به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۷ - ۲۱:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۰ ساعت ۱۶:۰۶
کد مطلب : ۳۵۱۸۳۴

طرح تسهیل کسب تابعیت آمریکا برای افغان‌ها

طرح تسهیل کسب تابعیت آمریکا برای افغان‌ها
گروه بین الملل: گروهی از اعضای کنگره آمریکا طرحی فراجناحی پیشنهاد کرده‌اند که براساس آن روند کسب ملیت این کشور برای هزاران افغان که مجبور به ترک کشورشان شده‌اند تسهیل می‌شود.
ایالات متحده سال گذشته به دنبال به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان ده‌ها هزار تبعه خارجی و افغان را از این کشور خارج کرد. وضعیت اقامت بسیاری از اتباع افغانستان که در این چهارچوب وارد خاک آمریکا شدند چندان باثبات نیست زیرا اجازه اقامت آنها به دلایل بشردوستانه صادر شده است. طبق قوانین مهاجرتی آمریکا اجازه اقامت به دلایل بشردوستانه به طور معمول تنها تا دو سال قابل تمدید است. طرح قانونگذاران دموکرات و جمهوریخواه در کنگره آمریکا علاوه بر تسهیل روند کسب ملیت برای اتباع افغانستان، محدودیت امکان صدور روادید ویژه مهاجرت (SIVs) برای آن دسته از افرادی را که در کنار نظامیان ایالات متحده به عنوان تکاور یا کارکنان نیروی هوایی خدمت کرده‌اند رفع می‌کند. بنا به این طرح امکان صدور روادید ویژه مهاجرت برای زنانی که در گروه‌های ضدتروریستی فعالیت کرده‌اند نیز فراهم می‌شود.
طرح گروهی از اعضای کنگره آمریکا در آستانه اولین سالگرد خروج نظامیان این کشور از افغانستان به هر دو مجلس نمایندگان و سنا ارائه شده است.
هر چند شمار از اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان و سنا از جمله لیندسی گراهَم، سناتور بانفوذ از این طرح حمایت کرده‌اند اما انتظار می‌رود که شماری از اعضای تندروی این حزب که مخالف تسهیل مقررات مهاجرتی هستند از آن طرفداری نکنند. در این طرح پیشنهاد شده است که مهاجران افغان با ارائه مدارک جدیدی از پیشینه خود بتوانند وضعیت اقامت خود در آمریکا را از حالت موقت خارج کنند. حدود ۷۶ هزار نفر از اتباع افغان که آمریکا سال گذشته آنها را از طریق فرودگاه کابل از کشورشان خارج کرد اکنون با اجازه اقامت به دلایل بشردوستانه، در ایالات متحده به سر می‌برند.
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها