کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نپوستن به FATF قطعا برای تجارت خارجی ما مشکل ساز است

FATF؛گروگان مجمع تشخیص و جناح های سیاسی

قرن نو , 19 مرداد 1401 ساعت 10:31


گروه اقتصادی: پرونده FATF همچنان در مجمع تشخیص بلاتکلیف مانده است، تحریم ها نیز همچنان منتظر تعیین تکلیف پرونده برجام است، در این میان دولت رئیسی در تلاش است تا تمرکز دیپلماسی اقتصادی خود را بر کشورهای منطقه بگذارد.اما آیا بازارهای منطقه ای می توانند جایگزین بازارهای اروپایی برای ایران باشند؟ مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک ایران و چین گرچه از این رویکرد دولت حمایت می کند اما تاکید می کند اگر مساله تحریم ها حل شود پرونده FATF هم به سرعت حل و فصل خواهد شد.او تاکید دارد که این پرونده در مجمع تشخیص و بین جناح های سیاسی گروگان گرفته شده است.

تحرکات اقتصادی خوبی با همسایگان شمالی ایران رقم خورده است
مجیدرضا حریری، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین درباره رویکرد وزرارتخارجه دولت رئیسی به ارتباط با کشورهای منطقه، گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم توانستیم با همسایگان شمالی یعنی آذربایجان و ارمنستان که در منطقه قفقاز هستند همچنین کشورهای آسیای میانه تحرکات اقتصادی خوبی را رقم بزنیم. متاسفانه به خاطر اختلاف مبلغ ناچیزی که روی خرید و فروش گاز با ترکمنستان داشتیم حتی راننده های ما نمی توانستند از مرز ترکمنستان براحتی بخاطر این مشکل رد شوند. 

بازارهای منطقه به اندازه بازارهای اروپا نیست اما ...
وی ادامه داد: بعد از مدت ها توانستیم در حوزه منطقه که بیشترین دیپلماسی ما در آنجا متمرکز است تحرکاتی را شاهد باشیم و نفرات متعددی از سوی رئیس جمهور مامور شدند و یک راه های جدیدی را در این باره باز کردند. این نکته را نیز اشاره کنم، قطعا بازارهای همسایگان اندازه بازارهای اروپا نیست اما ما هم در شرایطی نیستیم که از هیچ بازاری چون بازار یک میلیارد دلاری براحتی عبور کنیم برای اینکه در شرایط تحریم برای ما هر بازار جدیدی حتی اگر حجم و اندازه آن بازار کوچک باشد فرصتی که بتوانیم به توسعه صادرات غیرنفتی خود بپردازیم.

نپوستن به FATF قطعا برای تجارت خارجی ما مشکل ساز است
حریری با اشاره به مشکلات دیپلماسی اقتصادی و عدم پیوستن به FATF تصریح کرد: نپیوستن به FATF حتما می تواند برای اقتصاد و تجارت خارجی ما مشکل ساز باشد اما زمانی می توان درباره FATF صحبت کرد که تحریم نباشیم. 

چه کسانی پرونده FATF را بزرگ کرده اند؟
حریری در ادامه خاطرنشان کرد: هر کشوری با ایران مبادله مالی، پولی و بانکی داشته باشد، امریکا جلوی آن کشور را می گیرد. یعنی شما پرنده ای هستید که FATF بالهای شما را چیده است اما اصل قصه این است که شما در قفس زندگی می کنید و نمی توانید بپرید. اگر FATF نبود بال هم داشتید به دلیل قفس نمی توانستید بپرید. در نتیجه مطرح کردن و بزرگ کردن FATF از دو جا مطرح می شود. هم آن کسانی که FATF را رد می کنند و مانع پیوستن ایران به FATF می شوند و هم آن کسانی که سینه برای FATF می زنند. لذا دو طرف نگاه سیاسی به FATF دارند. به دلیل اینکه FATF موضوع اقتصادی امروز ما نیست. موضوع اقتصادی امروز ما به غیر از بحث های داخلی که بیشتر سوءمدیریت و سیاست های غلطی که بکار گرفته می شود بیشتر تحریم ها است، نه FATF! 

FATF گروگان جناح ها شده است
رییس اتاق بازرگانی ایران و چین اظهار کرد: هم کسانیکه با FATF مخالف هستند و هم کسانی که سنگ FATF را به سینه می زنند، نگاه سیاسی به این امر دارند. موضوع FATF یک گروگانگیری جناحی بین مجمع تشخیص مصلحت، دولت و برخی نهادهای دیگر است. در داخل هم با آن برخورد سیاسی می شود. اگر در سیستم بانکداری بین المللی قرار بگیرید حل کردن مشکل ما با FATF مشکل لاینحلی نیست.

اگر تحریم ها حل شود، مساله FATF هم به سرعت حل می شود
این اقتصاددان افزود: من معتقدم اقتصاد ما در بحث FATF یک گروگانگیری شده است. اگر بحث های مربوط به تحریم را حل کنیم و اگر توافقات سیاسی با دنیا داشته باشیم موضوع FATF به سرعت در بازه زمانی کمتر از 4-3 ماه برطرف می شود.حریری در خصوص جنگ روسیه و اوکراین و اینکه ایران می تواند نفع اقتصادی از این موضوع ببرد پاسخ داد: من معتقدم این جنگ هیچ ربطی به ما از نظر اقتصادی ندارد. انرژی که اروپا ندارد گاز است و باید با لوله حمل شود. گاز را نمی توان در کیسه نایلکس تا اروپا ببرند.

گاز ایران و قطر نمی تواند جایگزین گاز روسیه شود زیرا...
وی گفت: باید زیرساخت لوله کشی آن فراهم باشد. چرا اروپا محتاج روسیه است برای اینکه دو تا خط لوله اصلی گاز به اروپا دارد. تصور کنید امروز روسیه گاز را قطع کند، چه می شود؟ این جنگ ها طولانی مدت نیست. در بازه های زمانی 4-3 ساله است. در این مدت ایران نمی تواند خط لوله به اروپا بکشد، نه تنها ایران نمی تواند که قطری ها هم نمی توانند این کار را کنند. این که کسی فکر کند می توانیم از این فرصت اقتصادی استفاده کنیم اشتباه است. مگر اینکه فکر کند گاز را در کیسه نایکلس صادر می کنند. امکان دیگری وجود ندارد. 


کد مطلب: 351693

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/351693/fatf-گروگان-مجمع-تشخیص-جناح-های-سیاسی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir