کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کاهش سرعت افزایش قیمت‌ها در آمریکا

20 مرداد 1401 ساعت 11:37


گروه اقتصادی: نرخ تورم آمریکا در ۱۲ ماه منتهی به ژوئیه گذشته به ۸.۵ درصد رسید، نرخی که در ژوئن پیش به ۹.۱ درصد رسیده بود که سریع‌ترین افزایش از نوامبر ۱۹۸۱ یعنی طی ۴ دهه پیش به شمار می‌رفت. 
وزارت کار ایالات متحده  اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) پس از ثبت افزایش ۱.۳ درصدی در ژوئن در ماه گذشته ثابت ماند. این بیشترین کاهش ماهانه افزایش قیمت‌ها از سال ۱۹۷۳ بود که پس از افت حدود ۲۰ درصدی قیمت بنزین رخ داد.
با وجود کاهش قیمت بنزین، متوسط قیمت مواد غذایی در ماه ژوئیه با سرعت بیشتری در مقایسه با ژوئن بالا رفت. به طوری که این نرخ از ۱ درصد در ژوئن به ۱.۱ درصد در ماه پیش افزایش یافت. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از پدیدار شدن نشانه‌های کاهش نرخ تورم استقبال و تاکید کرد که دولت او برای تسهیل زندگی مردم باید تلاش بیشتری کند.  بایدن امیدوار است که دولت او و بانک مرکزی این کشور بتوانند تا نوامبر آینده و فرارسیدن موعد برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره نرخ تورم را به میزان معناداری کاهش دهند. 
هر چند کاهش نسبی نرخ تورم در ژوئیه برای بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) کاهش معناداری محسوب نمی‌شود ولی به باور کارشناسان می‌تواند از سرعت افزایش نرخ بهره در این کشور بکاهد. چنان که پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که سیاستگذاران پولی بانک مرکزی ایالات متحده در نشست آتی خود که قرار است طی روزهای ۲۰ و ۲۱ سپتامبر برگزار شود، به جای افزایش ۷۵ واحد درصدی نرخ بهره، افزایش نیم درصدی را مصوب خواهد کرد.بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا با هدف برای مهار افزایش تورم، در پایان نشست مقام‌های ارشد خود در ژوئن گذشته، نرخ بهره پایه را ۷۵ واحد درصد افزایش داد که بالاترین میزان افزایش از سال ۱۹۹۴ بود. این سومین افزایش متوالی بود که در پی آن نرخ بهره پایه به محدوده ۱.۵ تا ۱.۷۵ درصد رسید.
فدرال رزرو نرخ تورم سال ۲۰۲۲ را ۵.۲ درصد پیش‌بینی کرده و در تلاش است این نرخ را در سال ۲۰۲۳ به ۲ درصد برساند.

 


کد مطلب: 351826

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/351826/کاهش-سرعت-افزایش-قیمت-ها-آمریکا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir