند.برخی از افرادی که در این ارزیابی مورد بررسی قرار گرفتند پیش‌تر دیابت داشتند. بنابراین، دانشمندان بررسی کردند که کدام یک از افراد بعدا فاقد این بیماری تشخیص داده شدند. مشخص شد افرادی که دارای سطح بالای پروستاسین بودند ۷۶ درصد بیش‌تر از افرادی که سطوح پایین این پروتئین در خون را دارا بودند در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار داشتند.

دکتر "شوئه بائو" اولین نویسنده مقاله مرتبط با نتیجه این مطالعه در بیمارستان دانشکده پزشکی دانشگاه نانجینگ در چین می‌گوید که پروستاسین یک "نشانگر خطر" بالقوه جدید برای دیابت و هم چنین مرگ ناشی از سرطان به ویژه در افرادی است که قند خون بالایی دارند.پروستاسین نقش‌های متعددی را در بدن ایفا می‌کند مانند تنظیم فشار خون و حجم خون و هم چنین رشد تومور‌هایی را که توسط قند خون بالا تحریک می‌شوند سرکوب می‌کند. در حالی که دیابت نوع ۲ خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها از جمله تومور‌های پانکراس، کبد و روده را افزایش می‌دهد سازوکار‌های بیولوژیکی آن کاملا آشکار نیستند.

پس از بررسی ارتباط بین پروستاسین و دیابت پژوهشگران به بررسی این موضوع پرداختند که آیا افرادی که سطح بالایی از این پروتئین را دارند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان قرار دارند یا خیر.در نشریه دیابت شناسی Diabetologia توضیح داده شده که چگونه افرادی که سطح بالاتری از پروستاسین را داشتند ۴۳ درصد بیش از کسانی که سطح پایینی از آن پروتئین را برخوردار بودند در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان قرار داشتند.
بر اساس نتایج این مطالعه، شرکت کنندگانی که سطح پروستاسین و قند خون بالایی داشتند به طور قابل توجهی در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان بودند.

به ازای هر دو برابر شدن غلظت پروستاسین خطر مرگ ناشی از سرطان در افراد فاقد قند خون بالا ۲۴ درصد و در افرادی که قند خون بالا دارند ۱۳۹ درصد افزایش می‌یابد. نویسندگان مقاله افزوده اند:" در نتیجه، افراد دارای قند خون بالا نیازمند توجه ویژه‌ای هستند".مشخص نیست که آیا سطح بالای پروستاسین در بیماری نقش دارد یا صرفا یک نشانگر بیولوژیکی است که با پیشرفت بیماری افزایش می‌یابد. نویسندگان مقاله معتقدند که یک احتمال این است که سطح پروستاسین در تلاش برای سرکوب سطوح بالای قند خون افزایش می‌یابد، اما قادر به متوقف کردن یا معکوس کردن آسیب ناشی از آن نیست.

پروفسور "گونار انگستروم" نویسنده ارشد این مطالعه در دانشگاه لوند می‌گوید:" رابطه بین دیابت و سرطان به خوبی درک نشده و این پروتئین می‌تواند یک ارتباط مشترک احتمالی بین این دو بیماری ایجاد کند". انگستروم افزود:"اکنون باید بررسی کنیم که پروستاسین تا چه اندازه با این بیماری‌ها مرتبط است یا اینکه آیا یک نشانگر ارزشمند برای افزایش خطر بیماری است یا خیر. هم چنین، ممکن است بتوان افراد با خطر ابتلا به دیابت و سرطان را شناسایی کرد و اقدامات پیشگیرانه ارائه کرد".

از آنجایی که یافته‌ها از افراد یک شهر به دست آمده اند ممکن است برای جمعیت‌های گسترده‌تر قابل تعمیم نباشند. هم چنین، پژوهشگران خاطرنشان کردند که پروستاسین از خون منجمد گرفته شده تنها در یک زمان اندازه گیری شد و این مطالعه قادر به تشخیص انواع مختلف دیابت نبود.کسب درک بهتر از تغییرات درون بدن که ممکن است افراد را در معرض خطر ابتلا به دیابت و سرطان قرار دهد به دانشمندان کمک می‌کند تا راه‌هایی برای محافظت از افراد در برابر این شرایط جدی پیدا کنند، اما هنوز مواردی زیادی برای کشف شدن وجود دارند.
ما به تحقیقات بیش تری نیاز داریم تا بفهمیم که آیا پروستاسین نقش مستقیمی در ایجاد دیابت نوع ۲ و نتایج ضعیف‌تر سرطان در افراد مبتلا به قند خون بالا دارد یا خیر.
مرجع : فرارو
برچسب ها: قند خون
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها