به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۹ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب : ۳۵۱۶۶۷

۱۵ فیلم برتر تاریخ سینما روی ریل هیجان

۱۵ فیلم برتر تاریخ سینما روی ریل هیجان
گروه فرهنگی:در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۵ فیلم برتر تاریخ سینما که داستان آن ها در داخل یک قطار روایت می شود آشنا کنیم. فیلم جدید اکشن تریلر Bullet Train با بازی برد پیت به سنت قدیمی هالیوود برای روایت داستان هایی که در داخل یک قطار روایت می شوند ادامه می دهد. در حالی که سینماروها تاکنون شاهد استفاده از ابزارهای مختلف مخصوص حمل و نقل در فیلم ها بوده اند، قطارها فضایی برای روایت داستان هایی بسیار جذاب در برخی از بهترین فیلم های تاریخ سینما بوده اند، رویه ای که از اولین روزهای سینما وجود داشته است. فضای داخل قطار خود را مبنایی برای داستان های مختلفی قرار داده است، از اکشن های علمی تخیلی پرتنش تا درام های عاشقانه و روایت های قتل رازآلود. به وضوح می توان گفت که لوکوموتیوها یک حال و هوا و قدرت سینمایی خاص دارند و به همین خاطر در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۵ فیلم برتر تاریخ سینما که داستان آن ها در داخل یک قطار روایت می شود آشنا کنیم.

۱۵- The Great Train Robbery (۱۹۰۳)
حتی بیش از یک قرن بعد از انتشارش، فیلم The Great Train Robbery هنوز هم تلاشی تحسین برانگیز برای ساخت فیلمی با روایتی در داخل قطار در نظر گرفته می شود. این فیلم در مورد گروهی قانون شکن فراری است که نقشه ای برای سرقت از یک قطار سریع السیر می ریزند و در ادامه درگیری خونینی بین آن ها و مردم محلی در می گیرد. علیرغم محدودیت های یک فیلم صامت، The Great Train Robbery به سادگی توجه مخاطبان را به خود جلب می کند. این فیلم عناصر ژانر وسترن را به عنوان بخشی از سبک و دیدگاه شخصیت ها با قطاری ترکیب می کند که نقش پلتفرمی برای وقوع تمام اکشن های داستان را ایفا می کند. فیلم The Great Train Robbery میراث ماندگاری دارد، تا حدودی به خاطر تصویر ماندگار و نمادین شلیک جوستوس دی بارنز به سمت دوربین.

۱۴- Shanghai Express (۱۹۳۲)
مارلن دیتریش در دوران انتشار فیلم Shanghai Express یک ستاره طراز اول سینما بود و اصلی ترین فاکتور در موفقیت این فیلم نیز به شمار می رفت. داستان فیلم در قطاری به مقصد شانگهای روایت می شود، جایی که شخصیت شانگهای لیلی باید راهی برای نجات مسافران از گروگانگیری صورت گرفته توسط یک رهبر نظامی شورشی پیدا کند. این فیلم به خاطر دیالوگ های باکیفیت، ارائه جذاب و شیک و همچنین بازی رهبرانه دیتریش مورد تحسین قرار گرفته است. ماهیت باهوش شخصیت اصلی، در قطاری که سوار آن است اهمیت و کاربرد زیادی داشته و فیلم مخاطبان خود را همواره در حال حدس زدن نگه می دارد که قهرمان داستان چطور می خواهد همه را سالم و زنده از قطار پیاده کند.

۱۳- The Taking Of Pelham One Two Three (1974)
مخاطبان امروزی شاید فیلم The Taking Of Pelham One Two Three را به خاطر بازسازی آن با بازی جان تراولتا بشناسند اما فیلم اورجینال سال ۱۹۷۴ به خاطر پیچش خلاقانه اش در ژانر درام جنایی که هنوز هم بسیار تازه جلوه می کند ماندگار شده است. این فیلم در مورد خلافکارانی است که مسافران یک قطار را برای دریافت مبلغ درخواستی شان به گروگان می گیرند و بدین ترتیب ستوان زک گاربر باید راهی برای نجات همگان و ممانعت از به نتیجه رسیدن نقشه این جانیان پیدا کند. این فیلم به خاطر فضای پرتنش و نفسگیر و ماهیت جذابش مورد تحسین قرار گرفته و هیچگاه هنگام تماشای آن بی حوصلگی و خستگی را تجربه نخواهید کرد.

۱۲- Source Code (۲۰۱۱)
به عنوان یکی از بهترین فیلم های جیک جیلنهال، فیلم Source Code یک تریلر علمی تخیلی با داستانی در مورد حالت دایره ای و برگشتی زمان است. سروان کولتر استیونز در نسخه شبیه سازی شده از قطاری قرار می گیرد که در اثر یک بمب گذاری تروریستی در دنیای واقعی نابود شده و بدین ترتیب او باید بارها و بارها به دقایقی قبل از انفجار برگردانده شود تا عامل بمب گذاری را شناسایی کند. فیلم Source Code ژانرها را با هم ترکیب می کند تا یک فیلم تفکربرانگیز تولید کند، در شرایطی که کولتر باید راهی برای نجات مسافران پیدا کند حتی در شرایطی که خود او حضور واقعی در قطار ندارد. فیلم Source Code به خاطر پیچش خلاقانه اش و نقادی آن در قالب بخش تکنولوژیکی داستان به نادیده گرفتن اخلاقیات در استفاده از افراد درگذشته برای حل پرونده های جنایی مورد ستایش قرار گرفته است.

۱۱- Train To Busan (۲۰۱۶)
به عنوان یکی از بهترین فیلم های اکشن ترسناک تاریخ معاصر، فیلم Train To Busan در داخل یک قطار سریع السیر گلوله ای در مسیر سئول به بوسان روایت می شود، جایی که آخرالزمان زامبی ها آغاز شده است. داستان فیلم از ابتدا تا انتهای در فضایی پرتنش روایت می شود، با اتفاقاتی که خیلی سریع رخ می دهند، در حالی که شخصیت های اصلی به دنبال راهی برای بقا هستند. فیلم Train To Busan به خاطر شخصیت های اصلی دوست داشتنی و همزمان متعهد ماندن به این اصل قابل درک که حتی شخصیت های محبوب نیز در این شرایط می میرند ماندگار شده است. همچنین در این فیلم با یک داستان تراژیک مواجهیم زیرا اکثریت شخصیت هایی اصلی و خوب فیلم به شکلی احساسی و دراماتیک کشته می شوند و فضای قطار به عنوان پس زمینه ای برای داستان زامبی ها نیز رویکردی منحصربفرد به ژانر ترسناک زامبی محور است.

۱۰- Snowpiercer (۲۰۱۳)
پیش از تاریخ سازی در مراسم اسکار با Parasite، بونگ جون هو فیلمساز سرشناس کره جنوبی با یک فیلم علمی تخیلی تفکربرانگیز و دیوانه کننده به نام Snowpiercer خود را به مخاطبان غربی شناساند. این فیلم در قطاری روایت می شود که بازمانده بشریت را پس از ورود زمین به یک عصر یخبندان در خود جای داده است. در شرایطی که این قطار به صورت مداوم و بی پایان دور زمین می چرخد، مسافران دون پایه استثمار شده قطار دست به شورش می زنند. سبک جاه طلبانه و انرژی کارگردان کره ای در این چرخ و فلک پرتنش و جذاب که همزمان داستانی تعمق برانگیز در مورد جایگاه اجتماعی و درگیری طبقاتی دارد، در اوج خود به نمایش گذاشته می شود. و در حالی که شخصیت های کارگر راه خود را به قسمت های جلو قطار و بخش مرفه نشین آن باز می کنند، یک حالت سوررئال خاص در این ماجراجویی موج می زند.

۹- Emperor Of The North (۱۹۷۳)
قطارها بخشی از نوستالژی آمریکایی بوده و جنبه ای رمانتیک شده در مورد داستان افرادی وجود دارد که سوار قطار شده و به نقاط مختلف کشور سرک می کشند. فیلم Emperor of the North نیز این ایده را گرفته و روایت پرتنش دو دشمن را بازگو می کند. داستان این فیلم در دوران رکورد بزرگ روایت می شود و در مورد یک رییس قطار بیرحم است که نهایت تلاشش را می کند تا هیچ کسی به صورت مجانی سوار قطارش نشود. اما یک مرد دوره گرد و بی خانمان با بازی لی ماروین تصمیم می گیرد این رویه رییس قطار را به چالش بکشد و به چهره افسانه ای راه آهن تبدیل شود.

۸- Runaway Train (۱۹۸۵)
سرعت و قدرتی که یک قطار با آن سفر می کند، یک فضای پرتنش و به سرعت پیش رونده را برای یک تریلر اکشن ایجاد می کند. فیلم Runaway Train با بازی جان وویت و اریک رابرتز در مورد دو خلافکاری است که از زندان فرار کرده و تلاش می کنند با یک قطار از تعقیب نیروهای امنیتی بگریزند اما در ادامه می یابند که قطار نه لوکوموتیورانی دارد و نه امکان متوقف کردن آن وجود دارد، زیرا ترمز آن از کار افتاده است. این فیلم یک تریلر پرتنش و بیرحمانه است که از ابتدا تا انتها مخاطب خود را روی لبه صندلی اش نیم خیز نگه می دارد. همچنین در این فیلم شاهد بازی هایی خیره کنده هستیم که کیفیت فیلم را بالا می برد، بازی هایی که نامزد اسکار را برای وویت و رابرتز در پی داشت.

۷- The Darjeeling Limited (۲۰۰۷)
وس اندرسون به خاطر پرداختن به لوکیشن های مختلف در فیلم هایش شناخته می شود. درام کمدی The Darjeeling Limited این کارگردان را به هند می برد در داستانی از سه برادر بالغ که بعد از مرگ پدرشان در یک مسافرت با قطار به هم می پیوندند. در حالی که شاید این فیلم به اندازه دیگر کارهای اندرسون مورد توجه قرار نگرفته باشد اما The Darjeeling Limited همان جنبه های قوی فیلم های اندرسون را در خود دارد. از کمدی خشک تا جلوه های بصری جذاب تا بازیگران آشنا که شامل آدرین برودی، اوون ویلسون و جیسون شوارتزمن است، این روایت برادرانه جذاب چیزهای زیادی برای ارائه به مخاطب خود دارد.

۶- Murder On The Orient Express (۱۹۷۴)
در حالی که بازسازی اخیر رمان کلاسیک آگاتا کریستی از یک فهرست از بازیگران مشهور سود می برد، اما نسخه سال ۱۹۷۴ فیلم Murder On The Orient Express (1974) طرفداران بیشتری دارد. این فیلم در مورد کارآگاه مشهور هرکول پوآرو است که قتلی که در یک قطار رخ داده را بررسی می کند در شرایطی که تمامی سرنشینان قطار مظنون به قتل هستند. همانند نسخه اخیر، این داستان رازآلود قتل گروهی شناخته شده و دوست داشتنی از بازیگران بزرگ آن دوره را گرد هم می آورد، از جمله لورن باکال، شان کانری و آلبرت فینی در نقش هرکول پوآرو. این فیلم فضایی بسیار محدود البته جذاب از جستجو برای قاتل را برای طرفداران این ژانر فراهم می سازد.

۵- The Narrow Margin (۱۹۵۲)
به نظر می رسد که بخشی از جذابیت استفاده از قطار به عنوان فضایی برای روایت یک تریلر این است که راهی برای فرار وجود نداشته و اتفاقات بسیاری می تواند در طول چنین مسافرت های طولانی رخ دهد. فیلم The Narrow Margin یک تریلر جنایی در مورد زنی است که قرار است علیه خلافکار مشهوری شهادت دهد که باید در طول انتقالش با قطار به محل دادگاه، از قاتلانی که قصد کشتنش را دارند محافظت شود. این فیلم داستان بسیار ساده ای دارد و همین موضوع هیجان ها و خطرهای بی شماری را در تمام طول سفر ممکن می سازد. حتی هفتاد سال پس از انتشارش نیز فیلم The Narrow Margin از فیلم های محبوب مخاطبانی است که به داستان های روایت شده در داخل قطار علاقه دارند.

۴- The Train (۱۹۶۴)
ترکیب فضای قطار با یک فیلم جنگی یکی دیگر از رویکردهای هیجان انگیز و پرتنش برای روایت یک داستان است، اتفاقی که به بهترین شکل ممکن در فیلم The Train رخ می دهد. داستان فیلم در دوران جنگ جهانی دوم روایت می شود و در مورد ماموریت گروهی از نیروهای مقاومت فرانسوی برای متوقف کردن قطاری آلمانی مملو از آثار هنری فرانسوی به سرقت رفته است در حالی که باید اطمینان حاصل کنند به محموله باارزش قطار آسیبی نمی رسد. این فیلم از آن دسته فیلم هایی است که تیمی در یک ماجراجویی ماموریتی به سر می برند و همیشه در فیلم های جنگی دیده می شود. از ابتدا تا پایان با یک فیلم مملو از اکشن و هیجان روبرو خواهید شد در حالی که فیلمساز افسانه ای، جان فرانکنهایمر نقش کارگردان را دارد و برت لنکستر نقش اول فیلم را بازی می کند.

۳- The Lady Vanishes (۱۹۳۸)
آلفرد هیچکاک به عنوان سلطان تعلیق سینما شناخته می شود و بدین ترتیب جای تعجب ندارد که از فضای قطار به عنوان محملی برای روایت داستان های پرتنش خود استفاده کند. اگر چه اغلب نام آن در کنار مشهورترین و بهترین آثار سینمایی اش دیده نمی شود، اما فیلم یکی از اولین فیلم های هیچکاک است که طرفداران سینمای او باید حتماً تماشایش را تجربه کنند. فیلم The Lady Vanishes در مورد زن جوانی است که سوار بر قطاری اروپایی، در می یابد که یکی از مسافران ثروتمند قطار گم شده و هیچ یک از دیگر مسافران ظاهراً متوجه نبود او نمی شود. در اینجا با یک تریلر پرپیچ و تاب و جذاب سیاه و سفید مواجه هستیم که برخی از پیچش های داستانی مخصوص آلفرد هیچکاک را در خود داشته و بدون شک از تماشای آن لذت خواهید برد.

۲- Strangers On A Train (۱۹۵۱)
اینبار آلفرد هیچکاک برای یکی از بهترین و شناخته شده ترین تریلرهایش به فضای قطار باز می گردد. فیلم Strangers On A Train ایده آشنایی های کوتاهی که افراد در طی سفر با قطار با دیگر افراد پیدا می کنند را گرفته و یک عنصر شیطانی را در آن ها وارد می کند. این فیلم در مورد دو نفر است که به شکل تصادفی در سفر با قطار با هم آشنا می شوند زمانی که یکی از آن ها شروع به گول زدن دیگری و وارد کردنش در یک نقشه پیچیده و مرگبار می کند. این فیلم یک مثال بی نقص دیگر از توانایی هیچکاک در ساخت داستانی مهیج و میخکوب کننده است که با یک گفتگوی ساده در قطار آغاز می شود.

۱- The General (۱۹۲۶)
از زمان آغاز سینما، قطارها نقش مهم و بزرگی ایفا کرده اند و فیلم The General نشان داد که چطور این فضا می تواند چیزی خارق العاده و سرگرم کننده حتی در دوران سینمای صامت ایجاد کند. باستر کیتون در این فیلم در نقش لوکوموتیورانی ظاهر می شود که سعی دارد قطار به سرقت رفته اش توسط جاسوسان در طول جنگ داخلی آمریکا را بازپس بگیرد. فیلم The General نزدیک به ۱۰۰ سال عمر دارد و هنوز هم یکی از بهترین فیلم های اکشن تاریخ سینما در نظر گرفته می شود. سکانس های فیلم بسیار هیجان انگیز و بی سابقه بوده و با فیلمی مواجه هستیم که برای مخاطبان در تمام سنین سرگرم کننده و جذاب خواهد بود.
برچسب ها: سینمای جهان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها