کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تصویب بزرگترین بسته کمک به اوکراین

19 مرداد 1401 ساعت 13:03


گروه بین الملل: مقامات آمریکا اعلام کردند که این کشور موشک‌های هیمارس بیشتری را به عنوان بخشی از یک بسته کمک دفاعی عظیم، به اوکراین ارسال خواهد کرد. بنا بر اعلام پنتاگون، دور جدید کمک‌های نظامی به اوکراین بالغ بر یک میلیارد دلار می‌شود.
سامانه موشکی «هیمارس» (HIMARS)، محصول شرکت نظامی آمریکایی لاکهید مارتین، یک راکت‌انداز مدرن و سبک است که می‌تواند همزمان ۶ موشک هدایت‌شونده ۲۲۷ میلیمتری را پرتاب کند. نام هیمارس در واقع از عبارت «سامانه راکت‌انداز توپخانه‌ای با مانورپذیری بالا» گرفته شده است.
این سامانه‌ها به نحوی طراحی شده‌اند که یک تیم کوچک می‌تواند به تنهایی در عرض چند دقیقه موشک‌های جدید را سوار کرده و با دقت بالا به سوی اهداف از پیش تعیین شده شلیک کنند. اوکراین تا کنون از موشک‌های هیمارس به عنوان وسیله‌ای برای از بین بردن اهداف کلیدی روسیه، از جمله سیستم‌های فرماندهی و انبارهای مهمات استفاده کرده است.
هفته گذشته ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرده بود نیروهای این کشور توانسته‌اند با استفاده‌ از هیمارس‌ها بیش از ۱۰ مرکز فرماندهی روسیه را هدف بگیرند. سرتیپ الکسی گروموف، معاون رئیس بخش عملیاتی اصلی نیروها نیز پنج‌شنبه گذشته گفته بود سربازان اوکراینی ۳۸ حمله علیه تسلیحات، تجهیزات نظامی و نیروهای روسی انجام دادند.
در سوی مقابل نیز روسیه اعلام کرده بود نیروهایش یک سامانه هیمارس را منهدم کرده‌اند. ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه جمعه گذشته با اعلام این خبر گفت: «در جریان یک درگیری توپخانه‌ای، یک جوخه سامانه‌های موشک پرتاب چندگانه الدر و هیمارس آمریکایی در نزدیکی روستای پیاتیگورسکوی در منطقه خارکیف منهدم شد.»با این وجود مقامات روسی هنوز مدارکی مبنی بر از میان برداشتن این سامانه‌های موشکی ارائه نداده‌اند.بسته نظامی ارسالی جدید آمریکا همچنین شامل ۷۵ هزار گلوله توپ ۱۵۵ میلی متری، ۲۰ سامانه خمپاره‌انداز ۱۲۰ میلی‌متری و ۲۰ هزار گلوله برای آن، همچنین مهمات برای سامانه‌های موشکی پیشرفته زمین به هوا موسوم به «نسمس» (NASAMS)، هزار گلوله موشک ضد تانک جاولین و صدها سامانه ضد زره «آ تی-۴» است. خودروهای زرهی، مهمات ضدنفر و تجهیزات پزشکی نیز بخشی دیگر از این کمک‌ها به شمار می‌روند.کمک‌های نظامی ارسال شده توسط دولت جو بایدن، با احتساب کمک‌های تازه، از ژانویه سال ۲۰۲۱ به این سو بر ۹.۸ میلیارد دلار بالغ شده است.
آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده نیز اعلام کرده است که یک کمک مالی ۴.۵ میلیارد دلاری را در اختیار دولت اوکراین قرار خواهد داد. این هزینه نیازهای فوری دولت از جمله پرداخت‌های حقوق بازنشستگی و رفاه اجتماعی شامل بهبود وضعیت میلیون‌ها آواره داخلی و هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی را تامین خواهد کرد.
این آژانس می‌گوید که با حمایت‌های مالی آمریکا به دولت اوکراین، این امکان فراهم شده تا برق و گاز بیمارستان‌ها، مدارس و دیگر زیرساخت‌های حیاتی اوکراین تامین و تدارکات ضروری بشردوستانه به شهروندان ارائه شود.
با احتساب این رقم، کل کمک‌های مالی ایالات متحده به اوکراین از زمان آغاز تهاجم روسیه به این کشور در ماه فوریه به رقم ۸.۵ میلیارد دلار می‌رسد. مقامات آمریکایی گفته‌اند این کمک مالی، که برای تحویل آن با بانک جهانی هماهنگ شده است، به صورت اقساط به دولت اوکراین پرداخت می‌شود و نخستین بخش آن به ارزش ۳ میلیارد دلار در ماه اوت پرداخت خواهد شد.
جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «این کمک اقتصادی برای حمایت از مردم اوکراین، که از دموکراسی خود در برابر جنگ تجاوزکارانه و بی‌دلیل روسیه دفاع می‌کنند، حیاتی است.»ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز  از ایالات متحده برای این بسته کمک تشکر کرد و گفت: «ما از صد درصد آن برای محافظت از آزادی خود، آزادی مشترک‌مان، استفاده خواهیم کرد.»بنا بر اعلام مقامات اوکراین، این کشور به دلیل هزینه‌های جنگ و کاهش درآمدهای مالیاتی، با کسری بودجه ۵ میلیارد دلاری در ماه (به عبارت دیگر ۲.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی قبل از جنگ) مواجه است.برآوردهای بانک جهانی نیز حاکی از آن است که ۵۵ درصد از اوکراینی‌ها تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی در نتیجه این جنگ و آوارگی، در فقر زندگی خواهند کرد؛ این رقم قبل از شروع جنگ تنها ۲.۵ درصد بوده است.
با کمک‌های نظامی اخیر، کی‌یف قصد دارد نیروهای روسی را از خرسون و دیگر مناطق جنوبی نزدیک رودخانه دنیپرو عقب براند. روسیه در روزهای اخیر نیروها و تجهیزات خود را به سمت شهرهای بندری در جنوب اوکراین حرکت داده است.
روسیه در چهار ماه اخیر بر تصرف منطقه دونباس در شرق اوکراین متمرکز شده و به‌تدریج در منطقه پیشروی کرده است. مقامات اوکراینی می‌گویند برای مقابله با این پیشروی‌ها به تجهیزات و تسلیحات غربی نیاز دارند.

 


کد مطلب: 351745

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/351745/تصویب-بزرگترین-بسته-کمک-اوکراین

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir