به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۸ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۳۵۱۵۹۱

هزینه انتخاب رشته کنکور میلیونی شد

هزینه انتخاب رشته کنکور میلیونی شد
گروه اقتصادی: فرآیند انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱ از روز گذشته آغاز شد. یک میلیون و ۱۵۷ هزار نفر مجاز به انتخاب رشته شدند که باید مرحله انتخاب رشته را هم از سر بگذرانند تا شاید در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود پذیرفته شوند. اما برخی از داوطلبان اگر بخواهند با همکاری مشاوران این کار را انجام دهند باید چند میلیون هزینه پرداخت کنند.

۵۳۰ هزار نفر می‌توانند در رشته‌های با آزمون و بدون آزمون به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی راه یابند. یعنی تقریبا نیمی از داوطلبان مجاز در این مرحله حذف می‌شوند. بر همین اساس انتخاب رشته مرحله مهم و رقابت دیگری برای دواطلبان کنکور به شمار می‌رود.

قیمت انتخاب رشته آنلاین و حضوری
یک انتخاب در لیست انتخاب رشته کنکور که بالا و پایین شود، ممکن است یک سال دیگر داوطلب را پشت سد کنکور نگه دارد. همین شرایط حساسیت انتخاب رشته برای دواطلبان را زیاد می‌کند و برخی را راهی موسسات مشاوره و انتخاب رشته می‌کند. تعدادشان هم کم نیست.برخی آنلاین انتخاب رشته می‌کنند و برخی هم حضوری. هزینه این دو مورد هم متفاوت است. یکی از این موسسات برای مشاوره و انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱ به صورت حضوری چهار میلیون تومان و برای آنلاین سه میلیون تومان می‌گیرد.

مشاوره VIP با پرداخت ۵ میلیون تومان
هزینه انتخاب رشته توسط این موسسات و مشاوران اما یکسان نیست. برخی فقط یک جلسه مشاوره می‌دهند و برخی هم تا اعلام کارنامه سبز کنکور هم داوطلب را همراهی می‌کنند.اپراتور یکی از این موسسات می‌گوید بستگی به مشاور انتخابی داوطلب دارد. اگر مشاور اصلی را بخواهید باید پنج میلیون تومان پرداخت شود. اگر مشاور دیگری باشد دو میلیون و ۵۰۰ تومان هزینه دارد. البته این قیمت‌ها برای انتخاب رشته با کنکور و بدون کنکور است.

قیمت‌ها برای انتخاب رشته فقط در رشته‌های بدون کنکور دو میلیون و ۵۰۰ تومان، فقط برای دانشگاه آزاد، دو میلیون تومان و انتخاب رشته فقط سراسری با مشاور اصلی چهار میلیون تومان است. همه اینها با مشاور دیگر یک و نیم تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.مسئول یکی دیگر از این موسسات می‌گوید: «هزینه انتخاب رشته سراسری یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و برای دانشگاه آزاد ۳۰۰ هزار تومان است. زمان مشاوره ما دو ساعت است. هر یک ساعت مشاوره بیشتر، ۲۰۰ هزار تومان هزینه اضافه می‌گیریم.»او می‌گوید هزینه مشاوره و انتخاب رشته ویژه با مشاور اصلی موسسه، پنج میلیون تومان است.

پرداخت بیعانه برای رزرو مشاور اصلی
برخی از این موسسات برای رزرو مشاور اصلی خود بیعانه می‌گیرند. مسئول یکی از موسسات مشاوره کنکور می‌گوید: «مشاوره ما آنلاین است. اگر خواستید مشاور به محل شما می‌آید. هر نیم ساعت مشاوره ۹۰ هزار تومان هزینه دارد. ضمن اینکه انتخاب رشته هم هزینه جداگانه می‌گیریم.»او می‌گوید: «برای انتخاب رشته سراسری ۷۰۰ هزار تومان و برای آزاد ۴۰۰ هزار تومان هزینه می‌گیریم. اگر هم بخواهید این موارد را سرتیم مشاوران انجام دهد باید ۱۵۰ هزار تومان بیعانه پرداخت کنید.»یکی دیگر از این موسسات می‌گوید برای رزرو وقت با مشاور اصلی باید ۳۰۰ هزار تومان بیعانه پرداخت کنید.

انتخاب رشته تلفنی؛ هر دقیقه مشاوره، ۸ هزار تومان!
به جز انتخاب رشته آنلاین و حضوری، یک فرم دیگر از انتخاب رشته نیز در سایت‌های مختلف تبلیغ می‌شود؛ مشاوره و انتخاب رشته تلفنی. برخی از این سایت‌ها را که نگاه کنید نوشته‌اند تماس فقط از طریق تلفن ثابت.
اپراتور یکی از این موسسات می‌گوید ما برای مشاوره و انتخاب رشته تلفنی هزینه‌ای از داوطلب دریافت نمی‌کنیم. اما به ازای هر دقیقه مکالمه با ما هشت هزار تومان هزینه روی قبض مخابرات شما اضافه می‌شود.
این دست موسسات البته برای مشاوره و انتخاب رشته تلفنی بسته‌های تخفیفی مکالمه هم معرفی کرده‌اند. بسته ۲۰ دقیقه‌ای، ۱۱۹ هزار تومان، ۱۷۰ هزار تومان و بسته ۴۵ دقیقه‌ای حدود ۲۵۰ هزار تومان قیمت دارد. البته آنطور که خودشان نوشته‌اند اینن بسته‌ها با تخفیف است.


یکی دیگر از این موسسات بسته‌های تخفیفی خود را اینگونه عنوان می‌کند: «برای ۱۵ دقیقه باید ۷۳ هزار تومان پرداخت کنید و برای ۳۰ دقیقه هم ۱۰۹ هزار تومان پرداخت کنید.»به عبارتی می‌توان گفت این مرحله آخرین مرحله کسب درآمد از کنکوری توسط این موسسات است. پیش از این دواطلبان با خرید کتاب‌های کنکوری از انتشاراتی‌های مختلف، حضور در پانسیون آموزشی و… هزینه دیگری را پرداخت کرده‌اند. البته اگر هزینه کلاس معلم خصوصی کنکور و مشاوره‌های ویژه را کنار بگذاریم.دواطلبان تا روز شنبه ۲۲ مرداد مرداد فرصت دارند فرم انتخاب رشته خود را در سایت سازمان سنجش ثبت کنند.
مرجع : تجارت نیوز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها