به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۸ ساعت ۱۴:۱۸
کد مطلب : ۳۵۱۶۰۱

برای مواجهه با مشاغل نوظهور چه کردیم؟

برای مواجهه با مشاغل نوظهور چه کردیم؟
گروه اقتصادی: یک کارشناس حوزه کار با بیان اینکه زیرساختهای مشاغل نوظهور و جدید باید فراهم شود، گفت: مسئولان و متولیان امر باید برای مواجهه با مشاغل جدید برنامه ریزی و نیروی انسانی را به گونه ای تربیت کنند که بتواند خودش را با سیستم جدید همراه کند.به گزارش ایسنا، ولی الله صالحی  با اشاره به ظهور مشاغل جدید در آینده نزدیک اظهار کرد: در اثر جبر زمان و تغییراتی که در تکنولوژی حاصل می‌شود خیلی از مشاغل به تدریج از دور خارج می شوند. شاید ۳۰ سال قبل یکسری مشاغل داشتیم که خیلی مطرح بودند ولی الان از دور خارج شده‌اند و به تبع آنها مشاغل جدید و نو وارد می شوند.
 
وی افزود: در حاضر حاضر مشاغل فعلی به گونه‌ای است که سه ضلع دارد؛ یکی کارگاه، یکی کارگر و یکی کارفرما ولی با ظهور مشاغل جدید ممکن است یکی از سه ضلع را نداشته باشیم، یعنی مشاغلی خواهیم داشت که شاید نیاز به کارفرما یا کارگاه ندارند و فرد کارفرمای خودش است بنابر این با تغییرات در تکنولوژی و در اثر جبر زمان موقعیت به گونه ای رقم خواهد خورد که کارها هم به لحاظ شکلی هم ماهیتی تغییر می کند و سازمان جهانی کار هم به این مساله پرداخته و حتی مقاوله‌نامه‌ای در این خصوص تهیه شده است.

این کارشناس حوزه کار درباره آینده مشاغل سنتی در کشور و پیامدهای ظهور مشاغل جدید در بازار کار کشور اظهار کرد: مباحثی که در خصوص بیکار شدن نیروهای کار مطرح می شود به دانشگاه‌ها و رشته‌های تحصیلی برمی گردد و ما باید نیروهایی که به این دلیل از کار بیکار می‌شوند را در بخشهای دیگر جایگزین و ساماندهی کنیم.

صالحی ادامه داد: در حال حاضر در برخی نانوایی‌ها دستگاههایی آمده است که آرد را خمیر می کند و در تنور می زند و بیرون می آورد و فقط یک نفر برای نظارت بر دستگاه حضور دارد طبیعی است که در چنین شرایطی باید ساختارها را اصلاح و از نیروهای کار در مسیرهای دیگر استفاده کنیم.وی افزود: ظهور مشاغل جدید می تواند پیامدهایی هم داشته باشد. مثلا از باب تشکل‌ها، کارگری که کارفرما ندارد و در کارخانه کار نمی کند چگونه باید تشکل یابی شود و چه کسی بیمه او را می پردازد؟ بنابر این وضعیت بیمه و تشکل او مطرح می شود.

این کارشناس حوزه کار با بیان اینکه مشاغل آینده مزیتهایی هم دارد، افزود: ما می توانیم یکسری از کارها را با توجه به شرایط اجتماعی و زندگی افراد در کلان شهرها به شکل دورکار انجام بدهیم و نمونه آن را در دورن کرونا تجربه کردیم. در دوران کرونا رستوران ها تعطیل بودند و سفارش غذا اینترنتی داده می شد. امروز هم افراد برای ثبت یک دادخواست نیاز به مراجعه حضوری یا رفتن به کافی نت ندارند به راحتی در داخل خانه و از طریق گوشی همراه خود می توانند کارها را به شکل اینترنتی انجام بدهند.

صالحی تاکید کرد: شاید با ظهور مشاغل نوین بخشی از نیروهای کار به دلیل استقرار دستگاههای اتومات کارشان را از دست بدهند ولی مشاغل دیگری هم داریم که نیاز به کارگاه ندارند و باید افراد را در این بخشها و مسیرها ساماندهی کرد ولی در کل این جبر زمان است که با ماشینی شدن کارها، نیروی کار بیکار می شود.

وی در پایان گفت: ما در آینده بسیار نزدیک با مشاغل جدید مواجه خواهیم شد ولی برای این مساله چه کاری کرده ایم؟ متولیان و مسئولان امر باید برای این منظور برنامه ریزی و نیروی انسانی را به گونه ای تربیت کنند که بتواند خودش را با سیستم جدید همراه کند. هنوز رشته های مربوط به این نوع مشاغل را به جز تعداد معدود در دفترچه های دانشگاهی پیش بینی نکرده ایم لذا تاکید ما این است که زیرساختهای مشاغل نوظهور باید فراهم شود تا بتوانیم از شرایط جدید به نحو شایسته بهره ببریم.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها