کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هنگام خرید نهال بادام مراقب این علائم باشید!!

20 مرداد 1401 ساعت 9:13

گروه کسب و کار: بادام، یکی از انواع آجیل خوشمزه است و پرورش درخت بادام هم اهداف اقتصادی را برآورده می‌کند و هم نیاز‌های تغذیه ای را مرتفع می‌سازد.


بادام سرشار از مواد مغذی است و به همین خاطر مورد توجه قرار دارد. به این ترتیب، باغبانان نسبت به خرید نهال بادام با کیفیت و پر بازده برنامه ریزی می‌کنند. اگرچه بادام میوه ای خوشمزه و پرطرفدار است، اما درختان بادام در معرض برخی تهدید‌ها قرار دارند.
هنگام خرید نهال بادام به این موضوع دقت کنید که ارقام نهال بادام از کدام نوع هستند، چه ویژگی‌هایی دارند و چقدر در برابر بیماری‌ها مقاوم می‌باشند. مهم است که علائم بیماری‌های درخت بادام را بشناسید تا تشخیص دهید که روش مبارزه با آنها چگونه است و کدام یک برای درختان خطرناک تر هستند. این موضوع را هنگام خرید ارقام نهال بادام می‌توانید بررسی کنید.
برای آشنایی با روش‌های درمان و پیشگیری بیماری‌های بادام، مطلبی جامع اما مختصر را برای شما آماده کرده ایم، بنابراین اگر باغدار هستید و می‌خواهید بازدهی بیشتری از باغتان به دست بیاورید، هنگام خرید نهال بادام مراقب این گونه علائم باشید.

بیماری‌های شایع درختان بادام را بشناسیم



از آنجایی که عوامل بیماری زا می‌توانند درختان بادام، به خصوص نهال‌های جوان تر را تهدید کنند، باید نهال‌هایی را بخرید که سالم باشند. خرید نهال بادام از نهالستان معتبر و تضمین شده، این نیاز شما را برآورده می‌سازد. در این قسمت می‌خواهیم در مورد مهمترین و شایع ترین بیماری‌های درخت بادام صحبت کنیم.
متداول ترین عوامل بیماری زا که درختان بادام را درگیر خود می‌کند، منشاء قارچی دارند؛ از این جمله می‌توان به شانکر Botryosphaeria و بیماری شانکر Ceratocystis اشاره نمود. این بیماری، یک فعالیت قارچی است که در گذشته نسبتاً نادر بوده، اما امروزه آنچنان توسعه پیدا می‌کند که می‌تواند باغداران را با ضرر و زیان قابل توجهی مواجه سازد.
بیماری‌های قارچی، توسعه تجاری باغ بادام را مختل می‌سازند. علائم این بیماری‌ها را می‌توانید روی شاخه‌های درخت، بخصوص در محل هرس کردن مشاهده کنید. عوامل بیماری زا از طریق وزش باد پخش می‌شوند. انواع ارقام نهال بادام در دوره‌های مختلف رشد خود، مستعد ابتلا به این بیماری‌های قارچی هستند.
اگر درختان بادام به بیماری‌های قارچی شانکر مبتلا شوند، متأسفانه آنقدر وضعیت شدید خواهد شد که مجبورید کل درخت را از بین ببرید. بهترین روش مقابله با این عامل بیماری زا و از بین بردن آن این است که در زمان بارندگی، درختان را هرس نکنید؛ یعنی هرس کردن درختان در زمان نامناسب می‌تواند زمینه را برای بیماری‌های قارچی شانکر فراهم کند. هنگامی که زمان مناسب برای هرس کردن درخت بادام فرا رسید، این کار را با احتیاط انجام دهید تا درخت آسیب نبیند.

از دیگر عوامل بیماری زا که از طریق مگس‌های میوه و برخی سوسک‌ها وارد درخت می‌شوند، با نام شانکر Ceratocystis معرفی شده و در واقع، از محل زخم روی درخت یا بریدگی‌ها به درخت منتقل می‌گردند. این نوع عامل بیماری زا متداول ترین بیماری برای تنه درخت است که در نهایت، عملکرد تولید میوه را کاهش می‌دهد.
سایر بیماری‌های درخت بادام شامل پوسیدگی ریشه و تنه درخت است. اگر مشاهده می‌کنید که لکه‌ها روی ساقه نهال بادام وجود دارد، یا ریشه‌ها ناسالم هستند، از خرید آن خودداری کنید. پس از کاشت، اگر این علائم را مشاهده کردید با کارشناسان مشورت کنید تا شما را راهنمایی کنند.
پوسیدگی قهوه ای و سوختگی شاخه‌ها هر دو توسط قارچ Monolina fructicola ایجاد می‌شوند. در این حالت، اولین علائم بیماری بادام این است که شکوفه‌ها پژمرده شده و ریزش می‌کنند. به دنبال آن، مرگ شاخه‌ها رخ می‌دهد. با گذشت زمان، این بیماری نه تنها درخت را ضعیف می‌سازد، بلکه عملکرد محصول را نیز کاهش می‌دهد. اگر درخت بادام آلوده است، تمام قسمت‌های آلوده بادام را با قیچی استریل مخصوص هرس، جدا کنید. همچنین، هر گونه زباله را باید از زیر درخت بردارید، زیرا این قارچ‌ها در چنین ریزه‌هایی، دوره زمستانی را می‌گذرانند.
آنتراکنوز، یکی دیگر از عفونت‌های قارچی است که در دوره‌های بارانی اوایل بهار و در هوای خنک منتشر می‌شود. این عامل می‌تواند هم شکوفه‌ها و هم آجیل‌های در حال رشد را از بین ببرد. آنتراکنوز همچنین می‌تواند باعث کَنده شدن و از بین رفتن کل شاخه‌ها شود. برای رفع این مشکل، مجدداً، با استفاده از اقدامات بهداشتی، هر گونه شاخ و برگ و زباله‌های آلوده را از زیر درخت جدا کنید. ضایعات آلوده را در یک کیسه زباله در بسته، دور بیندازید. درخت را با شیلنگ قطره ای در پایه درخت، آبیاری کنید.
 
بهترین روش جلوگیری از ابتلای درختان بادام به بیماری‌ها چیست؟



آسیب پذیری ارقام نهال بادام نسبت به انواع عوامل بیماری زا متفاوت است. با خرید نهال بادام اصلاح شده به راحتی می‌توانید گونه‌هایی را در باغ بکارید که در برابر خشکی و آفت‌ها و بسیار مقاوم باشند. نهال‌های بادام اصلاح شده شامل نهال بادام خوشه ای، نهال بادام نون پاریل، نهال بادام سوپرنوا، نهال بادام مامایی، نهال بادام فرانیس، نهال بادام آذر و نهال بادام تونو می‌باشند. هر کدام از نهال‌ها در جایگاه خود ویژگی‌های عالی رتبه ای دارند و باردهی خوبی را فراهم می‌کنند.
نکته مهم در باره بیماری‌های نهال‌های بادام این است که باید بدانید اگر علائمی را مشاهده کردید چطور اقدام کنید. بهترین روش جلوگیری از ابتلای درختان بادام به عوامل بیماری زا، دفاع مناسب است؛ یعنی درخت‌ها را خوب هرس کنید؛ خوب آبیاری کنید؛ فصل آبیاری و هرس را حتماً رعایت کنید، و با کوچکترین علائم زخم روی درخت یا خشکی برگ‌ها و زردی آن‌ها برای شناسایی علت اقدام نمایید. اگر بارندگی در منطقه رخ دهد با استفاده از قارچ کش‌های مناسب می‌توانید درخت را از ابتلا به بیماری‌های قارچی درخت بادام محافظت کنید.

خرید نهال بادام اصلاح شده از نهالستان پالیز
بهترین پیشنهاد برای خرید نهال بادام، نهال‌های اصلاح شده هستند. این ارقام نهال بادام از نظر ویژگی‌های فیزیکی و ژنتیکی امتیازات مثبتی دارند. تمام نقاط ضعف ارقام نهال بادام معمولی در بادام‌های اصلاح شده برطرف شده است. نهال بادام اصلاح شده در برابر خشکی، کم آبی و بیماری‌ها و آفت‌ها مقاوم است. محصول دهی این نهال‌ها فوق العاده بالا بوده و در هر هکتار، حدود پنج تن میوه مرغوب تولید می‌کند. بسته به نوع نهال‌های اصلاح شده بادام، عمر اقتصادی آنها تا حداکثر ۶۰ سال است.
هنگام خرید نهال بادام اصلاح شده از نهالستان پالیز می‌توانید مشاوره خرید دریافت کنید و درباره روش‌های مقابله با بیماری‌های درخت بادام از کارشناسان سوال بپرسید. قیمت نهال بادام از ارقام مختلف در این نهالستان مجوزدار جهاد کشاورزی تضمین شده است و نهال‌ها در سلامت کامل تا محل مورد نظر شما حمل می‌شوند. برای خرید عمده نهال بادام می‌توانید همین حالا با نهالستان پالیز تماس بگیرید.
 


کد مطلب: 351801

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/351801/هنگام-خرید-نهال-بادام-مراقب-این-علائم-باشید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir