کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مرندی: مذاکره‌کنندگان ایرانی اجازه ندارند در مورد متن معاهده اظهارنظر کنند!

مقام اروپایی: هیچ موضوع قابل مذاکره‌ای با ایران نمانده است

19 مرداد 1401 ساعت 16:27

گروه سیاسی: سخنگوی جوزپ بورل گفت: گفتگو‌ها اکنون تمام شده و دیگر چیز قابل مذاکره‌ای وجود ندارد و همه چیز در متن نهایی که روز دوشنبه به مشارکت‌کنندگان در مذاکرات وین تقدیم شد، مشخص شده است.


پیتر استانو در گفتگو با روزنامه لبنانی «النهار» تأکید کرد که هیچ چیز قابل مذاکره‌ای در مذاکرات هسته‌ای با ایران به جا نمانده و نوبت به تصمیمات سیاسی رسیده است. وی گفت که ۴ روز پایانی مذاکرات در وین به گفتگو‌های غیرمستقیم هیئت‌های ایرانی و آمریکایی برای بهبود و حل و فصل چند مسئله اندک باقی‌مانده و برخی تعدیلات در طرح پیشنهادی بورل گذشت. وی گفت که این گفتگو‌ها اکنون تمام شده و دیگر چیز قابل مذاکره‌ای وجود ندارد و همه چیز در متن نهایی که روز دوشنبه به مشارکت‌کنندگان در مذاکرات وین تقدیم شد، مشخص شده است.
استانو از بیان هرگونه جزئیات درباره این متن خودداری کرد، اما گفت که «این بهترین پیشنهاد ممکن است که در آن ملاحظات همه طرف‌ها لحاظ شده و می‌توان درباره آن به توافق رسید». وی افزود که اکنون همه طرف‌های مذاکره باید تصمیم سیاسی خود را بگیرند و تأکید کرد که بورل در انتظار گرفتن تصمیمات سیاسی سرنوشت‌ساز برای امضای توافق است.
روز گذشته یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تأکید کرد که دولت جو بایدن آماده امضای هرچه سریع‌تر توافق است و افزود که از نظر آمریکا متن ارائه‌شده از جانب اتحادیه اروپا تنها مبنای ممکن برای احیای توافق هسته‌ای (برجام) است. روز دوشنبه، وزیر امور خارجه ایران در تماس تلفنی با بورل، با تأکید بر اینکه هیأت مذاکره‌کننده ایرانی با اراده و جدیت برای دستیابی به توافق در وین حضور داشته و ایده‌های سازنده‌ای را برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده ارائه داد، اظهار داشت: دیدگاه‌ها و ملاحظات جمهوری اسلامی ایران درباره ایده‌های ارائه‌شده از سوی انریکه مورا به وی منتقل شده است و انتظار می‌رود همه طرف‌ها برای دستیابی به متن نهایی توافق از خود اراده و جدیت نشان دهند.
امیرعبداللهیان ضمن تمجید از تلاش‌های هماهنگ‌کننده برای تسهیل دستیابی به توافق، تصریح کرد که توافق نهایی باید تأمین‌کننده حقوق و منافع ملت ایران باشد و رفع پایدار موثر تحریم‌ها را تضمین کند. مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفت‌وگوی تلفنی اظهار داشت: معتقدم در دور اخیر گفتگو‌های وین، پیشرفت نسبی حاصل شده و افزود که ارزیابی‌اش از این مرحله مذاکرات مثبت است. امیرعبداللهیان همچنین ابراز امیدواری کرد که با واقع‌بینی و اجتناب از اتخاذ مواضع غیرسازنده، به خصوص از سوی آمریکا، مسیر دستیابی به توافق هموار شود.

مرندی: مذاکره‌کنندگان ایرانی اجازه ندارند در مورد متن معاهده اظهارنظر کنند!
در همین حال، مشاور تیم مذاکره کننده تصریح کرد: مذاکره کنندگان ایرانی چه در وین و چه در مدتی که از طریق مکاتبات گفت‌وگو بین طرفین مذاکره در جریان بود، بارها دولت های آمریکا و اروپا را وادار کردند تا از مواضع غیرمنطقی خود عقب‌نشینی کنند. محمد مرندی تأکید کرده است: بارها به‌ خاطر حقوق مردم و منافع بلند مدت کشور به تهدیدها و ضرب‌الاجل های توخالی بی اعتنایی شد تا امتیازات کلیدی به دست آوریم. ‌مرندی خاطر نشان کرد: تا زمانی که متن حاصل از مذاکرات مورد بررسی دقیق در تهران قرار نگیرد، مسئولین مذاکره کننده نمی توانند در مورد آن هیچ گونه اظهاری داشته باشند. وی  یادآور شد: در حال حاضر اظهار نظرهای رسانه ای فقط حدس و گمان هستند.

انتقاد از ضعف تیم مذاکره‌کننده و باقری
این در حالیست که، یکی از رسانه های متعلق به تیم قالیباف در گزارشی به سکوت باقری کنی اعتراض کرده است. اعتراضی که شاید بتوان آن را یک اعتراض نیابتی از سوی قالیباف به دولت آن را ارزیابی کرد. این سایت در گزارش خود حتی تیم باقری کنی را با تیم جواد ظریف مقایسه کرده و نوشته است که «تیم روحانی و جواد ظریف» از ابزار «دیپلماسی عمومی» استفاده کرده و «به بهترین نحو نتیجه گرفتند.»
این سایت همچنین به ضمن نقد به ضعف تیم مذاکره کننده از تیم ظریف و روحانی اینگونه تعریف می کند: در سایه اطلاع رسانی صحیح و به موقع هدایت افکارعمومی داخل ایران را نیز در اختیار گیرند و نگذارند رسانه‌های غربی با انتشار اخبار جهت‌دار، تیم مذاکره کننده ایران را از پشتوانه حمایت های مردمی محروم سازند در ادامه این گزارش به دوری گزیدن باقری کنی از رسانه ها اشاره و معتقد است که او «حتی بعد از پایان هر دور مذاکره به ندرت جلوی دوربین صداوسیما» حاضر می‌شود، چه برسد به اینکه بخواهد، «به مجلس برود و آمده است: «سرپرست تیم مذاکره کننده حتی در پایان هر دور مذاکره به ندرت جلوی دوربین صداوسیما حاضر میشود» چه برسد به اینکه بخواهد به مجلس برود و « نمایندگان مردم را در جریان واقع مذاکراتی قرار دهد.» زیربنای انتقاد رسانه قالیباف به باقری کنی در واقع این است که مجلس احساس می‌کند در روند مذاکرات نه تنها هیچ نقشی ندارد، بلکه حتی شأن آن هم حفظ نشده و تعمداً«هیچ انگاری» می‌شود.


کد مطلب: 351767

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/351767/مقام-اروپایی-هیچ-موضوع-قابل-مذاکره-ای-ایران-نمانده

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir