به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۸ ساعت ۱۶:۱۵
کد مطلب : ۳۵۱۶۱۲

تفاوت بین پلی الکترولیت کاتیونی و آنیونی چیست؟

گروه کسب و کار: پلی الکترولیت ها Polyelectrolyte پلیمرهایی با چندین واحد زنجیره تکرار شونده، دارای وزن مولکولی بالا هستند که با نام هایی همچون پلی آکریل آمید یا PAM شناخته شده اند که در سه دسته آنیونیک، کاتیونیک و نانیونیک به صورت مایع و‌ پودری تولید می شوند.
تفاوت بین پلی الکترولیت کاتیونی و آنیونی چیست؟
این ماده شیمایی در آب محلول بوده و دارای یون هایی با بار مخالف است که بسته به مقدار pH محیط می توانند یک یا چندین بار را حمل کنند. پلی الکترولیت ها در صنایع مختلفی همچون تصفیه آب، ساخت کاغذ، حذف رنگ، بازیافت نفت و دیگر موارد استفاده می شود.
این ماده به طور کلی دارای پلیمر کاتیون و آنیونی است که در ادامه به تفاوت این دو پرداخته ایم.

پلی الکترولیت کاتیونی چیست؟
پلی‌الکترولیت ‌های کاتیونی، پلیمرهایی با بار مثبت و ضدیون‌ های آنیونی می باشند که در هر واحد تکرار شونده یا در بخش بزرگی از واحدها وجود دارند. رایج ترین گروه های عاملی که در این پلی الکترولیت های کاتیونی وجود دارند، شامل آمونیوم، فسفونیوم و ایمیدازولیوم است.
به طور کلی، پیوندهای متقاطع فیزیکی در این پلیمرها وجود دارند که از طریق فعل و انفعالات الکترواستاتیکی رخ می‌دهند که دارای پیوندهای کووالانسی قوی نیستند؛ با این حال انتقال حرارتی بالاتر و خواص مکانیکی مناسب را در مقایسه با پلیمرهای غیر یونی امکان پذیر کند.

خواص پلی الکترولیت کاتیونی
این ماده شیمیایی به دلیل ترکیباتی که دارد در صنایع مختلفی همچون تصفیه آب، استفاده در لعاب سرامیک به عنوان عامل پخش کننده و در ترکیبات بتنی کاربرد دارد. علاوه بر این، در بسیاری از شامپو ها، صابون و مواد آرایشی بهداشتی بکار برده می شود.

پلی الکترولیت آنیونی چیست؟
پلی الکترولیت آنیونی پلیمرهایی محلول درآب و دارای بار منفی هستند که در هر واحد تکرار شونده همانند پلی‌الکترولیت ‌های کاتیونی وجود دارند. به عبارتی دیگر پلی الکترولیت آنیونی با وجود انحلال پذیری بالا در آب، در حلال هایی مانند اتر، آلیفاتیک، استون نامحلول می باشد. انواع مختلفی از پلی الکترولیت های آنیونی وجود دارد که پلیمرهای مبتنی بر آکریل آمید به عنوان رایج ترین شکل شناخته شده است.
این ماده شیمیایی به طور گسترده ای در مواردی همچون لخته ساز، عوامل کنترل کننده رئولوژی و چسب، بازیافت روغن، حذف رنگ، ساخت کاغذ و پردازش مواد معدنی استفاده می شوند. علاوه بر این پلی آکریل آمید ها در تصفیه پساب ‌های شهری و فرآوری مواد معدنی، حائز اهمیت هستند.

خواص پلی الکترولیت آنیونی
از جمله خواص این ماده می توان به خاصیت لخته سازی، انحلال پذیری بالا در آب، افزایش سرعت ته نشین شدن و کاهش میزان مصرف منعقد کنده ها در تصفیه آب اشاره کرد. علاوه بر این موارد، از PAM می توان در کشاورزی، مصالح ساختمانی، متالورژی، مواد شیمیایی، نساجی، کاغذ، دارو، حفاظت از محیط زیست و … استفاده کرد.

تفاوت پلی الکترولیت ها
 

 
همانطور که اشاره کردیم، پلی الکترولیت های کاتیونی و آنیونی پلیمری با بارهای مختلف هستند که هر یک کاربردهای گسترده ای در صنایع دارند. تفاوت اصلی بین پلی الکترولیت کاتیونی و آنیونی در این است که هر دو می توانند در محلول های آبی از هم جدا شوند، درصورتی که بارهای ایجاد شده آنها متفاوت است. پلی الکترولیت های کاتیونی در مولکول خود حاوی بار مثبت بوده و در مقابل پلی الکترولیت آنیون دارای بار منفی در ساختار خود است.
پلی الکترولیت غیر یونی و فاقد بار نوع دیگری از پلی آکریل آمید ها است که در مقایسه با پلیمرهای باردار، دارای ویژگی هایی همچون حلالیت بالا در آب، قابلیت تورم و اتصال با مقادیر زیاد آب را دارد. انتخاب نوع فلوکولانت به بار الکتریکی کلوئیدهای معلق در محلول بستگی دارد. اگر ذرات کلوئیدی بدون بار باشند پلی الکترولیت آنیونی و اگر بار الکتریکی آنها منفی باشد، باید از نوع کاتیونی استفاده شود و اگر مثبت باشد پلی الکترولیت های آنیونی کاربرد دارد.

انواع پلی الکترولیت
1.    پلی الکترولیت آنیونی (دارای بار منفی)
2.    پلی الکترولیت کاتیونی (دارای بار مثبت)
3.    پلی الکترولیت نانیونیک یا غیر یونی (بدون بار)

کاربرد پلی الکترولیت ها
 


از کاربرد های این ماده می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    کاغذ
•    پتروشیمی
•    صنایع معدنی
•    منسوجات
•    تصفیه فاضلاب خانگی

علاوه بر موارد گفته شده، بیشترین استفاده از پلی آکریل آمید ها مربوط به تصفیه آب است؛ زیرا در آب آلاینده هایی همچون گل و لای، رسوبات، باکتری، ویروس ها، کودها وجود دارد. نکته قابل توجه در این است که باید از این ماده شیمیایی برای تصفیه آب در دوز مشخصی استفاده شود تا برای بدن آسیبی نداشته باشد. هدف از تصفیه ی آب، حذف ذرات آلوده کننده و یا کاهش غلظت آن ها در آب برای بهبود خواص و سلامتی آن می باشد.
برای تصفیه آب علاوه بر پلی الکترولیت مواد شیمیایی دیگری هم استفاده می شود. از این رو، برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مواد شیمیایی مورد استفاده در تصفیه آب مقاله منعقد کننده های شیمیایی مورد استفاده در تصفیه آب را مطالعه نمایید.

ویژگی های پلی الکترولیت
1.    حجم لجن تولید شده کمتر است.
2.    بدون نیاز به تنظیم کننده های pH
3.    از بین بردن برخی از میکروارگانیسم ها
4.    سرعت بالای تشکیل لخته و همچنین رسوب ذرات

خرید پلی الکترولیت
برای خرید پلی الکترولیت، علاوه بر اطلاعات در این حوزه باید تجربه کافی داشته باشید تا هنگام خرید، جنس مرغوب و با کیفیت را تشخیص دهید. از آنجایی که تشخیص کیفیت این محصولات کار آسانی نیست، ما به شما پیشنهاد می کنیم از شرکت های معتبر مانند شرکت تدارک صنعت کاغذ کرمان برای خرید پلی الکترولیت و مابقی محصولات شیمیایی خود اقدام کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این مجموعه، سایت خبرگزاری ایلنا توضیحات کاملی در رابطه با قطعات یدکی این شرکت، ماشین آلات صنعتی و مواد شیمیایی ارائه داده است، برای مطالعه این گزارش اینجا را کلیک کنید.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها