به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۰ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب : ۳۵۱۸۰۲

معرفی غذاهای سنتی و محلی ایران

گروه کسب و کار: در بین غذاهای استان گیلان طرز تهیه ترش تره و طرز تهیه میرزا قاسمی و همچنین طرز تهیه مرصع پلو را می توانید در سایت جاست ایت پیدا کنید.
معرفی غذاهای سنتی و محلی ایران
غذاهای سنتی ایرانی همیشه طرفداران زیادی داشته اند. هنگامی که نیاز به انتخاب یک غذای مناسب برای مهمانی‌ها و دورهمی‌های خود دارید انتخاب غذاهای سنتی می‌تواند جذابیت بیشتری به این مهمانی‌ها بدهد. غذاهای شمالی، جنوبی، شیرازی، کردی و... علاوه بر رنگ و طرز تهیه یمشخص، بسیار خوشمزه هستند.
در این مقاله قرار است که سه تا از غذاهای سنتی و محلی ایرانی را با خواص و فواید آن‌ها به شما معرفی کنیم. موارد معرفی شده در این مقاله فواید زیادی دارند که می‌توانند مهمانان و یا اعضای خانواده ی شما را قافلگیر کنند.

مرصع پلو غذای کدام شهر است؟
از غذاهای معروف محلی شهر شیراز که در دنیا نیز معروف شده است، مرصع پلو می‌باشد. این غذا که با نام رنگینک پلو نیز شناخته می‌شود در همه ی شهرهای ایرانی طبخ می‌شود. نام رنگینک پلو بخاطر رنگ‌های متفاوتی است که مواد استفاده شده در این غذا به آن می‌بخشد.
به دلیل طرز تهیه مرصع پلو که همراه با ترکیباتی مانند آلبالو خشک، زرآلو خشک، کشمش، خلال پسته و خلال بادام پخته می‌شود، به آن پلو نگین کار نیز گفته می‌شود. مرصع پلو به دلیل ترکیبات مفید و مغذی خود سرشار از ویتامین‌های کا، ای، سی، دی، گروه ب، کلسیم، امگا 3، آهن، فسفر، اسید فولیک و ... می‌باشد.


مرصع پلو

فواید:
•    مصرف این غذا هورمون سروتونین یا شادی را در بدن ترشح می‌کند. در نتیجه سطح اضطراب، استرس و دلهره را می‌کاهد.
•    کمک به تقویت حافظه، عملکرد مغز و پیشگیری از فراموشی
•    افزایش انرژی عمومی در بدن و تقویت عضلات به دلیل داشتن پروتئین بالا
•    افزایش میزان گلبول‌های قرمز خون و پیشگیری از ابتلا به کم خونی
•    تقویت بینایی و پیشگیری از بروز بیماری‌های چشمی
•    کمک به شادابی و سلامت پوست و مو
•    سیستم ایمنی بدن را در برابر انواع بیماری‌ها تقویت می‌کند.

خواص بی نظیر ترشی تره:
بر خلاف بیشتر خورشهای ایرانی که از گوشت استفاده می‌کنند. ترشی تره گیلانی یک خورش عالی است که نیازی به گوشت ندارد با این حال بسیار مقوی و خوشمزه است. بخاطر همین می‌توان آن را یک غذای ایده آل برای گیاهخواران دانست.
در طرز تهیه ترشی تره که از جمله غذاهای محلی استان گیلان می‌باشد از موادی همچون سبزی مخصوص، آرد برنج، تخم مرغ، سیر و مایع ترشی( رب انار یا آب نارنج) استفاده می‌شود. وجود سبزیجات تازه و معطر مانند جعفری، تره، اسفناج، شوید و گشنیز علاوه بر خوشمزه و خوش عطر کردن ترش تره، خواص آن را نیز چند برابر کرده است. این غذا به همراه برنج کته، ماهی دودی یا شور با مخلفاتی همچون سیر، باقلا، ترب و زیتون سرو می‌شود.
در طرز تهیه ترشی تره گوشت و مرغ به کار نرفته است. به همین دلیل برای قرارگیری در رژیم غذایی گیاه خواران نیز مناسب می‌باشد.


ترش تره

فواید:
•    ترش تره به دلیل داشتن انواع مختلف سبزیجات، منبع غنی ویتامین‌های کا، آ، سی، آهن و اسید فولیک به شمار می‌رود.

میرزا قاسمی چه خواصی دارد؟
یکی دیگر از غذاهای استان گیلان که در سراسر ایران و دنیا طرفدار دارد، میرزا قاسمی است. در خاطرات معیری آمده است که اسم این غذا بر اساس نام استاندار گیلان به نام محمد قاسم خان بوده است که گفته می‌شود عاشق غذا خوردن بود و غذاهای جدید اختراع می‌کرد و این غذا یکی از آنهاست.بخاطر همین اسم این غذا را میرزا قاسمی گذاشته اند.
مواد مورد نیاز در طرز تهیه میرزا قاسمی بادمجان، سیر، گوجه فرنگی، تخم مرغ، روغن، نمک و ادویه جات می‌باشد. این غذای لذیذ در گیلان به همراه برنج سرو می‌شود اما با نان نیز می‌توان استفاده کرد.


میرزا قاسمی

فواید:
•    بادمجان منبع غنی ویتامین‌هایی مانند پتاسیم، کلسیم، آ، ب و آهن می‌باشد.
•    تاثیر چشمگیری در تنظیم ساعات خواب دارد.
•    مصرف میرزا قاسمی هضم غذای اصلی را آسان تر می‌کند.
•    باعث سلامت پوست، تقویت و رشد موی سر می‌شود.
•    بادمجان موجود در میرزا قاسمی قند خون را کاهش می‌دهد.
•    بادمجان فیبر بالایی دارد و باعث می‌شود تا چندین ساعت احساس گرسنگی نداشته باشید.

معرفی غذاهای سنتی و محلی ایران:
لیست غذاهای اصیل، سنتی و محلی کشور ایران پربار و بلند بالا می‌باشد. اگر شما هم علاقمند به آشپزی ایرانی هستید بهتر است با طرز تهیه مرصع پلو، طرز تهیه ترشی تره و طرز تهیه میرزا قاسمی آشنا شوید. دستور پخت ساده و روان این غذاها را می‌توانید در سایت جاست ایت مشاهده کنید.
 
برچسب ها: غذا محلی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها