به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۹ ساعت ۱۴:۱۳
کد مطلب : ۳۵۱۷۶۱

چرا مشاغل خدماتی زودتر به پول می رسند؟

چرا مشاغل خدماتی زودتر به پول می رسند؟
گروه اقتصادی: یک کارشناس حوزه کار با تشریح دلیل گرایش افراد به کسب و کارهای خدماتی، تاکید کرد: با توجه به آنکه مشاغل خدماتی، ناپایدار و غیرمولد هستند باید به سمت اقتصاد تولید محور و دانش بنیان حرکت کنیم.
به گزارش ایسنا، ناصر چمنی  در ارزیابی بالا بودن سطح اشتغال بخش خدمات در کشور اظهار کرد: معتقدم به دلیل نبود زیرساختهای شغلی دائم در کشور که بتواند چرخه اقتصاد مملکت را بچرخاند، با گسترش مشاغل خدماتی روبه رو هستیم و افراد به کسب و کارهای خدماتی روی آورده‌اند.

وی افزود: اگر در طول سالهای اخیر زیرساختهای ایجاد اشتغال پایدار و دائم را فراهم می کردیم و موانع و محدودیتهای پیش روی تولید و صنعت را از میان برمی داشتیم امروز به جای گرایش افراد به کارهای خدماتی، رونق و افزایش سطح اشتغال بخشهای تولید و صنعت را شاهد بودیم.به گفته این کارشناس حوزه کار، روحیه مصرف گرایی در کشور باعث شده تا مشاغل خدماتی که با نیاز جامعه در ارتباط است رواج یابند و افراد در بخشهای خدماتی سرمایه گذاری کنند.

چمنی تصریح کرد: متاسفانه سیستم کشور ما مصرف گرا است. نفت را می فروشیم و هزینه می‌کنیم و دولتها با آن کشور را اداره می‌کنند ولی اقتصاد نفتی به سود ما نبوده است چون باعث شده از تمرکز و سرمایه‌گذاری بر تولید و صنعت غفلت کنیم.وی ادامه داد: ترکیه در همسایگی ما فاقد نفت و درآمد نفتی است ولی تعداد شهرکهای صنعتی آن قابل مقایسه با ما نیست. شاید زمانی محصولات کارخانه‌هایشان آن قدر قوی نبود و کیفیت بالایی نداشت ولی ما با اینکه در اوج بودیم به تدریج از این مسیر فاصله گرفتیم و آنها امروز خود را در بازارهای جهانی مطرح کرده اند. در محصولات پوشاک و لباس و صنعت کفش بسیاری از بازارها را در اختیار گرفتند و چون نفت نداشتند در بخشهای صنعتی سرمایه‌گذاری کردند.

این کارشناس حوزه کار با اشاره به حمایت مقام معظم رهبری از تولید داخلی اظهار کرد: علیرغم آنکه مقام معظم رهبری فرمان جلوگیری از ورود لوازم خانگی خارجی و مشابه تولید داخل را صادر فرمودند و از تولید داخلی حمایت شود اما به جای آنکه شاهد بالا رفتن کیفیت محصولات تولیدکنندگان باشیم، دیدیم که تنها قیمتها را بالا بردند چون دنبال سود زودبازده هستند و به جای اینکه روی تکنولوژی‌های جدید سرمایه‌گذاری کنند و به صادرات روی بیاورند، تنها فکرشان بازار داخل بوده است اما نتیجه آن رکود بازار داخلی و انباشت کالا در انبارها شد.

چمنی نبود بروکراسی های پیچیده را از مهمترین علل گسترش مشاغل خدماتی عنوان کرد و گفت: مشاغل خدماتی هزینه بالایی برای راه اندازی نمی‌خواهد و بروکراسی های زائد و دست و پاگیر مشاغل تولیدی و صنعتی را ندارد لذا افراد بیشتر دنبال این کسب و کارها می‌روند در حالی که مشاغل کشاورزی و صنعتی یه حمایت دولت و بانکها در پرداخت تسهیلات نیاز دارند ولی با وجود اشتغالزایی بالای این دو بخش به دلیل فرایند دشوار راه اندازی افراد ترجیح می هند در مشاغلی کار کنند که با کمترین هزینه بیشترین درآمدزایی را داشته باشند و اصطلاحا زودتر به پول برسند.

وی در پایان با بیان اینکه مشاغل خدماتی ناپایدار و غیرمولد هستند، اظهار کرد: امروز افراد تلاش می کنند در کارهایی مشغول کار شوند که زودتر به پول برسند و با آن خانواده و معاش خود را تامین کنند از این رو دنبال کارهای خدماتی هستند و کمتر به مشاغل تولیدی و صنعتی تمایل نشان می دهند اما مشاغل خدماتی هم دوام و پایداری لازم را ندارد و با بحران هایی نظیر کرونا از بین می رود. کشوری که آمار مشاغل خدماتی آن از مشاغل صنعتی بیشتر باشد، محکوم به رکود اقتصادی و مصرف گرایی است لذا معتقدم دولتها باید سیاستگذاری ها را به سمت اقتصاد تولید محور و دانش بنیان سوق دهند تا علاوه بر رفاه و حفظ قدرت معیشت، موجب رشد اقتصادی و پیشرفت صنعتی شود.
برچسب ها: مشاغل خدماتی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها