به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۸ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب : ۳۵۱۵۷۸

نسخه‌های آنی برای پیشگیری از ویروس کرونا

نسخه‌های آنی برای پیشگیری از ویروس کرونا
گروه جامعه:یک اپیدمیولوژیست با بیان اینکه آمار کووید در کشور طی هشت روز گذشته به گونه‌ای بوده که به نظر می‌رسد به یک وضعیت پایدار یا اصطلاحا به یک حالت پلاتو یا کفه رسیده است، گفت: البته تجربه کشورهای دیگر هم نشان داده که گاهی به یک قله رسیدند و سرازیر هم شده‌اند، اما مجددا به روند رو به افزایش بازگشته‌اند؛ البته باید توجه کرد که این تغییرات ناشی از رفتارهای انسانی است.
 

دکتر مسعود یونسیان درباره وضعیت کرونا در کشور، گفت: حدود یک هفته است که تعداد موارد جدید ابتلای شناسایی شده بیماری در کشور تقریبا ثابت شده است و رشد آنچنانی نداشته است. البته از طرفی نمی‌شود به این تعداد موارد اعتماد کرد؛ چراکه تعداد تست‌های تشخیصی ما خیلی کمتر از قبل است. بنابراین نمی‌توان این آمار را با موج ششم یا پنجم مقایسه کرد، اما بالاخره این آمار طی ۱۰ روز گذشته تقریبا ثابت مانده است. بر این اساس می‌توان این ثابت ماندن را اینطور تعبیر کرد که ممکن است به قله این موج رسیده باشیم. البته تجربه کشورهای دیگر هم نشان داده که گاهی به یک قله رسیدند، سرازیر هم شدند، اما مجددا به روند رو به افزایش بازگشته‌اند. بنابراین باید توجه کرد که این تغییرات ناشی از رفتارهای انسانی است.

وی با اشاره به عزاداری‌های ایام محرم و لزوم رعایت موارد بهداشتی در این مراسم نیز گفت: آمار ما طی هشت روز گذشته به گونه‌ای بوده که به نظر می‌رسد به یک وضعیت پایدار یا اصطلاحا به یک حالت پلاتو یا کفه رسیده است. این حالت هم می‌تواند به سمت سرازیری حرکت کند و هم می‌تواند مجددا رو به بالا برود. اینکه چه مسیری برود، به تغییر رفتار جامعه وابسته است.
 
تاثیر رفتار ویروس و جامعه در سرنوشت پاندمی کرونا
یونسیان ادامه داد: در دو کفه ترازویی که شکل منحنی بیماری را تعیین می‌کنند که یکی رفتار ویروس و دیگری رفتار انسان‌هاست؛ ویروس نقش خود را بازی کرده و افزایش سرایت‌پذیری‌اش باعث شده که تعداد موارد بیماری که به کمترین تعداد موارد ابتلا و مرگ بعد از موج اول، رسیده بود، مجددا سرعت گرفت و به آماری رسید که تعداد مرگ‌مان مجددا دو رقمی و به مرگ‌های سه رقمی نزدیک شد. البته تعداد موارد مرگ کماکان احتمالا بالا خواهد رفت؛ به طوری که انتظار داریم تعداد موارد مرگ یا بالا رود یا به این زودی‌ها پایین نیاید؛ به طوری که یا سه رقمی شود یا در همین حد باقی بماند. اگر روند بیماری در کشور در آینده نزولی شود، تا حدود یک ماه آینده تعداد مرگ‌ومیر هم نزولی خواهد شد. در حالی که اگر روند بیماری در کشور مجدد به سمت افزایش حرکت کند، طبعا تعداد موارد مرگ هم ممکن است رو به بالا رود. در عین حال اختلاف زمانی تعداد موارد شناسایی شده بیماری با تعداد موارد بستری زیاد نیست و این دو پایاپای هم جلو می‌روند. تعداد موارد شدید بیماری، بستری آی‌سی‌یو و فوت است که به طور متوسط دو الی شش هفته تاخیر نسبت به موارد ابتلا دارد.

وی با بیان اینکه قصه کووید ۱۹، قصه‌ای نیست که بر اساس تغییر فصل، آب و هوا یا واریانت ویروس به تنهایی بتوان درباره آن اظهار نظر کرد، گفت: باید حتما هر دو کفه ترازو را که رفتار ویروس و رفتار انسان‌ها در جامعه است، مورد توجه قرار دهیم.

عزاداری‌ها همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد
یونسیان تاکید کرد: عزاداری‌ها هم تعارضی با رعایت موارد بهداشتی ندارد. می‌توان عزاداری‌ها را در فضای باز و با رعایت پروتکل‌ها برگزار کرد. بنابراین برگزاری مراسم در فضای باز، استفاده از ماسک، شستن دست و رعایت بهداشت دست، ‌هیچ منافاتی با شرکت در مراسم عزاداری ندارند. اگر این موارد بهداشتی رعایت شود و برگزاری مراسم عزاداری را همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام دهیم، مشکل حل خواهد شد.

وی گفت: امیدواریم که از این دو سال کرونا درس گرفته باشیم و به این نتیجه رسیده باشیم که چه چیزی درست است و چه چیزی به نفع سلامت جامعه و خانواده‌مان هست و چه رفتاری مخالف این است.وی با اشاره به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حد ۳۵ درصد، گفت: حداقل خطر این کاهش رعایت پروتکل‌ها این است که منحنی بیماری با تاخیر سرازیر شده و کاهش موارد با تاخیر مواجه می‌شود. حال هرچقدر روند بیماری مدت طولانی‌تری در سطح بالا باقی بماند، تعداد موارد مرگ بیشتر می‌شود. باید توجه کرد که واکسیناسیون مهمترین تاثیرش را در پیشگیری از ابتلا به فرم‌های شدید بیماری و مرگ می‌گذارد و همچنان هم در این زمینه موثر است. مهمترین عامل و بازیگر برای پیشگیری از مرگ ناشی از کرونا، واکسن است. در عین حال علی‌رغم اینکه واکسن از مرگ و بستری به خوبی پیشگیری می‌کند، درباره آلوده شدن افراد به ویروس و حامل شدن آنها، نقش پیشگیرانه ندارد. در اینجا ماسک است که محافظت می‌کند تا فرد آلوده بدون علامت، دیگران را درگیر نکند یا دیگران توسط یک فرد بدون علامت آلوده نشوند. بنابراین ماسک در پیشگیری از انتقال بیماری بزرگترین تاثیر را دارد. واکسن هم در پیشگیری از مرگ بزرگترین تاثیر را دارد.

نسخه‌های آنی برای پیشگیری از کرونا
یونسیان تاکید کرد: البته واکسنی که امروز تزریق شود، به درد هفته‌های آینده فرد می‌خورد. بنابراین ما یک نسخه آنی داریم که شامل استفاده ازماسک و رعایت بهداشت دست‌هاست. یک نسخه هم برای موج احتمالی بعدی یا برای شدت نگرفتن بیماری می‌تواند کمک کند که آن واکسیناسیون علیه کرونا است.

وی اظهار کرد: تاکنون ۷۵ درصد از جمعیت کشور واکسن نوبت اول را تزریق کرده‌اند. در عین حال حدود ۶۶ درصد جمعیت کشور نوبت دوم را هم تزریق کرده‌اند. بنابراین ۹ درصد نمودی از افرادی هستند که واکسیناسیون‌شان را کامل نکرده‌اند. در عین حال فاصله بین نوبت دوم و سوم نیز مهم است. ۳۴ درصد از جمعیت هم نوبت سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. بنابراین ۳۲ درصد از افرادی که دو نوبت واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، واکسن دز یادآور را تزریق نکرده‌اند که این هم خیلی امیدبخش نیست. در دنیا دو نوبت واکسیناسیون پایه (دز اول و دوم) و یک دز تزریق واکسن یادآور مدنظر است که به نظر می‌رسد علی‌رغم اینکه ما در تزریق نوبت اول واکسن کرونا خوب پیش رفتیم، در تزریق نوبت‌های بعدی خوب پیش نرفته‌ایم.
برچسب ها: ویروس کرونا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها