کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مسعود اسداللهی هم در غربت درگذشت

20 مرداد 1401 ساعت 14:31

گروه فرهنگ وهنر: مسعود اسداللهی، نویسنده، کارگردان و بازیگر سینمای ایران در لس‌آنجلس آمریکا درگذشت.


نام مسعود اسداللهی بیش از هرچیز با کارگردانی فیلم «همسفر» و «علی کنکوری» به یاد آورده می‌شود اما او چند فیلم و سریال مهم پیش از انقلاب ایران از جمله سریال «طلاق» را ساخته بود. کارگردان فیلم پرفروش «همسفر» با بازی بهروز وثوقی و گوگوش، پس از انقلاب فیلمی به نام «قرنطینه» ساخت که ابتدا توقیف و بعد با تغییرات فراوان به مدت کوتاهی اکران شد. اکران این فیلم با مخالفت‌هایی  روبه‌رو شد و نمایش فیلم بی سر و صدا پایان یافت و اجازه کار دیگری به آقای اسداللهی داده نشد.او پس از آن مجبور به خروج از ایران از طریق مرز پاکستان شد و فعالیت‌های هنری‌اش را در خارج از ایران پی گرفت.
مسعود اسداللهی در خارج از ایران در اجرای شهر لندن نمایش «اتللو در سرزمین عجایب» به نویسندگی غلامحسین ساعدی بازی کرد.او همچنین نقش کوتاهی هم در فیلم «رمبو ۳» بازی کرد و این سال‌ها در تلویزیون‌های فارسی زبان خارج از کشور برنامه‌هایی با محور مسائل فرهنگی داشت.
مسعود اسداللهی متولد ۱۳۲۳ محله امیریه تهران بود. او ساکن لس آنجلس بود و طی ماه‌های اخیر به دنبال بیماری در بیمارستان بستری شده بود.
 اسداللهی در مصاحبه‌ای با دویچه‌وله فارسی گفته بود: «تا آمدیم بزرگ بشویم و کار کنیم و گل بدهیم، ناگهان یک بولدوزر آمد و همه چیز را ویران کرد.»

دانش‌آموخته دانشکده هنرهای دراماتیک تهران بود. بازیگری در سینما را با فیلم "آرامش در حضور دیگران" ساخته ناصر تقوایی و "درشکه‌چی" ساخته نصرت کریمی آغاز کرد اما فعالیتش به بازیگری محدود نماند.
مسعود اسداللهی در سال ۱۳۵۲ فیلمنامه "علی کنکوری" را نوشت و آن را کارگردانی کرد و خودش نیز نقش اول را در این فیلم بر عهده داشت. "علی کنکوری" یکی از فیلم‌های معروف آن دوره شد.
در سال ۱۳۵۴ فیلم "همسفر" را با بازی گوگوش و بهروز وثوقی کارگردانی کرد. این فیلم یکی از فیلم‌های محبوب و مشهور سینمای پیش از انقلاب است.
اما شاید اوج کار هنری اسداللهی را بتوان ساخت مجموعه تلویزیونی "طلاق" دانست. این مجموعه ۹ قسمتی به بررسی معضل طلاق در جامعه آن روز ایران می‌پرداخت و برخی صحنه‌های آن به طور مستند در دادگاه‌ها فیلمبرداری شده بود. مسعود اسداللهی علاوه بر نویسندگی و کارگردانی این مجموعه، نقش خبرنگاری را بازی می‌کرد که پیگیر پرونده‌های طلاق بود و در برخی موارد با میانجی‌گری، زن و شوهر را با هم آشتی می‌داد.
اسداللهی مانند تمامی بازیگران و هنرمندان پیش از انقلاب، پس از سال ۵۷ دچار مشکل شد. او در گفت‌و‌گویی عنوان کرده بود که به زندان اوین احضار شده و در آنجا از او خواسته‌اند توبه‌نامه امضا کند که البته او این کار را نکرده است.
پس از مدتی به او و مسعود کیمیایی اجازه کار می‌دهند و اسداللهی در سال ۱۳۶۱ فیلم "قرنطینه" را کارگردانی می‌کند. این فیلمساز اما متهم به "ایجاد نفاق در روحانیت" شده و در روزنامه جمهوری اسلامی او را "مائوئیست" معرفی می‌کنند.
در این زمان برای مسعود اسداللهی روشن می‌شود که دیگر جایی در ایران ندارد. به پاریس رفته و چند سال بعد به آمریکا مهاجرت می‌کند. ماندگارترین فعالیت او در غربت، بازی در تاتر "اتللو در سرزمین عجایب" به کارگردانی غلامحسین ساعدی در پاریس است.


کد مطلب: 351830

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/351830/مسعود-اسداللهی-هم-غربت-درگذشت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir