به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۸ ساعت ۱۳:۴۸
کد مطلب : ۳۵۱۵۸۴

با دمنوش‌های گیاهی ضد نفخ آشنا شوید

با دمنوش‌های گیاهی ضد نفخ آشنا شوید
گروه سلامت:  اگر برخی اوقات از تورم و ناراحتی در ناحیه شکم رنج می برید باید بدانید تنها نیستید. نفخ شکم ۲۰ تا ۳۰ درصد افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. عوامل زیادی از جمله عدم تحمل غذا، تجمع گاز در روده، عدم تعادل باکتری های روده، زخم ها، یبوست و عفونت های انگلی باعث ایجاد نفخ می شوند.به طور سنتی افراد از داروهای طبیعی از جمله چای های گیاهی یا دمنوش ها برای تسکین نفخ استفاده می کنند. مطالعات اولیه نشان می دهد چندین چای گیاهی به تسکین این وضعیت ناخوشایند کمک می کند.در اینجا چند دمنوش گیاهی برای کاهش نفخ معرفی می شوند.
 
نعناع تند
در طب سنتی نعناع به طور گسترده ای برای کمک به تسکین مشکلات گوارشی شناخته شده است. این گیاه طعم خنک و با طراوتی دارد. مطالعات در فاز آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهد ترکیبات گیاهی به نام فلاونوئیدهای موجود در نعناع فلفلی فعالیت ماست سل ها را مهار می کند.ماست سل ها به عنوان سلول های سیستم ایمنی در روده فراوان هستند و برخی اوقات باعث نفخ می شوند، همچنین مطالعات روی حیوانات نشان می دهد نعناع روده را شل می کند که با این کار باعث تسکین اسپاسم روده و نفخ و درد همراه آن می شود.

علاوه بر این، کپسول روغن نعناع نیز درد شکمی، نفخ و سایر علائم گوارشی را نیز کاهش می دهد. البته چای نعناع برای نفخ آزمایش نشده است. با این حال، نتایج یک مطالعه نشان می دهد یک عدد چای کیسه ای ۶ برابر روغن نعناع بیشتر از یک وعده کپسول برگ نعناع عرضه می کند، بنابراین می توان گفت چای نعناع بسیار قوی است.برای تهیه چای یک قاشق غذاخوری معادل ۱.۵ گرم برگ نعناع خشک شده، یک عدد چای کیسه ای یا سه قاشق غذاخوری معادل ۱۷ گرم برگ نعناع تازه را به یک فنجان معادل ۲۴۰ میلی لیتر آب جوشانده اضافه کنید. قبل از صاف کردن دمنوش اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.

فرنجمشک
فرنجمشک با رایحه و طعم لیمو همراه است و از خانواده نعناع محسوب می شود. آژانس دارویی اروپا خاطرنشان می کن چای فرنجمشک مشکلات گوارشی خفیف از جمله نفخ و گاز را بر اساس استفاده سنتی از بین می برد.
فرنجمشک به عنوان یک عنصر کلیدی در ایبروگاست، مکمل مایع برای هضم شامل ۹ عصاره گیاهی مختلف است و در آمریکای شمالی، اروپا و سایر مناطق و همچنین به صورت آنلاین در دسترس است. بر اساس چندین مطالعه در فاز انسانی این محصول درد شکم، یبوست و سایر علائم گوارشی را کاهش می دهد.با این حال، فرنجمشک یا چای آن به تنهایی از نظر تاثیر آن بر مشکلات گوارشی در انسان مورد آزمایش قرار نگرفته است، بنابراین تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است. برای تهیه چای یک قاشق غذاخوری معادل سه گرم برگ فرنجمشک خشک شده یا یک عدد چای کیسه ای را در یک فنجان معادل ۲۴۰ میلی لیتر آب جوشانده به مدت ۱۰ دقیقه بریزید.

خاراگوش
خاراگوش به عنوان یک گیاه برگ دار و سبز رنگ طعم تلخی به چای می بخشد. این یک طعم اکتسابی است، اما می توان برای کاهش تلخی آن از آب لیموترش و عسل کمک گرفت. خاراگوش به دلیل طعم تلخ برخی اوقات برای مشکلات گوارشی استفاده می شود. اینها به عنوان مکمل های ساخته شده از گیاهان تلخ و ادویه جات ترشی جات به هضم غذا کمک می کنند.مطالعات در فاز انسانی نشان می دهد کپسول های حاوی یک گرم فرنجمشک خشک از سوء هاضمه یا ناراحتی در قسمت فوقانی شکم جلوگیری کرده یا آن را برطرف می کند. این گیاه باعث آزاد شدن شیره های گوارشی می شود که می تواند به هضم سالم و کاهش نفخ کمک کند.

مطالعات روی فاز حیوانی و آزمایشگاهی نشان می دهد فرنجمشک انگل ها را نیز از بین می برد که می تواند عامل نفخ باشد. با این حال، چای فرنجمشک خود برای اثرات ضد نفخ آزمایش نشده، بنابراین تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.برای تهیه چای فرنجمشک از یک قاشق چای خوری معادل ۱.۵ گرم گیاه خشک شده در هر فنجان معادل۲۴۰ میلی لیتر آب جوشانده به مدت پنج دقیقه استفاده کنید. توجه داشته باشید فرنجمشک نباید در دوران بارداری استفاده شود زیرا حاوی توژون است ترکیبی که می تواند باعث انقباضات رحمی شود.

زنجبیل
چای زنجبیل از ریشه های ضخیم گیاه Zingiber officinale تهیه می شود و از زمان های قدیم برای بیماری های مربوط به معده استفاده می شده است. مطالعات در فاز انسانی نشان می دهد مصرف یک تا یک و نیم گرم کپسول زنجبیل در دوزهای تقسیم شده حالت تهوع را تسکین می دهد.علاوه بر این، مکمل های زنجبیل تخلیه معده را تسریع کرده، ناراحتی های گوارشی را تسکین داده و گرفتگی روده، نفخ و گاز را کاهش می دهند. قابل ذکر است این مطالعات به جای چای با عصاره یا کپسول مایع انجام شده است. در حالی که تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است ترکیبات مفید موجود در زنجبیل در چای آن نیز وجود دارد.

برای تهیه چای یک چهارم تا یک دوم قاشق چایخوری معادل نیم تا یک گرم ریشه زنجبیل خشک شده (یا یک عدد چای کیسه ای) پودر شده در هر فنجان معادل ۲۴۰ میلی لیتر آب جوشانده استفاده کنید و اجازه دهید به مدت پنج دقیقه دم بکشد.می توان از یک قاشق غذاخوری معادل ۶ گرم زنجبیل تازه و برش خورده در هر فنجان معادل ۲۴۰ میلی لیتر آب استفاده کرده و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد سپس آن را صاف کرده و بنوشید. طعم تند چای زنجبیل را می توان با آب لیموترش و عسل کاهش داد.

رازیانه
از دانه های رازیانه برای تهیه چای با طعم مشابه شیرین بیان استفاده می شود. رازیانه به طور سنتی برای درمان اختلالات گوارشی از جمله درد شکم، نفخ، گاز و یبوست استفاده می شود. در موش ها درمان با عصاره رازیانه به محافظت در برابر زخم نیز کمک کرد. جلوگیری از زخم ها خطر نفخ را کاهش می دهد.یبوست یکی دیگر از عوامل دخیل در برخی از موارد نفخ است، بنابراین تسکین روده های تنبل – یکی از اثرات بالقوه رازیانه بر سلامتی – نیز نفخ را برطرف می کند. هنگامی که ساکنان خانه سالمندان مبتلا به یبوست مزمن روزانه یک وعده از ترکیب چای گیاهی تهیه شده با دانه های رازیانه می نوشیدند به طور متوسط ​​چهار بار بیشتر در طول ۲۸ روز مدفوع بیشتری نسبت به افراد گروه دارونما انجام دادند.

با این حال، مطالعات در فاز انسانی روی چای رازیانه به تنهایی برای تایید فواید گوارشی مورد نیاز است. در صورت عدم تمایل برای مصرف چای کیسه ای می توان دانه های رازیانه را خریده و آنها را برای چای خرد کنید. در هر فنجان معادل۲۴۰ میلی لیتر آب جوش یک تا دو قاشق چایخوری معادل دو تا پنج گرم دانه استفاده کنید و اجازه دهید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم بکشد.

گل‌ سپاسی
گل سپاسی یا جنتیانا از خانواده گل ‌سپاسیان دارای گل های زرد رنگ و ریشه های ضخیم است. چای گل سپاسی در ابتدا طعم شیرینی دارد، اما طعم تلخی در پی دارد. برخی افراد ترجیح می دهند آن را با چای بابونه و عسل ترکیب کنند.به طور سنتی گل سپاسی در محصولات دارویی و چای های گیاهی استفاده شده است که برای کمک به نفخ، گاز و سایر مشکلات گوارشی استفاده می شود. علاوه بر این، عصاره گل سپاسی در مشکلات گوارشی استفاده می شود.

گل سپاسی حاوی ترکیبات گیاهی تلخ از جمله ایریدوئیدها و فلاونوئیدها است که باعث ترشح گوارش و صفرا برای کمک به تجزیه غذا می شود که نفخ را تسکین می دهد. با این حال، این چای روی انسان آزمایش نشده است، بنابراین در صورت ابتلا به زخم مصرف آن توصیه نمی شود زیرا می تواند اسیدیته معده را افزایش دهد و تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.برای تهیه چای گل سپاسی از یک چهارم تا یک دوم قاشق چایخوری معادل یک تا دو گرم گل سپاسی خشک شده را در هر فنجان معادل ۲۴۰ میلی لیتر آب جوشانده بریزیید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.

بابونه
بابونه از اعضای خانواده گل مروارید دارای گل های سفید رنگ و کوچک مانند گل مروارید مینیاتوری است. در طب سنتی از بابونه برای درمان سوء هاضمه، گاز، اسهال، حالت تهوع، استفراغ و زخم استفاده می شود.
مطالعات روی فاز حیوانی و آزمایشگاهی نشان می دهد بابونه از عفونت های باکتریایی هلیکوباکتر پیلوری که عامل زخم معده هستند و با نفخ همراه است جلوگیری می کند، همچنین بابونه یکی از گیاهان موجود در مکمل مایع ایبروگاست است که به کاهش درد شکم و زخم معده کمک می کند. با این حال، مطالعات در فاز انسانی در مورد چای بابونه برای تایید مزایای گوارشی مورد نیاز است. گل های بابونه حاوی مفیدترین ترکیبات از جمله فلاونوئیدها هستند. چای خشک را برای اطمینان برای تهیه شدن چای از سر گل نه برگ و ساقه بررسی کنید. برای تهیه این چای دلپذیر و کمی شیرین یک فنجان معادل ۲۴۰ میلی لیتر آب جوشانده را روی یک قاشق غذاخوری معادل دو تا سه گرم بابونه خشک شده (یا یک عدد چای کیسه ای) بریزید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.

سنبل ختایی
سنبل ختایی گیاهی دو ساله (به ندرت سه ‌ساله) از تیره چتریان است که در بسیاری از کشورهای دنیا به خاطر خاصیت دارویی آن کشت می‌شود. عصاره ریشه سنبل ختایی در ایبروگاست و سایر محصولات گیاهی گوارشی استفاده می شود. ترکیبات تلخ این گیاه ترشح دستگاه گوارشی را برای هضم سالم تحریک می کند. علاوه بر این، تحقیقات روی فاز حیوانی و آزمایشگاهی نشان می دهد سنبل ختاییمی تواند یبوست را که عامل نفخ است برطرف کند. به طور کلی، تحقیقات بیشتری در فاز انسانی با این ریشه مورد نیاز است.

برخی منابع ادعا می کنند از سنبل ختایی در دوران بارداری نباید استفاده شود زیرا اطلاعات کافی در مورد ایمنی آن وجود ندارد. برای اطمینان از مراقبت مناسب همیشه باید قبل از استفاده از گیاهان دارویی در دوران بارداری یا شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.برای تهیه چای سنبل ختایی یک قاشق چایخوری معادل ۲.۵ گرم ریشه خشک شده را در هر فنجان معادل ۲۴۰ میلی لیتر آب جوشانده بریزید و اجازه دهید به مدت پنج دقیقه دم بکشد.

در پایان
طب سنتی نشان می دهد چندین چای گیاهی نفخ شکم را کاهش داده و ناراحتی های گوارشی را برطرف می کند. به عنوان مثال، نعناع، فرنجمشک و خاراگوش در محصولات گوارشی استفاده می شود که مزایای اولیه را در برابر نفخ نشان داده اند. با این وجود، مطالعات انسانی روی خود چای های به تنهایی مورد نیاز است. با این وجود، چای گیاهی به عنوان یک درمان ساده و طبیعی برای نفخ و سایر مشکلات گوارشی می تواند استفاده شود.
برچسب ها: دمنوش گیاهی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها