کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تمدید برخی معافیت‌های تحریمی ایران

20 مرداد 1401 ساعت 9:51


گروه سیاسی:یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که دولت جو بایدن تعلیق برخی از تحریم‌ها علیه بخش غیرنظامی برنامه هسته‌ای ایران را تمدید کرده است.
مهلت معافیت قبلی صادرشده در بهمن ماه سال گذشته، در ماه جاری میلادی به پایان می‌رسید و پیشتر نیز انتظار می‌رفت که این معافیت‌ها تمدید شوند.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا  اظهار داشت: «ما معافیت از تحریم‌ها را جهت تسهیل مشارکت کشور ثالث در پروژه‌های خاص مرتبط با عدم اشاعه و ایمنی هسته‌ای در ایران، تمدید کرده‌ایم.»وی تاکید کرد که تمدید این معافیت از تحریم به مثابه پیامی برای دستیابی به تفاهم در خصوص بازگشت متقابل به توافق هسته‌ای موسوم به برجام نیست.
این مقام دولت آمریکا اضافه کرد: «تاکنون اطلاعاتی درباره تاثیری این نوع معافیت‌های قبلی بر تسهیل مبادلات مربوطه نداریم.»
او افزود: «اما صدور چنین معافیت‌هایی امکان انجام مبادلات در حوزه عدم اشاعه هسته‌ای و پروژه های مرتبط با ایمنی را فراهم می‌آورد و در راستای منافع ملی ما است.»
این معافیت‌ها به شرکت‌های روسی، چینی و اروپایی اجازه می‌دهد برای همکاری با پروژه‌های غیرنظامی ایران در نیروگاه اتمی بوشهر، آب سنگین اراک و رآکتور هسته‌ای تهران فعالیت کنند.
دونالد ترامپ پس از خروج آمریکا از برجام و در دو سال آخر دوران ریاست جمهوری خود در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ معافیت‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای غیرنظامی ایران را لغو کرد.
اما دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در بهمن سال گذشته اعلام کرد این معافیت را بازگردانده است تا «زمینه بازگشت متقابل به برجام فراهم شود».
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم به کنگره این کشور اطلاع داده بود که تعلیق برخی از تحریم‌ها علیه بخش غیرنظامی برنامه هسته‌ای ایران با هدف «تسهیل روند مذاکرات وین» انجام گرفته است.این معافیت‌ها درحالی تمدید شده که مذاکرات احیای برجام وارد مرحله تعیین‌کننده‌ای شده است و تهران و واشینگتن در حال تصمیم‌گیری در خصوص پیشنهاد اتحادیه اروپا هستند.
دور تازه مذاکرات احیای برجام روز دوشنبه پس از پنج روز در وین پایان یافت و مذاکره‌کنندگان ایران و اروپا به کشورهای خود بازگشتند. منابع اتحادیه اروپا تاکید کرده‌اند که در جریان این مذاکرات متن یک پیش‌نویس توافق «نهایی» شده و اکنون ایران باید تصمیم بگیرد.

 


کد مطلب: 351806

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/351806/تمدید-برخی-معافیت-های-تحریمی-ایران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir