به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۸ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب : ۳۵۱۵۶۱

قیمت جهانی غلات کاهش یافت

قیمت جهانی غلات کاهش یافت
گروه اقتصادی: قیمت گندم و ذرت پس از انتشار اخباری مبنی بر اینکه اولین کشتی غلات اوکراین به مقصد خود رسید و انتظارات برای کاهش محدودیت‌ها بر صادرات محصولات کشاورزی روسیه، کاهش یافت.در همین راستا معاملات آتی گندم در CBOT با ۱.۴ درصد کاهش به ۷.۶۴ دلار در هر بوشل رسید. ذرت با ۱.۱ درصد کاهش به ۶.۰۳ دلار در هر بشل معامله شد و دانه سویا با ۰.۰۹ درصد کاهش به ۱۴.۰۷ دلار رسید. قیمت گندم از بالاترین سطح قیمت یعنی ۱۴.۲۵ دلاری امسال در ماه مارس تاکنون تقریباً به نصف کاهش یافته است.

از زمان امضای قرارداد مسکو-کیف در مورد صادرات غلات که با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل در ماه گذشته امضا شد، قیمت‌ها به طور پیوسته در حال کاهش بوده است. روسیه و اوکراین سبدهای نان جهان محسوب می‌شوند و نزدیک به یک سوم عرضه جهانی غلات را به خود اختصاص می‌دهند.

این قرارداد چارچوبی را برای از سرگیری صادرات غلات اوکراین از بنادر دریای سیاه، که ماه‌ها به دلیل درگیری روسیه و اوکراین مسدود شده بود، تعیین کرد.علاوه بر این، مسکو و سازمان ملل یادداشتی را امضا کردند که بر اساس آن مشارکت سازمان ملل در رفع محدودیت‌های صادرات غلات و کودهای شیمیایی روسیه به بازارهای جهانی را تصریح کرد.

به گفته مقامات، سازمان ملل متحد در رفع موانع ایجاد شده توسط تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا بر روی معاملات، بیمه و تدارکات مربوط به صادرات محصولات کشاورزی روسیه میانجیگری خواهد کرد.در مجموع ۱۰ کشتی حامل محصولات کشاورزی از روز دوشنبه بنادر دریای سیاه اوکراین را ترک کرده‌اند. اولین کشتی، Polarnet، در همان روز به بندر Derince نزدیک استانبول رسید. کشتی مملو از ۱۲۰۰۰ تن ذرت، اولین کشتی بود که در ۵ اوت اوکراین را ترک کرد.
برچسب ها: قیمت گندم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها